العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 28-01-2014, 08:50 PM
hamaza81 hamaza81 غير متواجد حالياً

hamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the roughhamaza81 is a jewel in the rough
افتراضي رد: تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومصطفي وعمر مشاهدة المشاركة

عندي سؤال
عربيتي سوزوكي ماروتي 2013
ولما بشغل الهواء الساخن بلقيه شغال في العربيه مع ان مفهاش تكيف
عايز اعرف كيف يتم وصول الهواء الساخن من غير تكيف
ومش موجود هواء ساقع يعني لما بشغل الساقع بيجبلي الهواءالخارجي العادي ؟؟؟؟؟

وعايز اركب تكيف بارد فقط ؟؟؟؟ لان عربيتي فيها هواء ساخن بس معرفش بيجي منين
بالنسبة لموضوع الهواء الساخن، دا بيعتمل على جزء من دورة تبريد العربية (دورة المياة بتاعة الراديتاتير)، المياة بتبقى سخنة طبعا بيعدي عليها مروحة فبيطلع هواء سخن

بالنسبة للتكييف البارد لا أنصحك به اطلاقا عن تجربة، كمبورسر هايبقى ضعيف وتقفيل العربية معقول مش قوي والحر عندنا بقى بزيادة، حافظ على العربية زي ما هي بحالتها احسن لان التكييف فلوس وهاتترمي في الارض. عايز تركب حاجة مكيفة اصبر شوية وبيعها واشتري حاجة هيونداي تكون مكيفة اصلا وريح دماغك
قديم 04-03-2014, 10:11 AM
sohbamody sohbamody غير متواجد حالياً

sohbamody is on a distinguished road
افتراضي رد: تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamaza81 مشاهدة المشاركة

بالنسبة لموضوع الهواء الساخن، دا بيعتمل على جزء من دورة تبريد العربية (دورة المياة بتاعة الراديتاتير)، المياة بتبقى سخنة طبعا بيعدي عليها مروحة فبيطلع هواء سخن

بالنسبة للتكييف البارد لا أنصحك به اطلاقا عن تجربة، كمبورسر هايبقى ضعيف وتقفيل العربية معقول مش قوي والحر عندنا بقى بزيادة، حافظ على العربية زي ما هي بحالتها احسن لان التكييف فلوس وهاتترمي في الارض. عايز تركب حاجة مكيفة اصبر شوية وبيعها واشتري حاجة هيونداي تكون مكيفة اصلا وريح دماغك

شكرا على ردك

انا كان ليا استفسار ربنا يبارك فيك انا لسه شارى العربيه زيرو وكنت عايز برده اركب فيها التكييف بس انت كده قلقتنى انه الكمبروسور ضعيف عليها

يعنى مركبوش ؟ واحافظ على العربيه وخلاص ؟ ولا انت ايه رأيك

بس كده هنتمرمط فى الحر الجاى انا قلت يمكن الحل فى تركيب الكماليات الناقصه بنفسنا وخصوصا لما كنت سمعت ان العربيه نازله بتكييف فى الاصل والاخ الكريم حبيب الناس بصراحه كفى ووفى فى الردود وقال انه ممتاز معاه لمده سنتين ياريت لو تفيدنا بتجربتك مع التكييف

وجزاك الله خيرا