العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أفيو

أفيو chevy gold logo

قديم 23-11-2008, 09:23 AM
yoko
Guest

افتراضي رد: حكايتي مع الأفيو "وسوء التصنيع"

بناء على الوضع الحالى حضرتك لازم تكشف على العفشة عند حد او مكان محترم تتاكد ان كل حاجة تمام وتعرف محتاجة ايه بالظبط وده اللى يتكتب فى جوب الاصلاح واذا كان فيه حاجة لازم تتغير تتاكد من الكلام ده ورقيا برضو (المفروض بيتعمل اذن صرف من المخزن ويرفق بامر الاصلاح)
في منصور لو حاجه جوه الضمان مبيدكش إذن الصرف وبأتكد من إني أقف على إيدهم وهما بيشتغلوا

لنفرض مثلا ان العفشة سليمة وبس ناقص تغيير قواعد الموتور يبقى يتغيرو وتتاكد زى ما قولتلك
المساعدين في الأفيو فيه عيب تصنيع في كل المساعدين يعني مهما غيرتوا مبيتصلحش
وقاعدة المطور بتخبط جامد ومعملوش فيها حاجة

وتخرج من التوكيل على مركز ظبط زواية محترم برضو ترصص وتظبط وتطلع تجرب لحد ما تتظبط الحدفة واذا كان فيه لسه شغل فى العفشة بتاع الزوايا هيقولك وظبط الدريكسيون برضو هما هيعملوهولك
بتبقى مظبوطه زوايا على الجهاز في الضمان والبنزينه وبعد كده تحدف بعد كام يوم بعد الكم/س٦٠

ومتدايقش نفسك ديه عيوب مقرفة معاك بس متكرهكش فى العربية ولا تخليك تبيعها وتخسر فيها حرام
أنا بروح التوكيل مرتين في الإسبوع ولو هخسر فيها هخسر ١٥٠٠٠ جنيه!!!

اه صحيح بخصوص سينسور ال TPS ده فعلا مشكلة فى الانجكشن عامة ومحتاج تغير السنسور بس اسأل عليه برة بكام احتمال يكون نفس بتاع الانوس ويكون رخيص ان مكانش برضو متمشيش غير لما يتغير السنسور فعلا لان اعادة تحميل السوفتوير وتنظيف السنسور والكلام ده كله مش بيحل المشكلة
وعلى فكره استهلاك البنزين زيادة بسبب السنسور برضو
للأسف هو مختلف عن اللانوس وبردوا كل الTPS فيه عيوب تصنيع في كل الأفيو ومفيش قطع غيار في التوكيل!!!
قديم 23-11-2008, 09:35 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

انا برضه عايز اعرف ... دي الافيو الكوري .. ولا المصري؟؟
قديم 23-11-2008, 02:48 PM
yoko
Guest

المصري ونفس مشكلة الtps موجوده في الكوري
قديم 24-11-2008, 02:23 PM
الصورة الرمزية amrmoona
amrmoona amrmoona غير متواجد حالياً

amrmoona is on a distinguished road

السلام عليكم (افيو 2009
انا متشكر جدا على الردود التى تعكس زوقا عاليا وتحضر الواحد نسيه الأ يام دى
المهم انا رحت صيانة تا5000 كم بعد ماحجزت قبليها فى مركز صيانة رابعة ( بنزينة) والحقيقة صدمت من اللى شفتة
الفوضى والهرجلة وعدم النظافة وعمال وصنايعية فاضلهم 100 سنة عاشان يوصلو لمستوى مهارة الحرفيين مش عارف ازاى انا كنت مع العربية اثناء الصيانة ( واقف تحت العربية مع الصنايعى ) و طبعا كنت هاقع خمسين مرة من الزيوت والشحم على الأرص .... الراجل ربطلى العفشة وغير الزيت والفلتر ودفعت ال120 جبية لنفس الراجل بدون ايصال مش عارف لية وبعدا رحت الزوايا قاللى العربية زى الفل على الكمبيوتر انت بس ظبط العجل ( معندهمش تزبيط عحل فى التوكيل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مطلع جرب قالى العربية زى الأسد ملفيهلش حاجة الجميل انى قلتلة على عيب فى احدى خواص العربية ماكنش عارف حاجة عن الخاصية جى اصلآ وهى خاصية اغلاق جميع انوار السيارة بمجرد سحب المفتاح مع ابقاء عمل الزحاح الكهربائى 30ثانية لقيتة بيرفض وجود الخاصية و كأنى جاى من الفضاء
طبعا كنت هبطحة بالمفتاح الى معاة ....... شوية وراح سأل وقالى مظبوط يا باشا كلامك صح انا مكنتش عارف عاشان العربية موديل 2009 انا قلت فى سرى اية سيفين اية طبعا مصلحتهاش علشان لازم استنى كبير المهندسين وحاجة تانية كان عندى احتكاك خفيف بين الباب اللأمامى والرفرف ..... فورا حالى الحاج اسمعيل السنكرى ومعاة مفك علية حتة قماش وظبطلى الباب تماما واكيد طبعا انا بروق الناس دى ,,, حتة بعشرة على حتة بخمسة على حتة وللحديث بقية
قديم 24-11-2008, 02:41 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute

مش عارف اقوليك ايه بس انا راى تبيع
علشان انت مش هتعرف تسلك مع الناس بتوع التوكيل
لا هتاخذ حق ولا باطل

حسبى الله ونعمه الوكيل

الكلمات الدليلية
aveo, أفيو, منصور شيفرولية, شيفرولية