العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 23-07-2009, 02:14 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

متهيألي احنا كلنا وصلنا لنفس النقطه .. الهاتشباك كشكل ... مصطلح عام لاي عربيه الشنطه و الازاز بيفتحو مع بعض سواء كانت رأسيه تماما او مايله زي السبورت باك ( اوكتافيا و اودي سبورت باك ) او مايله و نصها ازاز و نصها صاج زي الفاست باك (127)
لكن الهاتشباك كتصنيف يطلق على عربيات محدده 5 او 3 باب بيكون ليها مقابل في السيدان
يعني التصنيف كتصميم شكل حاجه ... و التصنيف كنوع او طبيعه استخدام حاجه تانيه

متفقين ..

يبقى احنا لما بنتكلم عن الهاتشباك في مصر .. يبقى بنتكلم عن الابيزا و الجولف و الفيليشيا و الجيتز وممكن علشان خاطرك نقول ماتريكس مع إني اتحفظ على اعتبارها هاتشباك كتصنيف ... لاختلافها التصميمي في حاجات كتيره جدا عن الهاتشباك العادي .. بس مش موضوعنا دلوقتي

وعلى فكره العربيات الستيشن او الفاست باك او سبورت باك زي الاوكنافيا و الباسات فارينت و الجولف فارينت و خلافه .. بيكونو اغلا من العربيات السيدان .. و كمان بتكون شنطتهم اكبر ...
فلو رجعنا لاساس الموضوع و قلنا ان الناس بتجيب العربيات السيدان و تسيب العربيات الهاتشباك علشان الشنطه .. يبقى بنفتري لو قلنا جولف فارينت او فيليشيا كومبي حتى .. مع انها هاتشباك برضو .. بس كشكل مش كتصنيف وتعتبر ستيشن للفيليشيا العاديه اللي تعتبر هاتشباك حقيقيه
مش كده و لا ايه ...

ودي من ويكيبديا برضو علشان خاطرك يا واو باشا

A Hatchback car has a sloping back with a hinged rear door that opens upward. The rear deck lid and window lift open as a unit. The rear door leads into the car. This does not apply to SUVs, trucks, crossovers, station wagons, or vans. Exclusively passenger cars.
http://wikicars.org/en/Hatchback

هو الموضوع ده مش حيخلص بقى ... يا عم انا عجزت و نفسي بقى قصير يدوبك شوط واحد ... واللي ادي اعتزلو او اتجهوا للتدريب ... ptmnlo123per1106

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 23-07-2009, 02:21 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

يا خوانا حصل خير ! و كل واحد يحافظ على الهاتش بتاعه ! ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 23-07-2009, 02:38 PM
الصورة الرمزية ahmed_kamel
ahmed_kamel ahmed_kamel غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري
هواياتي: السيارات

ahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond reputeahmed_kamel has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

متهيألي احنا كلنا وصلنا لنفس النقطه .. الهاتشباك كشكل ... مصطلح عام لاي عربيه الشنطه و الازاز بيفتحو مع بعض سواء كانت رأسيه تماما او مايله زي السبورت باك ( اوكتافيا و اودي سبورت باك ) او مايله و نصها ازاز و نصها صاج زي الفاست باك (127)
لكن الهاتشباك كتصنيف يطلق على عربيات محدده 5 او 3 باب بيكون ليها مقابل في السيدان
يعني التصنيف كتصميم شكل حاجه ... و التصنيف كنوع او طبيعه استخدام حاجه تانيه

متفقين ..

يبقى احنا لما بنتكلم عن الهاتشباك في مصر .. يبقى بنتكلم عن الابيزا و الجولف و الفيليشيا و الجيتز وممكن علشان خاطرك نقول ماتريكس مع إني اتحفظ على اعتبارها هاتشباك كتصنيف ... لاختلافها التصميمي في حاجات كتيره جدا عن الهاتشباك العادي .. بس مش موضوعنا دلوقتي

وعلى فكره العربيات الستيشن او الفاست باك او سبورت باك زي الاوكنافيا و الباسات فارينت و الجولف فارينت و خلافه .. بيكونو اغلا من العربيات السيدان .. و كمان بتكون شنطتهم اكبر ...
فلو رجعنا لاساس الموضوع و قلنا ان الناس بتجيب العربيات السيدان و تسيب العربيات الهاتشباك علشان الشنطه .. يبقى بنفتري لو قلنا جولف فارينت او فيليشيا كومبي حتى .. مع انها هاتشباك برضو .. بس كشكل مش كتصنيف وتعتبر ستيشن للفيليشيا العاديه اللي تعتبر هاتشباك حقيقيه
مش كده و لا ايه ...

ودي من ويكيبديا برضو علشان خاطرك يا واو باشا

A Hatchback car has a sloping back with a hinged rear door that opens upward. The rear deck lid and window lift open as a unit. The rear door leads into the car. This does not apply to SUVs, trucks, crossovers, station wagons, or vans. Exclusively passenger cars.
http://wikicars.org/en/Hatchback

هو الموضوع ده مش حيخلص بقى ... يا عم انا عجزت و نفسي بقى قصير يدوبك شوط واحد ... واللي ادي اعتزلو او اتجهوا للتدريب ... ptmnlo123per1106
أنا معاك ياهندسه ----- بس أنا برضه مصر إن الماتريكس مش هاتشباك لأنها ببساطه ماينفعش ptmnlo123per196

تخيل ياسامح الماتريكس في سباق WRC مثلا زي لانشيا أو تويوتا أو sسيتروين مثلا
تخيل الماتريكس وهيه عربيه رياضيه وبتعرض وتلف حوالين نفسها وبيتاخد بيها غرز الدنيا والآخره
طيب حاجه أسهل من كده.... الماتريكس (الهاتشباك طبعا) في سباق أوتوكروس ده حيبقى فيلم خيال علمي

العربيه MPV يعني من النوع العائلي جدا جدا وأشبه بالميني فان أكتر بمراحل كبيره من كونها هاتشباك

وعلى رأيك الواحد حيعجز وهوه لسه في الموضوع ده
أنا كنت ناوي أجيب كيا سيراتو للمدام عشان تحل من على نفوخي عشان عايزه عربيه جديده بس أنا خلاص بقيت شايل من العربيه ديه ptmnlo123per1128

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

يا خوانا حصل خير ! و كل واحد يحافظ على الهاتش بتاعه ! ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan
والله إنت رايق يادكتور وزي العسل ptmnlo123per1114 ماتشارك معانا أو عليناptmnlo123per183 وتقول رأيك في الهاتشباك والليفت باك والحاجات اللي كلها باك ديه ptmnlo123per185وتقولنا وجهة نظرك العلميه في تصنيف أنواع الباك

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_kamel ; 23-07-2009 الساعة 02:44 PM
قديم 23-07-2009, 02:45 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

مبدأيا أنا لا بهاجمك ولا غيره ياواو .... لأني ببساطه ماأعرفكش عشان أكون ضدك في شيء بسبب خصومه سابقه مابيننا ولا غيره أنا مش أكتر من واحد شاف حاجه وحابب يعدلها (وربنا يسامحك ويسامحني لو كنت أقصد أتريق عليك أو على أي حد)

امين ان شاء الله يا احمد باشا , و حصل خير , يمكن انا اللى فهمت بشكل مختلف , و شكرا على توضيحك .
قديم 23-07-2009, 02:47 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

يا باشـــا أنا تخصصى فى العفشـه ! ptmnlo123per1106 و ماليش دعوه بالهاتش !
دا تخصص جراحه ! ptmnlo123per154

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

الكلمات الدليلية
كيا سيراتو