العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 17-02-2011, 11:03 AM
احمد فتحى فهمى احمد فتحى فهمى غير متواجد حالياً

احمد فتحى فهمى is on a distinguished road
افتراضي رد: تركيب نظام نيتروس

محمد باشا ابيزا
اخبارك ايه
معلش عندى سؤال
نظام التربو كامل لو هركبو على ابيزا94 موتور1300 كاربرتير هل هينفع ولا لا وايه الحاجات اللى هتتغير والتكلفة هتبقى فحدود كام وهل فعلا التربو بيقضى على الموتور ولا لا
قديم 21-02-2011, 02:14 AM
Mr.Cars Mr.Cars غير متواجد حالياً

Mr.Cars is on a distinguished road

كلامك تمام يا استاذ محمد , بس الي جانب ذلك التربو و النيتروس كلها حجات بتكلف جامد علي حد علمي

Cars Is My World

قديم 21-02-2011, 03:50 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute

طبعا اللى اتقال كله كلام صح 100 % بس انا عندى اقتراح بسيط
وهو تسقيط موتور فولكس فاجن TSI اللى فيه توربو و سوبر تشارجر
و ال1.4 لتر بيدى قوة 180 حصان
قديم 15-12-2011, 07:49 PM
33sameh 33sameh غير متواجد حالياً

33sameh is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

بص يا باشا انا هتكلم في اللي انا افهم فيه اكتر

التربو يركب علي اي موتور حتي لو 1000 سي سي تمام كده

المهم يكون التربو علي اد الموتور اللي هيتركب عليه و يكون التربو كيت كاملة بمشتملاتها من ميجا سكيرت و مواسير ايكزوزت و رشاشات سبور و كل ده يتظبط صح

لو انت عايز تركب تربو علي موتورك بدون ما تعدل في الموتور هتركب التربو بمشتملاته و انت موتورك 115 حصان هيطلعك لحوالي 200-220 حصان و يمكن اكتر حبه بسيطة ده لو انت عايز متعدلش في الموتور تمام كده

اما لو عايز قدرة اعلي من كده هتضطر تغير حاجات في الموتور عشان يستحمل القدرة العالية اللي هنطلعها من التربو او بمعني اخر عشان يستحمل ضغط التربو العالي و الخرج العالي و التغيير هينصب علي حاجتين (البساتم+البيلات) هيتشالو و يتحط بدالهم (بساتم+بيلات) forged ومعني كلمة forged يعني قطع مصنعه من مواد خفيفة و صلبة جدا مصممة لتحمل الضغط العالي بس لو غيرت الحاجات دي هتطلع ما لا يقل عن 350 حصان و اكتر من موتورك ال1600 من غير ما تسقط مكن اعلي

و طبعا التربو بيتظبط انه يطلع جزء من طاقته و ليكن عند 2500rpm و يطلع قوته كاملة او الضغط اللي التربو مظبوط عليه و ليكن 14psi عند 3500 rpm مثلا فاهمني اما النيتروس هو بالزرار تدوس تلاقي العربية اتهبلت و جالها جنان و التحكم فيها بقي صعب جدا غير ان التفجير الغير عادي اللي بيحصل في غرفة الاحتراق مبستريحلوش

اما التربو فا فكرته بتعتمد علي سحب كميات كبيرة من الهوا و ضغطها داخل غرفة الاحتراق للحصول علي خرج و اداء اعلي و بالتالي هوا اكتر يعني لازم نسبة البنزين اللي داخله تزيد عشان كده بيتحط ميجا سكيرت بدل الكنترول و رشاشات اكبر او سبور و طبعا التربو بيبقي بالكوولر بتاعه عشان كل ما الهوا حرارته قلت كل ما الاداء بقي اعلي يعني اللي بيركب(تربو-فرن التربو-الكوولر-ميجا سكيرت-رشاشات-اين تيك-مواسير ايكزوزت) و طبعا هتظبط الفرامل

اما النيتروس انا مش بحبذه لان قليل اللي بيعملوه في مصر و قليل اللي بيملوه كمان و هو اخره 3 دوسات و الانبوبه تخلص و تروح تملاها تاني انما التربو مستديم معاك
طيب هوه التربو لعربيه سوبارو بس التربو العادي الي من غير تعديل في الماتور بكام وممكن يتعمل فين
قديم 15-12-2011, 09:12 PM
الصورة الرمزية sheekoo
sheekoo sheekoo غير متواجد حالياً
من انا؟: محب للسيارات والاصدقاء
التخصص العملى: م. زراعى
هواياتي: النت ممارسة الرياضة التعرف على كل جديد فىالدنيا

sheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to beholdsheekoo is a splendid one to behold

الف شكر يا باشا على الكلام الجميل دة بس عاوز عنوان حد بيعمل الكلام دة انا معايا كليو 2003 1200cc