العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 22-01-2011, 03:24 AM
الصورة الرمزية venom9x2008
venom9x2008 venom9x2008 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: العلاقات العامه
هواياتي: السيارات

venom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the roughvenom9x2008 is a jewel in the rough
افتراضي رد: صور عربيتى عايز رايكو

واضح ان حضرتك بتحب عربيتك عشان كده محافظ عليها
ربنا يباركلك فيها ياارب
قديم 22-01-2011, 03:48 AM
الصورة الرمزية محمد عبد الفتاح الكومى
محمد عبد الفتاح الكومى محمد عبد الفتاح الكومى غير متواجد حالياً
من انا؟: إستايلى قديم ( بيقولوا عنى كده )
التخصص العملى: ليسانس فى الاداب قسم مكتبات ومعلومات
هواياتي: السيارات والعزف على الاورج والتنس

محمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

انا لسه شايفها انهاردة على الحقيقة فعلاً عربية جميلة ومميزة جداً ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
يا باشا ده شرف ليا وليها والله

قديم 22-01-2011, 03:51 AM

محمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to beholdمحمد عبد الفتاح الكومى is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة venom9x2008 مشاهدة المشاركة

واضح ان حضرتك بتحب عربيتك عشان كده محافظ عليها
ربنا يباركلك فيها ياارب
فعلا بحبها اوى اوى ويعنى بحاول احافظ عليها على أد ماقدر ومتشكر جدا على الرد

قديم 22-01-2011, 04:12 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

جميله ربنا يباركلك فيها احكيلنا عنها شويه مميزاتها وعيوبها

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 22-01-2011, 05:05 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

جميله ربنا يباركلك فيها احكيلنا عنها شويه مميزاتها وعيوبها
ماشى يا ابو شروق شوف يا سيدى بس الاول انا عايز اقولك ان انا كانت معايا اردة او بمعنى اصح rd زى اللى حضرتك عارضها فى توقيعك المهم عربيتى دى اوبل اسكونا موديل 1984 وهى كانت بتنتج لحد 89 وبعدين نزلت الفيكترا من 1990 كتطور طبيعى او امتداد للاسكونا ومنها ثلاثة طرازات اسكونا A واسكونا B وبعدين عربيتى اسكونا C دى كانت نبزه صغيره عنها اما عن المميزات فهى السياره جر امامى موتور 1600cc غالبا هو اللى فى الفيكترا مع فروق بسيطه العربيه تقيله على الارض وثابته جدا كمان واسعه اوى من جوه نسيت اقولك ان منها برده اللى موتورها 1800 و2000 cc اوتوماتيك وفتحة سقف وزجاج كهرباء وعدادت ديجيتال وrpm وفرش مخمل إلخ ولو ان عربيتى مانيوال فاضيه للاسف وتلاقيها منتشره اوى فى الاردن وسوريا ولبنان وفلسطين الحبيبه فك الله كربها اما عن العيوب من وجهة نظرى المتواضعه برده اولا التصميم الخارجى لجسم العربيه صعب تحدد هو بومبيه ولا زوايا حاده فهو فى اماكن حاد الطباع وفى مواضع اخرى يعتمد البومبيه وثانيا عندنا فى طنطا قطع الغيار مش متوفره اوى وان كانت كل حاجات الفيكترا تقريبا بتركب عليها لكن فى القاهرة فحاجتها كتيرة جدا ورخيصه وبالذات فى شارع شامبليون فى وسط البلد وتحديدا عند طارق حموده وسرور وفى الوكاله عند اسماعيل القرش وابو يوسف فى الحرفيين واوتوربيع فى عين شمس من جسر السويس وطبعا كده يتضح ان ده مش عيب فيها وانما العيب انى من طنطا يارب اكون عرفت اجاوب عليك كويس من غير ما اكون ازعجتك ومشكور مره تانيه على الرد ودول كمان صورتين جداد لها من عندى اه صحيح نسيت اقولك لو دخلت على جوجل وكتبت Opel Ascona وبالذات يوتيوب ستجد ما يدهشك
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 444.jpg‏ (41.4 كيلوبايت, المشاهدات 6)
نوع الملف: jpg 333.jpg‏ (58.0 كيلوبايت, المشاهدات 8)
نوع الملف: jpg 222.jpg‏ (58.6 كيلوبايت, المشاهدات 5)
نوع الملف: jpg 111.jpg‏ (63.0 كيلوبايت, المشاهدات 7)