العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 16-08-2009, 04:06 AM
virus1001 virus1001 غير متواجد حالياً

virus1001 is on a distinguished road
افتراضي رد: تركيب نظام نيتروس

الله ينور عليك و يجعلها فى ميزان حسناتك أنت فاهمتنى اللى كنت عاوز بالظبط
طيب لو أنا عدلت على الموتور هتأثر على عمر الموتور
التربو كيت بالتعديلات على الموتور بفرامل محترمة هتخشلها فكام كده تقريبا
لو القوهطلعت لـ 350 حصان ptmnlo123per154 يبقى هحتاج عداد أكبر صح و لا دى بتأثر على سرعه السحب بس
و مش بتحتاج عداد أكبر يبقى الماكسيمم بتاع العربيه هيزيد من 204ك\س لكام كيلو
و ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف شكر ليك
قديم 16-08-2009, 04:30 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة virus1001 مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك و يجعلها فى ميزان حسناتك أنت فاهمتنى اللى كنت عاوز بالظبط
طيب لو أنا عدلت على الموتور هتأثر على عمر الموتور
التربو كيت بالتعديلات على الموتور بفرامل محترمة هتخشلها فكام كده تقريبا
لو القوهطلعت لـ 350 حصان ptmnlo123per154 يبقى هحتاج عداد أكبر صح و لا دى بتأثر على سرعه السحب بس
و مش بتحتاج عداد أكبر يبقى الماكسيمم بتاع العربيه هيزيد من 204ك\س لكام كيلو
و ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف ألف شكر ليك
الله يخليك يا باشا

هو مش تعديل هو مجرد بتشيل و بتحط هتشيل بساتم و تحط بساتم فاهمني

بس انا ليا رأي..

دي bmw و مش اي bmw دي 116 و عربية جديدة و كده و التعامل معاها مش سهل يعني عشان تفك المكنة و ترجع تظبها تاني مش هتعرف تظبطها غير في التوكيل و هياخدوا منك ارقام مفزعه

كمان يعني لو ركبت تربو علي موتورك عايز ايه اكتر من 220 حصان دول حلوين اوي يا باشا الا بقي لو انت عايز تقلبها سوبر كار و تطلع علي 400 حصان و اكتر ده هيبقي صعب في حالة عربيتك لان حاجتها غالية يعني طقم البساتم الforged مثلا لعربيتي يعمل 1500 جنيه مستعمل يعني اكتر من 2000 جديد شوف انت بقي عربيتك هيوصل سعر بساتمها كام

فا عشان تاخد قدرات عالية اوي هتكلف نفسك مبالغ ضخمة

انما لو سقطت التربو علي موتورك و غيرت الحاجات اللي قلتلك عليها بس و ظبطناها هتبقي جميلة جدا و هتعجبك و هيبقي في ايدك تفتح بوست اعلي للتربو في اي وقت يعني مثلا تحط بنزين 95 يفتحلك بوست 16 تحط ميثانول يفتحلك بوست اعلي فاهم

و بالنسبة للتساؤل بتاع العداد لا طبعا مش بتأثر علي السحب بس بتأثر علي التسارع و السرعة القصوي

و شوف لو انت ناوي فعلا و مجهز فلوسك قولي و انا اساعدك في الموضوع ده سكته سالكه بالنسبة ليا

IBIZA
قديم 16-08-2009, 04:33 AM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

باشا شوف الموضوع ده واكيد هتستفاد منه ان شاء الله

أقصى قوة ممكن يوصلها موتور ١٦٠٠ cc بعد التعديل

وبلتوفيق
قديم 16-08-2009, 05:17 AM
virus1001 virus1001 غير متواجد حالياً

virus1001 is on a distinguished road

ألف شكر يا محمد باشا و معلش تعبتك معايا
شكرا يا كوكى على الرابط
قديم 16-08-2009, 03:41 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

تركيب التربو ممكن نظريا على اى سيارة, لكن سوف يقصف عمر المحرك بالطبع, لكنه ليس خطرا.
تركيب النايتروس لا ينصح به اطلاقا, و لا يركب على سيارة خاصة للاستخدام اليومى, انما يركب فى السيارات المستخدمة للسباقات فقط لا غير لأنه يدمر المحرك تماما, كما أننى لا اعتقد ان هناك سبيل لتركيبه فى مصر أو وجود له فى مصر اساسا لأنه ممنوع فى معظم البلدان.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى