العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 124 و 125 و 131 و 132

قديم 21-11-2010, 05:31 AM
didos didos غير متواجد حالياً

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of
افتراضي رد: محتار بين 131 - 132 - ريجاتا - بولونيز - 504 - 305 - 929 ارجو الافاده

بص يا سيدى
اولا مع احترامى لاراء الجميع لكن اسعار النت مش مقياس خالص والكلام ده مبالغ فيه انا واحد صاحبى جايب 504 مافيهاش شعرة ب 20 الف وال 132 شفت واحدة تعبانة ب 7.5 يعنى عمرها ما هاتكمل ال 12 مصاريف وموضوع العربيات اللى كانت تاكسى بتبقى ارخص من كده يعنى البيجو من 10 ل 18 وال فيات واللادا من 6 وطالع ساعة الشراء راعى 4 حااجات
1 - اصبر كويس جدا ودور براحتك
2 - سيبك من اعلانات النت وشوف اصحابك ومعارفك وسواقين التاكسى والصنايعية
3 - اهم اهم حاجة يكون صاج العربية 1000 فى المية والباقى مقدور عليه لان ده اكتر حاجة بتصرف وعمرها ما ترجع زى الاول وممكن تتغش فى الشراء فيها انما الموتور ممكن يتسقط والتابلوه يتغير وكده
4 - لااااااااازم تعمل حسابك ان العربية اكيد هاتصرف معاك يعنى على الاقل جنب 3 الاف
اما عن رايى المتواضع فى الاختيار
البيجو 504 ممتازة جدا بس طبعا الحالة ويكون دخلك كويس لان قطع غيارها غالية بس بتعيش جدا
ماذدا 929 دا لو انت عايز عربية شبابى وقطع غيارها متوفرة عندك ساعتها ممكن تشتريها من 10 ل 12 الف و5 كمان يخلوها طيارة انما هيا مش بتاعة عيلة
الفيات القديم على الرغم من جماله لكن ابعد عنه تماما لاسباب كتير
اللادا فيها عيوب بسيطة يعنى ناشفة فى سواقتها ومحتاجة متابعة للعفشة دايما انما فيها ميزة خطيرة انها بتنزل لحد دلوقتى زيرو يعنى عمرك ماتحتاس فى قطع غيار وعندك
لادا 1200 و 1500 من 8 ل 12 الف و 2105 اغلى شوية بس تحت ال20 وعلى فكرة الفروق بينهم تعتبر اغلبها فى الشكل والصاج انما الباقى واحد
323 كل اصحابها بيشكروا فيها بس ماليش تعامل معاها وعلى الرغم من انها كبالن لكن ثابتة ع الطريق
ولو عايز اسعار قطع غيار ال323 او ريجاتا او لادا انا مسجلهم عالكمبيوتر ممكن ابعتهوملك
قديم 21-11-2010, 08:07 AM
zico7m zico7m غير متواجد حالياً

zico7m will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار بين 131 - 132 - ريجاتا - بولونيز - 504 - 305 - 929 ارجو الافاده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة didos مشاهدة المشاركة

بص يا سيدى
اولا مع احترامى لاراء الجميع لكن اسعار النت مش مقياس خالص والكلام ده مبالغ فيه انا واحد صاحبى جايب 504 مافيهاش شعرة ب 20 الف وال 132 شفت واحدة تعبانة ب 7.5 يعنى عمرها ما هاتكمل ال 12 مصاريف وموضوع العربيات اللى كانت تاكسى بتبقى ارخص من كده يعنى البيجو من 10 ل 18 وال فيات واللادا من 6 وطالع ساعة الشراء راعى 4 حااجات
1 - اصبر كويس جدا ودور براحتك
2 - سيبك من اعلانات النت وشوف اصحابك ومعارفك وسواقين التاكسى والصنايعية
3 - اهم اهم حاجة يكون صاج العربية 1000 فى المية والباقى مقدور عليه لان ده اكتر حاجة بتصرف وعمرها ما ترجع زى الاول وممكن تتغش فى الشراء فيها انما الموتور ممكن يتسقط والتابلوه يتغير وكده
4 - لااااااااازم تعمل حسابك ان العربية اكيد هاتصرف معاك يعنى على الاقل جنب 3 الاف
اما عن رايى المتواضع فى الاختيار
البيجو 504 ممتازة جدا بس طبعا الحالة ويكون دخلك كويس لان قطع غيارها غالية بس بتعيش جدا
ماذدا 929 دا لو انت عايز عربية شبابى وقطع غيارها متوفرة عندك ساعتها ممكن تشتريها من 10 ل 12 الف و5 كمان يخلوها طيارة انما هيا مش بتاعة عيلة
الفيات القديم على الرغم من جماله لكن ابعد عنه تماما لاسباب كتير
اللادا فيها عيوب بسيطة يعنى ناشفة فى سواقتها ومحتاجة متابعة للعفشة دايما انما فيها ميزة خطيرة انها بتنزل لحد دلوقتى زيرو يعنى عمرك ماتحتاس فى قطع غيار وعندك
لادا 1200 و 1500 من 8 ل 12 الف و 2105 اغلى شوية بس تحت ال20 وعلى فكرة الفروق بينهم تعتبر اغلبها فى الشكل والصاج انما الباقى واحد
323 كل اصحابها بيشكروا فيها بس ماليش تعامل معاها وعلى الرغم من انها كبالن لكن ثابتة ع الطريق
ولو عايز اسعار قطع غيار ال323 او ريجاتا او لادا انا مسجلهم عالكمبيوتر ممكن ابعتهوملك
ياريت طبعا اسعار قطع الغيار
قديم 21-11-2010, 10:36 AM
didos didos غير متواجد حالياً

didos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud ofdidos has much to be proud of

الموضوع ده علشان خاطرك
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...d=1#post289556
قديم 21-11-2010, 11:14 AM
emam 214 emam 214 غير متواجد حالياً

emam 214 is on a distinguished road

انا من راى 131 افضل اختيار عشان متتعبكش فى المطبات ، يليها المازدا 323 هاتش باك عشان تكون فى رنج السعر دة ولو لقيتها سيدان يبقا خير وبركة بس المهم فى الاثنين (الحاااااالة ) تكون كويسة . بس للاسف هتزود شوية فوق ال 20 الف العربيتين دول بالذات اسعارهم غالية شويتين واصحابهم بيبالغوا فى سعرهم عن تجربة فى السوق وربنا يوفقك .
قديم 21-11-2010, 11:28 AM
الصورة الرمزية harpoonattack
harpoonattack harpoonattack غير متواجد حالياً
من انا؟: !!!!!
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: الصيد والقراءه والسفر والقياده طبعا

harpoonattack has a spectacular aura aboutharpoonattack has a spectacular aura about

انا ارشحلك :
1- ريجاتا
2- فيات 131
والاتنين زى الفل وعن تجربه شخصيه وبالنسبه للسعر اللى انت محدده فادلوقتى العربيات تعتبر فى الارض وان شاء الله تجيب حاجه من الاتنين كويسه وكويسه اوى كمان وانا رأئى لو لقيت ريجاتا كويسه 87 او 88 مثلا نضيـــــــــفه اتوكل على الله وطبعا هتكون فابريقه دواخل وسعرها هيكون 17000 تقريبا ......... والله الموفق

خالص تحيـــــــاتى

خالص تحياتى واحترامى للجميع
حازم عبد السلام
الهيئة العامة للرقابة المالية

لا تأسفن على غدر الزمان لطالما
رقصت على جثث الاسود كلابا
لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها
تبقى الاسود اسودا والكلاب كلابا