العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: مين اسهل و احسن من اللغات دى
المانى 3 50.00%
ايطالى 1 16.67%
فرنساوى 2 33.33%
المصوتون: 6. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 12-09-2011, 07:34 PM
mohammed lelo mohammed lelo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: mechatronics engineer
هواياتي: I'm in love with my car

mohammed lelo will become famous soon enoughmohammed lelo will become famous soon enough
افتراضي رد: ايطالى ام فرنساوى ام المانى

الالماني سهل اهم حاجه يكون المدرس كويس والمتابعه اول باول
وربنا يوفقه ويجيب 100%
قديم 12-09-2011, 07:49 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

طب معلش سؤال
انا سايف ان نظقه غير كتابته و نطقه صعب شويه

ازاى يبقى سهل

قديم 12-09-2011, 08:23 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

بص يا باشا .. انا من اسكندرية طالب ف تالتة ثانوى

اخدت ايطالى ..

1-ماخدتش المانى لانى معرفتش اى حاجة عنه الا مع بداية الدراسة ... قالولى انه ضغير جدااا و منهجه بسيط .. نطقه مختلف ... كتابته و حروفه جداد .. بس ساهل
مع العلم : ان يمكن يبقى صعب تلاقى مدرس ممتاز للمادة دى لان الطلاب بتوعها قليلين فمش مجدية للمدرس انه يدى دروس ف مادة شحيحة ..

2- ما اخدتش فرنساوى ف ثانوى مع انى اخدته سنه ف تالته ابتدائى .. طبعا كتابته كتير و نطقه صغير .. يعنى تقول كلمه من حرفين ( حركتين ) تكتب 7 حروف .. يعنى هتحفظ الكلمات بحروفها بنطقها و مش هتعتمد ع النطق ف الكتابة .. و دى مش مشكلة بسيطة .. منهجه كبييييير .. و كمان ف تانية ثانوى هيبتدى يكتب مواضيع تعبير مصغرة زى الانجليزى .. براجرافات يعنى .. مدرسينه كتير .. و المادة كبيرة و هتاخد مجهود ووقت مش قليل ..

3- اخدت ايطالى انا ليه بقى هقولك .. اولا قالولى ماده خفيفة و حلوة .. الحروف هى هى انجليزى بس اقل ب 5 حروف .. النطق قريب ف كلمات كتير اوووى من الانجليزى .. مش هتكتب ترجمة او ايميل زى الفرنساوى و الانجليزى .. بس عندك 9 براجرافات يتكونوا من جمل صغيرة جدا ... كل وحدة ليها براجراف .. و ف الامتحان هيديك كلمات تحط كل جملة ف جمله و الموضوع ده مفيش اسهل منه ... و جمل بسيطه من تلات كلمات ..
الجرامر ف تانية كان كله 4 ازمنه .. ماضى و مضارع و امر ... و ماضى تام .. و ابقى اسأل الفرنساوى كام زمن .. :D
الكلمات قولنا سهله جداااا ..
شوية حروف جر و ملاحظات قليلين
نص لغة مش لغة ... حوارها صغير قوى و بتتلم بسرعة بس اهم حاجة ياخدها سنة سنة .. و بينى و بينك لو مخدهاش بالتدرريج هيعرف برضه يلمها ف اسبوعين بالكتير ..

انا كنت باخد مع مدرس اسمه محمد خضر .. ده مش مدرس .. ده معللللم .. بس انا من فيكتوريا الساعة .. بيدى ف الساعة و ف السيوف ... راح ايطاليا و اخد كورسات هناك .. اسلوبه جميل و جبت معاه ف تانيه 50 من 50 .. انا جايب اصلا ف تانية ثانوى 98.3% ..
لو عايز نمره مفيش مشكلة عنيا ليك ... بس لو انت كنت قولت كنت انت تكلمه و يجيلك ف مكان عندك بس انت تجممع له مجموعة ...

الايطالى سهل جدا و حلو و صدقنى لغة ممتعة .. الفرنساوى تاخد بس تكون اخدته و انت صغير عشان غير كده هتتعب جدا ... المانى ممكن بس تلاقى مدرس حلو ..
خد ايطالى و ربنا يفتحها عليه .. و طبعا لازم برضه يشوف مدرس حلو ..
يعنى ينقى بين الالمانى و الايطالى .. و الفارق ف المدرس اللى قدامك .. و ياريت تاسسه كويس بالمرة ف اولى
الفرنساوى محدش ياخده غير اللى اخده و هو صغير ( ده كلام مدرس فرنساوى قريبى ) ..

و فى نقطة مهمة اختم بيها .. ف اولى كله بينجح .. ف تانية هيحتاج ياخد لغة تانية غير الانجليزى ..**من 50**.. و برضه نفس اللغات ... يعنى لو اخد فرنساوى ف سنة دىاولى هيفكر ياخد فرنساوى منيل ف تانية ... انما لو اخد ايطالى ف اولى هيلاقيه هو هو ف تانية مع زيادة زمن واحد فقط ف الجرامر ..

انما بقى الفرنساوى ف تانية هيحسه و هيشيل له وقت و مجهود انيل من الانجليزى ..
وف الاول و الاخر درجه الفرنساوى هى هى الايطالى من 50 .. و الانجليزى من 25 ف تانية و من 25 ف تالته .. يعنى مجهود الايطالى كلام فاضى يجيب 50 ولا يتعب قلبه ف فرنساوى و هياخد نفس ال50 برضه ؟؟..

طبعا يقدر ياخد ف اولى غير ما ياخد ف تانية ..طبعا انا طولت اوى .. بس ده كل اللى اعرفه .. قولت انصحك و ربنا يوفقه للخير و بالنجاح ان شاء الله ..
اقرى بقى اللى كتبته انا ده و فاضل و ربنا يوفقه
بالتوفيق
قديم 12-09-2011, 08:45 PM
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

متشكر جدا جدا و الله تعبتك معايا
و معلومات كلها مفيده و قيمه و الله

هبقى اشوف لو حد معاه و يكونوا مجموعه و انا هرد على حضرتك
ده لو هيوافق على ايطالى

تحياتى
AHLNW SHALN
قديم 12-09-2011, 08:53 PM

يعنى كده نستبعد الفرنساوى

يبقى فاضل المانى و ايطالى
نقارن ما بينهم