العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سيارات مستعملة للبيع

سيارات مستعملة للبيع السيارات المستعملة ، اعلانات سيارات مستعملة للبيع فى مصر - قطع غيار - سيارات تاكسى - سيارات تجارية - تقسيط سيارات مستعملة

قديم 14-04-2012, 12:57 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute
افتراضي سوق الجمعة بالامس 13/4

مع مجموعة من الأصدقاء توجهنا باكرا إلى سوق الجمعة لشراء سيارة لصديق ماركة نيسان صنى ولم نتوفق لان السيارة المميزة كانت موديل 2011 سوبر صالون وبداية الكلام كانت 96000 !!!
وبنظرة عامة وجدت أن عملية البيع والشراء تكاد تكون معدومة والفرجة الظاهرية والسؤال هو الغالب وكأن السوق نزهة لغير الجادين رغم حرارة الجو !
لوحظ كما تعلمون سيطرة التجار على السوق وطرحهم لأسعار غريبة مرتفعة لسيارات مشغولة غير جيدة
الطريف أنى عرفت سيارة ماركة سكودا أوكتافيا كنت أشتريها لصديق معجب بها وتم التخليص على 105 لوجود بعض العيوب وأجزاء مرشوشة نتيجة صدمة أمامية وجانبية وأراد صديقى سيارة فابريقة بالكامل فبعد ملاحظاتى صرف النظر عنها وإشتراها أحد التجار وعرضها فى السوق بسعر 125000 لأنها بزعمه فابريقة بالكامل وبحالة الزيرو!!!
للأسف هذا نموذج لما يحدث سيارات تشترى من اصحابها بسعر قليل لوجود عيوب أو لامبالاة بسعر إعادة البيع ثم تطرح فى السوق بسعر يصل مكسبه للتاجر آلاف يتحملها المشترى الذى عادة ما يكون لا يفهم فى حالة السيارة
وهذا النوع دائما ما يكون صيدا سهلا للبائع الجشع الغشاش بطبعه
هناك نوع آخر من المشترين يربط السيارة بسعر معين وعندما يسمع سعر أعلى ينصرف لسيارة أقل وقد تكون كارثة ومثال على هذا سيارة اوبترا كانت تباع بسعر يزيد عن أخرى نفس الموديل بعشرة آلاف جنيه وذهب للأرخص على أنها واخده وش نضافة بالجنبين وحقيقة السيارة أنها راشة بالكامل ودواخل أيضا لحادث سابق مؤكد والسيارة لا تستحق أساسا ان يدفع فيها مليم لانها خردة رغم مظهرها البراق المغرى
لاحظت ايضا ان هناك من يشاهدون سيارات بها عيوب ولا يعرفونها ومعهم من يدعى الفهم ويتم بيعهم للبائع سواء بجهل الفريز الذى جلبه معه وهولايفهم جيدا أو سواء بالبيع للبائع !!
لاحظوا ان هناك صنيعية لا يفهمون جيدا فى السيارات الحديثة!!
بعض المشترين لا ينظرون للحالة الميكانيكية للسيارة ولا يربطون ما بين الحالة العامة لها مع مظهرها وما يهمهم دائما المظهر فقط دون الجوهر
السوق مجملا إشتغالة كبيرة فى مجملة به الممتاز مع سعره المرتفع وبه الردىء به من هم عندهم ضمير وبه من يبيعون الغث والردىء ويغشون بوجه الحمل !!
فى النهاية لم نشترى سيارة وبعد صلاة الجمعة بساعة او مايزيد كانت العودة
تبقى بعض الاسعار
أوكتافيا أيه فور مو2006 =90 للفابريقة بالكامل
أيه فايف مو2008=120 للفابريقة بالكامل اول فئة
صنى مو2007=66 راشة حزام
صنى مو2008=76 فابريقة
صنى مو2003=56 فابريقة كل الصنى أوتو
أوبترا مو2007 مانيوال=63 راشة معظم الخارج
مو2007 أوتو =70
مو2009 أوتو=73
128 مو86 =18!!!!!!
128 مو90=22
كورولا مو97 أوتو=57 !!!!
كورولا مو2006 أوتو=110000
لانسر 2008 أوتو=84000
لانسر 2006 اوتو=75000
تمنياتى للجميع بالتوفيق

قديم 14-04-2012, 02:30 PM
الصورة الرمزية محمد التهامى
محمد التهامى محمد التهامى غير متواجد حالياً
من انا؟: دائما اثق فى كل الناس
التخصص العملى: تاجر ادوات منزلية

محمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant future
افتراضي رد: سوق الجمعة بالامس 13/4

شكرا جزيلا دكتور تامر
ممكن تطمنا على سعر الادا 2105 موديل 95 بعد اذنك

mohamed tohami
قديم 14-04-2012, 03:25 PM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

يا ولاد اللزينه كورولا 97 ب 57 الف نهاركم اسود ومطين بطين وكانوا عاوزين ياخدوا بتاعتي كورولا 93 ب 30 الف واتخن واحد قالي 32 الف والله التجار دول نص فلوسهم حرام والله دنهم يكرهوني ف العربيه لحد ما شكيت ف نفسي رحت رفعتها ف بنزينه اطمن عليها و وريتها لسمكريه البلد كلها يقولولي سلييييييييييييييمه ويتريقوا عليا وبصراحه عندهم حق تخيل تبقي راكب عربيه بقالك سنتين و والدك راكبها قبلك يجي 7 سنين وعمك قبلهم 5 سنين يعني عربيه عندك ف البيت بقالها يجي 15 سنه ورايح بعد ده كله تطمن ان العربيه فبريقه ومش راااشه شنطه بس اعمل ايه بقي انا بطبعي شكاك وبخاف علي حاجتي جداا بس الاهم الحمد لله اني ما غلطتش وبعتهااا بالسعر البخس ده وسببحان الله بعدها بيومين ربنا ارااد انه يثبت لي مدي قوه وعظمه ماركه تويوتا دي كنت ماشي علي 120 وفجاه لقيت بيااااره مفتوووحه كنت هانزل فيها عملت حته اكشن بالدركسيون عشان اخلي البياره بين الكاوتشات وخصوصا اني مااشي بسرعه جدااا واخدت الدركسيون يمين جااامد ف شمااال اجمد كنت هاتقلب بالعربيه العربيه اتمرجحت بيا مرجحه عنيفه جداااااااا بس مسكت نفسها وثبتت نفسها ف الارض الف حمد وشكر لك يا رب ...... ربنا ما بيعملش حاااجه وحشه ابداااااااااا سبحان الله واسف ع الاطاله يا رجااله
قديم 14-04-2012, 04:40 PM
الصورة الرمزية turbom
turbom turbom غير متواجد حالياً

turbom is a name known to allturbom is a name known to allturbom is a name known to allturbom is a name known to allturbom is a name known to allturbom is a name known to all

فعلا سوق السيارات ده كان مشروع جيد جدا فكرتة كويسة لمن يريد ان يبيع او يشتري سيارة بنفسة و بدون وسيط .. ماهو لو انا عاوز وسيط كنت رحتله في معرضه او محله ..ولكن للأسف طغي التجار علي السوق حتي اصبح نادرا ما تجد واحد يبيع عربيته بنفسه او تكون باسمه. اعتقد ان موضوع ان الواحد يروح السوق اصبح لا فائدة منه
قديم 14-04-2012, 06:33 PM
الصورة الرمزية silverlite
silverlite silverlite غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول اعيشها صح !
التخصص العملى: اداره اعمال
هواياتي: القراءه -المتاجره- السينما الجيده وخاصه التاريخيه-الافلام التسجيليه - السيارات

silverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond reputesilverlite has a reputation beyond repute

التجار جزارين ..عايزين يكسبوا فى كل عربيه عشر تلاف جنيه!! كويس انك مابعتش الكورولا و ربنا يباركلك فيها ولولسه بتفكر تبيع قولى !