العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > جسم و هيكل السيارة

جسم و هيكل السيارة الموضوعات الخاصة بصيانة جسم و هيكل و زجاج و حليات السيارة

قديم 10-08-2014, 05:03 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشارة فى سمكرة البارومة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

البوتجاز للردياتيرات
حديد ف حديد لازم استلين
والله اعلم
بتوحشنى ردودك يا هشام باشا ....

بعد 6 ساعات تدريب و تخريب و تبويظ كام حتة صاج ... ممكن اقول انى بدأت احقق بعض التقدم الطفيف

وسعت فتحة البورى ل 2.5 مم

انا لسة بفكر جديا انى اجيب اسطوانة اسيتيلين ...
بس الباشمهندس عمرو السيسى كان خوفنى من الاسيتيلين ... و بصراحة انا كمان خايف منه ... البوتجاز اقل خطورة .... و ارخص كمان
ربنا يسهل الحال

قديم 12-08-2014, 12:15 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

ولاخطورة ولا حاجة
عاوز حد يعلمك الاول
اهم حاجة تركب اتنين سكس بلف
واحد علي خط الهواء والتاني علي الاستيلين
بعد كدة مافيش خطورة ان شاء الله
ويكون معاك جونتي علشان ايدك
ربنا يبارك فيك وفي عملك
ياريتني كنت جارك كنا قفلنا اكتوبر

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 12-08-2014, 06:05 AM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

ولاخطورة ولا حاجة
عاوز حد يعلمك الاول
اهم حاجة تركب اتنين سكس بلف
واحد علي خط الهواء والتاني علي الاستيلين
بعد كدة مافيش خطورة ان شاء الله
ويكون معاك جونتي علشان ايدك
ربنا يبارك فيك وفي عملك
ياريتني كنت جارك كنا قفلنا اكتوبر
ربنا يكرمك يا رافع معتوياتى

بالفعل .. تو تركيب 2 سكس يلف على خطى الاوكسجين و البوتجاز ... و بشتغل بالجوانتى ..
انا وسعت فتحة لقمة بورى اللحام ل 3 مم ... و بيدى حرارة كويسة و بتسيح سيخ اللحام ...
بس انا عندى مشكلة .. و هى ان اللحام مش بيمسك فى الصاج نفسه .. بالرغم من انى بسخن الصاج الاول
ده غير انى لما بحط حتتين صاج علشان الحمهم .. بيقفعوا ... يعنى بيتعوجوا .. و الفتحة الى بينهم بتوسع ... مما يؤدى الى ان سيخ اللحام يمسك فى واحد و لا يلتصق فى القطعة الثانية

اعتقد فعلا انى محتاج اتعلم اللحام بشكل افضل
و تنورنا فى اكتوبر يا باشا

قديم 13-08-2014, 07:13 AM
cars admire
Guest

صيانة welded powder

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

ربنا يكرمك يا رافع معتوياتى

بالفعل .. تو تركيب 2 سكس يلف على خطى الاوكسجين و البوتجاز ... و بشتغل بالجوانتى ..
انا وسعت فتحة لقمة بورى اللحام ل 3 مم ... و بيدى حرارة كويسة و بتسيح سيخ اللحام ...
بس انا عندى مشكلة .. و هى ان اللحام مش بيمسك فى الصاج نفسه .. بالرغم من انى بسخن الصاج الاول
ده غير انى لما بحط حتتين صاج علشان الحمهم .. بيقفعوا ... يعنى بيتعوجوا .. و الفتحة الى بينهم بتوسع ... مما يؤدى الى ان سيخ اللحام يمسك فى واحد و لا يلتصق فى القطعة الثانية

اعتقد فعلا انى محتاج اتعلم اللحام بشكل افضل
و تنورنا فى اكتوبر يا باشا

:140 109~347:
قديم 13-08-2014, 10:05 PM

يا مظبطنى يا استاذ وائل
انا عمال اتفرج على حاجات كتير عن اللحام على النت ... حضرتك بتجيب الفيديوهات دى من فين ؟؟؟!!!

موضوع كدة على الهامش ... بس ححتاجه فيما بعد ... ربنا وفقنى امبارح و اشتريت 1 كيلو فايبر و 1 كيلو بوليستر و مصلب و عازل ... و ناوى اعمل شوية حاجات صغيرة كدة فيبرجلاس ان شاء الله ... بس اخلص من قصة اللحام دى الاول
النهاردة اشتريت اسيخ لحام نحاس ... اجرب فيها بالمرة

الكلمات الدليلية
لحام, بليزر, بارومة, بنط, سمكرة