العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 04-01-2013, 10:15 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تنتيشه فى النوبيرا

لو فعلا لما فصلت الخرطوم النتشة راحت يبقى صمام ال egr هو السبب
سيبه مفصول و سد طرف الخرطوم بأى حاجة
مفيش خوف من فصل صمام ال egr لانه من الاخر معمول عشان عدم تكون اول اكسيد النيتروجين الضار بالبيئة و عشان يعمل كدا فبيبقى على حساب قدرة المحرك
فهو فعليا نظام لحماية البيئة و فصله حيأثر على البيئة و يحسن اداء المحرك
و الجزء اللى شبه صمام الايدل اللى متوصل بيه الخرطوم دا اسمه السولونويد بتاع صمام ال egr

ببساطة لما الكنترول يحس ان العربية سخنة و ال rpm اعلى من 1800 تقريبا و ديى الظروف المناسبة اللى عندها بيتكون الغاز الضار للبيئة
فبيدى أمر للسولونويد يفتح كهربيا مسار فيكم الهوا من الثروتل بدى الى ال egr طبعا مرورا بال سولونويد نفسه
فلما بيتولد فيكم على سطح رق الصمام فبيرتفع و بيرفع معاه ستم او عامود نهايته شكل مخروط للسماح بجزء من العادم الرجوع لمدخل الهواء و الامتزاج مع المخلوط الداخل للاحتراق
فطبعا كفائة الاحتراق تقل و درجة الحرارة تقل للمستوى اللى لا يسمح بتكون اول اكسيد النيتروجين

+ ان صمام ال egr فى الدايو يصنف positive ايجابى يعنى كمان ضغط الشاكمان بيساعد شوية على رفع الصمام و دا تفسير انك لما نفخت فيه حسيت ان فى تنفيث لانه مصمم انه يوجد بالرق بتاعه خرم رفيع يسمح لارتفاع الصمام عن طريق ضغط غازات الشاكمان من الاسفل

مخبيش على حضرتك انا حاولت قبل كدا اصلحه بالرغم انه و المنظومة سليمة كفائة الماتور اقل من لو المنظومة مفصولة بس قولت المهم البيئة بس للاسف 3 توكيلات فشلوا فى الاصلاح و تقريبا مش فاهمين النظام
و كنت غيرت الصمام بواحد استعمال و مفيش فايدة فمش عارف العيب فين
بس الوضع النهائى انى فاصله و الماتور ماشى احسن

ممكن كاجراء وقائى حتفك ال egr و تنضف كويس عامود الخنق بتاعه و تنضف الفتحات اللى فى قاعدة المانيفولد من الرواسب بس حاول تحافظ على الجوان و لو باظ مش مشكلة اى حد بيعمل جوانات فرن حيفصلك جوان لل egr ب 5 او 10 جنيه فى 5 دقايق

ممكن التنضيف دا يجيب نتيجة و الصمام متوصل كامل او على الاقل و الصمام مفصول حيحسن الوضع شوية كمان

و ممكن لا عشان كدا انا معتبره اجراء وقائى مش حيخسر لانه مش حايخد وقت و تقريبا ببلاش

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 05-01-2013, 04:04 PM
مودى الراوى مودى الراوى غير متواجد حالياً

مودى الراوى will become famous soon enough

الاستاذ / احمد على انا بشكر حضرتك على الرد الوافى دة وقل عام وحضرتك بخير
قديم 05-01-2013, 04:30 PM
tefa22m tefa22m غير متواجد حالياً

tefa22m will become famous soon enoughtefa22m will become famous soon enough

الف شكر للاستاذ / احمد على
على مجهودك معانا
هو فعلا لما فصلت الخرطوم اللى حضرتك قولت عليه التنتيشه قلت بنسبه بس انا لسه شاكك برضوا ان فى عندى عيب فى الاسطوانه عشان فى الزحمه الجامده ولما العربيه بتسخن بحس برعشه خفيفه اوى على الاول و انا طالع
,و ده ليك من موضوعات الاستاذ الفاضل / عصام غانم - بطريقه الغاء صمام egr و بالصور من منتدى اخر فاضل
http://www.**********.net/Nile/176742-egr.html
و شكر و تقدير لكل من ساهم معانا فى هذا الموضوع
قديم 05-01-2013, 05:44 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

شكرا لتقديركم الطيب انا بس نسيت اضيف
ان من اسباب تنتيش ال egr انقطاع بالرق

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 06-01-2013, 04:46 PM
الصورة الرمزية engwms
engwms engwms غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

engwms is a jewel in the roughengwms is a jewel in the roughengwms is a jewel in the rough

السلام عليكم
انا متابع الموضوع ده من زمان لانى بحس بنفس النتشه دى فى السيفيا
بعد التدوير استفدت جدا من مشاركة لاحد الزملاء هنا فى المنتدى وهى
انى ارفع رجلى سنه سنه من على دواسه البنزين لما اجى اهدى
انا اخذت بالنصيحة دى وفعلا جابت نتيجة جامدة معايا