العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تفضل الشكل الجديد لسكودا
نعم اراه افضل من السابق 76 56.72%
لا ارى ان الشكل السابق افضل 27 20.15%
كلا الشكلين جميل 31 23.13%
المصوتون: 134. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 04-10-2008, 06:28 PM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السكودا اوكتافيا 2009 وقائمة بالتعديلات الجديدة

صح

بس لما يبقى جيل جديد

يبقى المفروض يتغير فيه حاجات اكتر من كده

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 04-10-2008, 06:43 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mtema99 مشاهدة المشاركة

صح

بس لما يبقى جيل جديد

يبقى المفروض يتغير فيه حاجات اكتر من كده
ده مجرد face lift مش موديل جديد بالمعنى الكامل وغالبا ما بيكون الفيس ليفت محل اختلاف للجميع

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-10-2008, 08:02 PM
الصورة الرمزية mtema99
mtema99 mtema99 غير متواجد حالياً
من انا؟: history manic person
هواياتي: Science-Automobiles&Social Studies

mtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond reputemtema99 has a reputation beyond repute

ماشي
معاك حق
على العموم هنشوف الباسات القادمه و نسخ ال A6 , A8 من اودي
على الرغم من معرفتي انها لن تكون تحول شديد

my best words:
1)ωнαт ∂σєѕη'т кιℓℓѕ уσυ мαкєѕ уσυ ѕтяσηgєя-
2)ιт'ѕ ησт нσω мαηу тιмєѕ уσυ ∂σωη'ѕ вυт нσω мυ¢н уσυ єαяη ƒяσм уσυя ∂σωη'ѕ

قديم 04-10-2008, 09:39 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

معلش أنا فى حاجة عاوز أقولها
هو مش هجوم على صاحب الموضوع لا سمح الله بس هو توضيح عشان ميبقاش فى مشاكل مع منتدى أخر

الموضوع ده موجود وتقريباً بنفس النص بس بالأنجليزى فى منتدى أخر و فيه صور من نفس الموقع Carscoop و أنا كنت مشارك فى الموضوع اللى على المنتدى التانى ببعض الصور و كمان التفاصيل الأنجليزى.

ومعنديش مانع أنه يتنقل بس أنا كلامى عشان ميحصلش مشاكل............والله من وراء القصد

قديم 05-10-2008, 10:09 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انا متفهم قصدك تماما بس لازم اوضح لحضرتك بعض النقط بصفتى بفهم على قدى فى موضوع النشر والمصادر الاخبارية

الموضوع حضرتك بتقول انة موجود فى منتدى تانى بس بنص انجليزى طيب حضرتك عارف مصدر النص الانجليزى اللى فى المنتدى التانى منين ؟

المصادر الاخبارية تقريباً واحدة خاصة فيما يخص الاخبار المتخصصة زى اخبار السيارات وبالاخص لما الكلام يبقى عن عربية جديدة لسه الشركة منزلتهاش فى السوق ولسه حتى معملتش ابديت للموقع بتاعها علشان يشمل معلومات تفصيلية عنها

فالاخبار مصدرها وكلات اخبار عالمية بتاخد حقوق النشر للمعلومات وبتديها للمجلات العالمية ومنها للدنيا كلها

دليل بسيط على كلامى ان حضرتك لو عملت بحث على الانترنت عن معلومات عن الموديل ده مش هتلاقى معلومات فنية اكتر من اللى مكتوب فى التقرير ده وهتلاقى كل المواقع والمجلات العالمية ناشرة نفس الكلام مع اختلاف الصياغة وتعليق هنا ولا هناك على معلومة او توضيح ليس اكثر

دليل اخر نفس التقرير ده هتلاقيه موجود فى مجلة عربيتى العدد123 الصادر فى يوم الاربعاء 24 - 9 - 2008 بنفس الصور ونفس المعلومات !

نخلص من ده كله ان المصادر واحدة زى ما قولت قبل كده وكل جهات النشر المحترمة متقدرش تحط معلومة غير المعلومات المتاحة من وكلات الانباء او من الشركة مباشرة

وبالتالى الموضوع ده وامثالة من التقارير الاخبارية مينفعش نقول انها منقولة من منتدى كذا او موقع كذا لان الكل ناقل من وكالات الاخبار

اما الكلام عن المنتدى الاخر واحتمالية وجود مشاكل فبردو فيه توضيحات واجبة

اولا المنتدى اللى حضرتك اتكلمت عنة خد الموضوع كوبى وبست من المصدر (سواء صور او نص) ولم يتكلف عناء ترجمتة محتواة

ثانياً المنتدى الاخر فعلا عامل مشاكل كبيرة بالنسبالنا مش علشان بينقل مننا تقارير لاكن للاسف بينقل مواضيع حصرية عبارة عن دروس ومقالات كتبها متخصصين بمجهود فردى علما بان

- المنتدى له سياسة غريبة فى عدم السماح للاعضاء بذكر مصدر النقل سواء اسم الكاتب او رابط الموقع

- حاولنا فتح حوار معهم للوصول لنتيجة لاكن هم مصريين على العناد والاستمرار على سياستهم التى تقضى بعدم ذكر اسم اى موقع او حتى كاتب المقال باعتبار ان اى موقع اخر موقع منافس لهم

فى حين اننا كموقع مبتدئ (عمرة 3 شهور) سياستة معلنة منذ البداية وتقضى باحترام حقوق الملكية الفكرية للاصحاب الموضوعات وبالتالى لا نمنع اى شخص من ذكر اسم كاتب المقال الاصلى او حتى وضع رابط له وانا شخصيا واعضاء تانية نقلنا مواضيعنا من هناك مع ذكر الروابط الخاصة بها بعد ان رفضت الادارة حتى مسح موضوعاتنا هناك والاصرار على الاحتفاظ بها هناك متجاهلين رفضنا !

ارجو ان اكون وفقت فى توضيح الامر وانا على استعداد لمناقشة اى نقطة قد تكون غير واضحة بما يكفى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
سكودا, فانتازيا, سكودا اوكتافيا