العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 25-01-2009, 01:34 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ابيزا سيستم بورش موديل 90

الحمد لله يا باشا ازيك انت؟

ملحوظة بس يا باشا مفيش ابيزا موتور اسباني و مفيش سيات موتور اسباني سيات كلها بكل عربياتها و موديلاتها (مواتير-عفشات-فتيسات-شاسيهات)=الماني صناعة vw-audi

تمام كده

بالنسبة للابيزا 94 و 98 انت لو عايز عربية اقتصادية و في نفس الوقت معمرة و تعيش معاك هات 94 خصوصا مع غلاء اسعار البنزين ممكن تديها 90 عادي جدا مع انها انجكشن و 1000 سي سي و انجكشن يعني مش هتحس بالبنزين اساسا و ثابتة و جميلة جدا علي الطريق بس متنتظرش اداء عالي من الموتور لانه اساسا موتور اقتصادي بس سحبه حلو و هتعجبك

الابيزا 94 معشوقة الشباب بجانب الاسطورة جولف العربية دي الشباب بس هما اللي بيعرفوا يقدروها صح عربية مستفذه و لو سوقتها سواقه عادية هتعجبك عربية قديمة شوية اه بس في منها حالات نضيفة و كتير و هتلاقيها ناعمه و لذيذة جدا و ثباتها ممتاز و غير استهلاكية في قطع الغيار بالمرة و لو اهتميت بيها و حافظت عليها هتصونك و حتي لو بهدلتها زينا هتصونك برضه و ده سر تمسكي بيها

و الفرق بين الاتنين الابيزا 94 1300 و ال98 1000 و 94 كربراتير و 98 انجكشن و الاتنين سحبهم حلو بس 94 افضل في الشد و الجري و التحمل و الاعتمادية ال98 جامده و معمرة بس 94 افضل حتي لو انت غاوي شد و حرق نظام حقن الوقود هيستحملك و مش هيقولك لا و مش هتبقي قلقان زي الرشاشات في الانجكشن و قطع غيار ال94 ارخص و اقل استهلاك لقطع الغيار من ال98 و ال94 اسهل في الصيانة و الاصلاح و انا عن نفسي حافظها عن ظهر قلب و لو عندك اي استفسار ان شاء الله افيدك فيها

و لو عندك اي سؤال تاني اتفضل طبعا و لو تحب نفصص العربية سوا اسأل و انا اجيب

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 25-03-2009 الساعة 02:11 AM سبب آخر: خطأ كتابي
قديم 25-03-2009, 01:30 AM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

على فكره الابيزا سيستم بورش دي فيها ميزه جامده
ان المتور بتاعها مصنوع من التيتانيوم صعب جدا انها تجيب وش سلندر حسب ما سمعت كمان العربيه دي
معشوقه الميكانيكيه الاولى تلاقي كل الي بيركبوها ميكانيكيه لانها بتستحمل و اعطلها مش كتيره
قطع الغيار ماعرفش فيها خالص

ازا اردت الحكمه فالزم الصمت
و ازا اردت الرزق فالزم الاستغفار
ازا اردت المهابه فالزم قايم الليل
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
دكتور احمد العشماوي
قديم 12-04-2009, 02:31 AM
الصورة الرمزية لورنس العرب
لورنس العرب لورنس العرب غير متواجد حالياً

لورنس العرب will become famous soon enough

اخى الحبيب
انا اشتريت سيارة سيستم بورش اليوم
موديل 88
ارجو منك افادتى بأى معلومات عنها
السيارة وصيانتها
واماكن قطع غيارها
مع شرح العنوان حيث اننى من خارج القاهرة
افضل اماكن لأفضل أسعار
قديم 27-04-2010, 07:25 PM
osos medo osos medo غير متواجد حالياً

osos medo has a spectacular aura aboutosos medo has a spectacular aura about

يا جماعه انا معايه ابيزا 90 سيستم بورش ..... و هقولكم اللي اعرفه
1- بالنسبه لقطع الغيار فهي حرااااااقه مووووت و مش موجوده غير عند واحد بس في مصر اسمه " هشام لهيطه" موجود في التوفيقيه .
2- اما بالنسبه للميكانيكيه فانا بقالي سنه بعك من واحد ل واحد و ياريت حد يدلنيptmnlo123per1106ptmn lo123per1127ptmnlo123per1 127
اما بالنسبه لانها قليله لانها كانت بتنزل مصر للمعاقين بس
قديم 28-06-2010, 12:31 PM
الصورة الرمزية johnny161094
johnny161094 johnny161094 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بكلية اداب جامعة عين شمس
هواياتي: القراءة و كورة القدم و قيادة السيارات

johnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura aboutjohnny161094 has a spectacular aura about

اهلا بيكم و ياريب تقبلوني معاكم في المنتدي الرائع دة
يا استاذ احمد ابيزا انا بعشق حاجة اسمع ابيزا شكلا و موضوعا و كان ليا كذا استفسار عنها عشان انا نفيس اشتريها عاوز اعرف كل حاجة فيها يعني مثلا انا بهتم جدا بالحاجة الي معايا و مدام بتريحني هديها كل الي معايا عاوز بس اعرف هي 1000سيسي حلوة يعني ممكن اسافر بيها متروح و انا مشغل التكيف و ماشي علي 120 مثلا و لا دة يبقي قرص علي العربية
و بعدان انا مع حبي الكبير لي شكلها بس خوفوني منها انها مع الشباب دايما و عشان تشتري وحدة لازم يكون حلاتها خربانة
انا ممكن استحمل اي حاجة غير انا الشاسية و العفشة و الماتور يكونو خربانين عشان انا معنديش اي خبرة فيهم اما بقي لو مثلا جنوت تتغير طنابير تيل فرامل علبة دركسيون كهربه اسبراتير موبينة اي حاجة تانية استحملها
و عاوز اعرف سبتها قد اية اقصي سرعة ليها
و عاوز اعرف سعرها يكون كام دلوقتي و تكيفها حلو ولا طبعا فيها سنتر و ذجاج كهرباء و لو مفهاش باور اركبهولها مفيس مشكله انا اسف علي الاطالة بجد بس انا هتجنن عشان بموت فيها و كل الحجات دي مخوفاني و بيعقدوني منها و انا بحترمها جدا فياريت تجاوبني بسراحة اسف مرة اخري