العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 06-02-2010, 12:32 AM
أشرف الشفقى أشرف الشفقى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: لغة إنجليزية
هواياتي: الزراعة

أشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really nice
افتراضي غسيل الشاسيه - نظامه إيه؟

الحمد لله الهيونداى i10 الجديدة بتاعتى عملت حوالى 2500 كم دلوقتى وكنت عملتلها صيانة الألف كم الأولى. أنا كنت غسلتها فى البنزينة مرة واحدة بس من ساعت ما اشتريتها من جوة ومن برة.

النهاردة العربية راحت تستحمى للمرة التانية وبرضه فى نفس البنزينة، بنزينة شيل قبل المنطقة الحرة فى مدينة نصر. المرادى قلتلوا عاوز أغسلها من تحت، بعد ما قريت فى الكتالوج إن تنضيفها من تحت مهم علشان العاجات ما تبوظش من الوساخة وكده.

الحمد لله نضفوها من جوه ومن بره ومن تحت كمان، يعنى غسلوا الشاسيه بعد ما رفعوا العربية. أنا فرحت أوى بكده، وفعلاً كانت حمومة الشاسيه ده متأخره أوى، كان لازم أعملها من زمان خصوصاً بعد مشوار الخطاطبة (مزرعة فى طريق مصر اسكندرية الصحراوى) إلى فيه العربية داست على طين بالكوم. الحمد لله إنى غسلتها دلوقتى.

السؤال: إيه نظام غسيل الشاسيه، هل له أضرار ولا زى ما الكتالوج بيقول حاجة لو مش عملناها العربية حتزعل منننا قدام؟

Hyundai i10 in Egypt
http://i10egypt.blogspot.com
قديم 06-02-2010, 04:45 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غسيل الشاسيه - نظامه إيه؟

الافراط فى اى شىء مش مستحب ده اولاً
ثانياُ يفضل ان الغسيل يكون والعربية باردة سواء المحرك او الجسم الخارجى
لازم تجفف بشكل جيد الاول وبعدين تمشى بيها مسافه كافيه علشان اى مياه متراكمة فى اى مكان تنزل
لا يستحب استخدام المياة بالضغط العالى فى الحوض ويفضل استخدام الفوم والهواء فقط

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-02-2010, 11:18 AM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

ازاي تجفف بشكل جيد ابونورا وموضوع الضغط العالي في حوض الموتور ممكن يأثر عالحوض مثلا؟
قديم 06-02-2010, 11:45 AM
corsair
Guest

انا فعلا عايز اعرف ازاي هما بيقولو في التوكيل ان المفروض مفيش ميه تيجي علي الموتور والموتور يتغسل بالفوم والهواء وازاي لما العربية تتغسل من تحت هيه مش هيجي علي الموتور ميه ولا ايه
قديم 06-02-2010, 10:20 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

غسيل العربيه من تحت يكون كل شهرين علي الاقل
و مافيش منه اي اضرار بالعكس دا بيزيح الطين من بطن العربيه
لكن زي ما ابو نورا قال الافراط فيه غيرمستحب

حـازم خـضـر