العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai-i Family

Hyundai-i Family Hyundai-i Family (i10,i20,i30,i40,ix20,ix35)

قديم 15-12-2012, 11:12 PM
أشرف الشفقى أشرف الشفقى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: لغة إنجليزية
هواياتي: الزراعة

أشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really niceأشرف الشفقى is just really nice
افتراضي رد: حادث سيارتى ال i10 مع الصور - أعمل إيه؟

شكراً ليكم جميعاً على ردودكم الرائعة وكانت مفيدة لية جداً.

واعذروا جهلى، عندى كام سؤال كمان:

1- يعنى إيه كارتيرة؟

2- ليه حتحتاج تترش، مش الإكصدام الجديد بيكون نفس لون العربية؟ ولا إيه إللى أنا مش فاهمه؟ (أنا عمرى ما رشتها، حتى لما كانت بتتخدش، علشان سعرها ما ينزلش يعنى لو حبيت أبيعها فى وقت ما)

3- لو حروح للتوكيل، مين أقرب حد لمدينة نصر ويكون عنده قطع الغيار والتركيب كمان؟

لو حد عنده رد لواحد من ال 3 أسئلة ده يا ريت يفيدنى بخبرته لحسن أنا مبتدئ أوي.

Hyundai i10 in Egypt
http://i10egypt.blogspot.com
قديم 15-12-2012, 11:26 PM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

[QUOTE=أشرف الشفقى;815794]شكراً ليكم جميعاً على ردودكم الرائعة وكانت مفيدة لية جداً.

واعذروا جهلى، عندى كام سؤال كمان:

1- يعنى إيه كارتيرة؟
الجزء البلاستيك الطري اللي بيكون موجود فوق العجل علي شكل نصف دايرة وده بيمنع دخول المياه للماتور عشان ممكن لو مشيت في ميه في الشارع بدون كارتيرة المياه ممكن توصل للماتور

2- ليه حتحتاج تترش، مش الإكصدام الجديد بيكون نفس لون العربية؟ ولا إيه إللى أنا مش فاهمه؟ (أنا عمرى ما رشتها، حتى لما كانت بتتخدش، علشان سعرها ما ينزلش يعنى لو حبيت أبيعها فى وقت ما)
الاكصدام جديد بيكون لونه اسود لون البلاستيك اللي مصنوع منه وطبعا بيحتاج يترش بلون العربية
لو الاكصدام مرشوش مش بينزل في سعر العربية زي ما انت متخيل ده شيء طبيعي في مصر اللي ينزل في تمن العربية الصاج لو مرشوش او لو خابطة جامدة واصلة لاجزاء الماتور

3- لو حروح للتوكيل، مين أقرب حد لمدينة نصر ويكون عنده قطع الغيار والتركيب كمان؟

معنديش ادني فكرة ان شاء الله حد يفيدك

لو حد عنده رد لواحد من ال 3 أسئلة ده يا ريت يفيدنى بخبرته لحسن أنا مبتدئ أوي.

قديم 16-12-2012, 12:05 AM
الصورة الرمزية طارق عبد السلام
طارق عبد السلام طارق عبد السلام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Technical Manager

طارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond reputeطارق عبد السلام has a reputation beyond repute

قدر الله ماشاء فعل
انت محتاج اكصدام كامل وكارتيره واستعدال الرفرف
وان شاء الله الشغل ده مايعيب العربيه
اعملها بره بلاش توكيل هتفرق فى السعر كتير
وممكن تدور عند بتوع الاستعمال يكون عندهم صدر عربيه نفس اللون تاخد منهم الاكصدام
وكده كده رش الاكصدام مش هيزعل العربيه

قديم 16-12-2012, 12:20 AM
الصورة الرمزية mohamed hossam elemam
mohamed hossam elemam mohamed hossam elemam غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد حسام
التخصص العملى: مامور ضرائب
هواياتي: قياده السيارات

mohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant futuremohamed hossam elemam has a brilliant future

التوكيل من غير كلام

قديم 16-12-2012, 02:44 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

أولا ً قدر الله و ما شاء فعل
و حمد الله على سلامتك
ثانيا ً الخبطة دى بسيطة خالص
و لا توكيل ولا حاجة كل اللى انت محتاجه اكصدام ( مستعمل بلون العربية أو جديد و يترش بلون العربية ) و سمكرى نضيف هيركب لك كارتيرة شمال و يظبط لك الاكصدام و يستعدل الرفرف الشمال على البارد ،،،
و العربية حترجع خوااااااااااااااااجة
التوكيل غالى على الفاضى ده شغل بسييييييييط أى سمكرى ممكن يعمله
و الله المستعانسوقسو ق

الكلمات الدليلية
حادث سيارة