العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 08-04-2010, 07:17 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
لانسر 1.3 عوزنها تبقا 120 حصان!!!!

اخباركم يا جماعه عملين ايه؟
انا معايا لانسر بومه 2009 1.3 اوتوماتك جيبها جديده سنتها و فكرت ابعها الفتره الي فاتت و رجعت في رايي لاني مش ضامن العربيات الي بشفها (كنت عاوز اغيرها و اجيب لانسر1.6) و قررت اني افضل علي العربيه بتعتي لاني ضمنها و اعدل فيها بحيث انها توصل قوتها لقوه ال1.6 دون تغيير المحرك
انا العربيه 90 حصان لانها خليجي فعوزكم تساعدوني عشان اوصلها ل120 دا بدون استخدام شاحن تربو لاني مش مقتنع بأن عربيه عديه يتحط عليها شاحن تربو من غير تغيير قلب الموتور كامل و ده موضوع كبير و طبعا مكلف جدا
مستني الردود
وشكرا

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 08-04-2010, 10:35 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لانسر 1.3 عوزنها تبقا 120 حصان!!!!

انا مش خبير في الميتسوبيشي لان ميولي اوروبيه المانيا

بس كفكرة ممكن تساعدك شوية اولا هتعمل شوية تظبط خفيف من البوجيهات و السلوك تجبلها split fire و تشوف لو ليها اينتيك مع فتر هوا جاهزين هاتهم لو ملهاش فصل intake للهوا بحيث ياخد اكبر كميه من الهوا البارد و يدخلها للموتور و طبعا مع وجود فلتر هوا كويس و انا شخصيا بفضل السيموتا او k&n

و دور في سكة السبورت شيب

تجيبلها شيبايه و تركبها و تلعب في الكنترول و تظبطه باللاب توب و لازم واحد خبير في الموضوع ده يفيدك بالتفاصيل و يقولك هتزودك كام و تجيب ايه بالضبط
قديم 09-04-2010, 12:23 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

انا مش خبير في الميتسوبيشي لان ميولي اوروبيه المانيا

بس كفكرة ممكن تساعدك شوية اولا هتعمل شوية تظبط خفيف من البوجيهات و السلوك تجبلها split fire و تشوف لو ليها اينتيك مع فتر هوا جاهزين هاتهم لو ملهاش فصل intake للهوا بحيث ياخد اكبر كميه من الهوا البارد و يدخلها للموتور و طبعا مع وجود فلتر هوا كويس و انا شخصيا بفضل السيموتا او k&n

و دور في سكة السبورت شيب

تجيبلها شيبايه و تركبها و تلعب في الكنترول و تظبطه باللاب توب و لازم واحد خبير في الموضوع ده يفيدك بالتفاصيل و يقولك هتزودك كام و تجيب ايه بالضبط
كلام جميل يا مان و الف شكر علي الاهتمام
بس موضوع الفلتر انا سمعت عن فلتر رياضي اصلي مش فاكر اسمه بس هو صناعه امريكيه و هو بيقولو ب1400 جنيه و بيطلع 17 حصان ده حقيقي؟
اما عن اني العب في اوبشن الموتور دي صعبه اوي لاني من المنصوره و اظن ان محلات التعديل الي هنا موصلوش للأحتراف في الموضوع ده و لو عملوه هيعمو حاجه علي قدهم و بس يعني لازم اسافر القاهره بس رايك الموضوع يستاهل يعني؟

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 09-04-2010, 07:45 PM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

وبعدين ترجع تندم وتقول يا ريتنى لأن الموضوع مش عايز الكلام ده كله على فكرة أنا من المنصورة برضه وللأسف فعلا مفيش حد بيفهم عندنا كل ما تقول لواحد عايز أسقط موتور ولا ألعب فى العربية يقولك مينفعش لأنه أصلا حـ مـ ار! المهم أنت معاك لانسر و 1300 سى سى غيرك معهوش غير 1100 صلى على النبى وصلى صلاة إستخارة
قديم 09-04-2010, 08:53 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

كلام جميل يا مان و الف شكر علي الاهتمام
بس موضوع الفلتر انا سمعت عن فلتر رياضي اصلي مش فاكر اسمه بس هو صناعه امريكيه و هو بيقولو ب1400 جنيه و بيطلع 17 حصان ده حقيقي؟
اما عن اني العب في اوبشن الموتور دي صعبه اوي لاني من المنصوره و اظن ان محلات التعديل الي هنا موصلوش للأحتراف في الموضوع ده و لو عملوه هيعمو حاجه علي قدهم و بس يعني لازم اسافر القاهره بس رايك الموضوع يستاهل يعني؟
ممكن يكون فلتر bmc بس مش متأكد بس 17 حصان دي صعب شوية يعني لو جبت Intake اوريجينال من ميتسوبيشي و بالفلتر بكل ده تقريبا بيزودها في حدود 10 حصان

لازم طبعا تنزل القاهرة و الحرفيين او مراكز تعديل ميتسوبيشي متخصصه الموضوع مش سهل يعني

و لازم برضه لو عدلت و زودتها ال 30 حصان دول مش هتمشي بالتيل العادي هتجيب طقم تيل رياضي عشان الفرامل تبقي قوية لان فراملك العاديه مش هتوقفك بعد التعديل كويس

و بصراحة هتصرف و النتيجة برضه عربيتك مش جبارة يعني حتي لو وصلتها 120 حصان ! عادي ايه يعني 120 حصان فيه عربيات اقوي من كده بكتير لو ناوي علي تعديل خليه تعديل بجد لو هي مريحاك كده يبقي يفضل انك متلعبش فيها و تدخل نفسك في متاهات و تضطر تعد هنا شوية و كده