العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 31-03-2010, 05:22 AM
السائلة الحائرة السائلة الحائرة غير متواجد حالياً

السائلة الحائرة has a spectacular aura aboutالسائلة الحائرة has a spectacular aura about
افتراضي رد: سوال مهم لو سمحتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

بس انا عايز اقولك حاجه يا ريت تصوري بس التجريحة اللي في العربية وانا هقولك علي الصح اللي المفروض يتعمل علشان ممكن تتعالج بحاجات سهلة جدا ومتتعبيش نفسك مع التامين لو العربية تجريح بس بسيطة جدا لكن لو تجريح والصاج عندك اطبق ده بتبقي مشكلة تانية فصوريها احسن وارفعيها علي المنتدي
هو حضرتك الصاج مجرد تجريح فى الامام والخلف والحمد لله مفيش حاجة اطبقت دى يا ترى علاجها اية
قديم 31-03-2010, 05:27 AM

السائلة الحائرة has a spectacular aura aboutالسائلة الحائرة has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

ايه مقايسة اصلاح من التوكيل ب 250 جنيه ديه انا عربيتي كان الكاوتش عندي اضرب بمطوه 3 فرد الله يجازي اللي عمل كدا ولو اعرفه مش هسيبة غير في العناية المركزة المهم عملت محضر واتصلت بالتامين واديتهم رقم المحضر وبعتوا واحد من عندهم جه عاين العربية وقلي تحب تعملها فين قولتله التوكيل طبعا بدون تفكير المهم بعتولي ونش خد العربية وروحت التوكيل بصوا علي العربية ومضولي علي استلام العربية وكلمت التامين عندي وقالوي العربية هتستلمها بعد يومين وهيكون الشيك رحلهم في التوكيل وفعلا بعد يومين اتصلت بيهم في التوكيل قالولي العربية خلصت لكن في 200 جنيه بس هدفعهم نتجية استهلاك الكاوتش في العربية وكانت الفاتورة عاملة 1150 جنيه قولت مش مشكلة ودفعتهم وخدت العربية ولا روحت عملت مقايسة ولا دفعت المبلغ كله وروحت طالبت بيه التامين ولا الكلام ده كله اللي انتي بتقولي عليه شكلهم كدا هيخلوكي تلفي حوالين نفسك انتا ادخلي فيهم شمال زي العبد لله علشان انا اول ما كلمت بتوع التامين عندي قالولي الكاوتش مش متغطي في الضمان روحت قولتلهم تــــــــــــــــــــــــ ـــــيـــــــــــــــــــ ــــت وربتلهم الرعب وخليتهم قالولي خلاص اوك هندخلها التوكيل بس الكلام ده خد تقريبا لحد ما استلمت العربية 3 اسابيع عبال ما طلع روحي معاهم
يا ريت حضرتك تقولى شركة التامين دى اسمها اية اكيد كويسة مش ذى اللى انا عملولى عندها البوليصة وعلى فكرة انا قريت فى الورق بتاعهم ان الكاوتش برة التامين يا ترى حضرتك عملت معاهم اية علشان يعملوهالك ويا ترى المندوب بتاعهم بيجيب موافقة من الشركة ذى ما قلولى ولا هو اللى بيقول تتعمل الحاجة دى مش عارفة الواحد يعمل اية معاهم شكلهم بيعقدولى الموضوع علشان ما طالبهمش بحاجة
قديم 31-03-2010, 05:30 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامين سيارات مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

هما ما نصبوش عليكى دة النظام المتبع للشركات التى تعتبر ضعيفة فى السوق الشركات الكبيرة بيبقى ليها نظام افضل بيبقى فى تعاقد مع مراكز تصليح و بتروحى تصلحى بس و ما تدفعيش فلوس غير التحملات التى منصوص عليها فىالوثيقة
لكن مافيش نصب ولا حاجة
يعنى حضرتك دلوقتى المفروض اعمل معاهم اية دول بيقولولى لازم موافقة الشركة بعد ما يشوفها المندوب
قديم 31-03-2010, 12:04 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السائلة الحائرة مشاهدة المشاركة

هو حضرتك الصاج مجرد تجريح فى الامام والخلف والحمد لله مفيش حاجة اطبقت دى يا ترى علاجها اية
اسف علي التاخير في الرد لكن لو تجريح بس هتجيبي شوية تنر وقطنة وعلي خفيف جدا تمسحي بيها التجريح ده هتلاقيه اختفي اتوماتيك والحوار ده مش هيكلفك غير 2 جنيه بس بدل دوشة التامين وهتدخلي في وجع دماغ انتي في غني عنه بس شوية تنر قليلين اوي علشان لو كترتي هتلاقيه شال البويا بتاعت العربية يعني خلي بالك
قديم 31-03-2010, 01:46 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السائلة الحائرة مشاهدة المشاركة

يا ريت حضرتك تقولى شركة التامين دى اسمها اية اكيد كويسة مش ذى اللى انا عملولى عندها البوليصة وعلى فكرة انا قريت فى الورق بتاعهم ان الكاوتش برة التامين يا ترى حضرتك عملت معاهم اية علشان يعملوهالك ويا ترى المندوب بتاعهم بيجيب موافقة من الشركة ذى ما قلولى ولا هو اللى بيقول تتعمل الحاجة دى مش عارفة الواحد يعمل اية معاهم شكلهم بيعقدولى الموضوع علشان ما طالبهمش بحاجة
زي ما قولتلك الموضوع مش مستاهل بهدلة التامين بيخلص علطول بشوية تنر خفيف وجتة قطنة بس موضوع الكاوتش ده انا كنت مامن في كونتكت وكان تامين بدون تحمل بس مكنش مكتوب في الوثيقة ايه اللي يتحمل وايه اللي ميتحملش بس انا ربتلهم الرعب وهما في البداية كانو رافضين خالص فكرة تغير الكاوتش انه مش متغطي في الوثيقة ولاقوني هعملهم فضيحة بجلاجل ولاقيتهم بيكلموني ويقولولي خلاص دخلنا الكواتش في التغطية وهنعملهولك وانا دلوقتي مامن في قناة السويس للتامين وكمان وفرت بتاع 800 جنيه عن كونتكت وانا طبعا اولي بالمبلغ ده دفعت 1575 جنيه بنسبة تحمل 4 في الالف

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة