العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-07-2010, 04:42 AM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough
Smile نيسان تيدا أم ميتسوبيشي لانسر أم كيا سيراتو ؟!!! - حاجة تحير

سلام عليكم

دلوقتي انا محتار جداً جداً جداً جداً ......

انا عاوز عربية في حدود 120 - 130 ألف و اللي عاجبني العربيات دي :

- كيا سيراتو 2011 ( آخر فئة أوتوماتيك كوري - فول اوبشن ) و هيا ممتازة جداً من حيث الشكل الخارجي , و كمان من جوه تحفة برده .... السعر : 123 ألف جنيه .
- ميتسوبيشي لانسر ( الشكل القديم ) زيرو .... اي نعم الشكل القديم , بس الصالون من جوه حاجة تانية ... مكونات ياباني و تقفيل ياباني ... و السعر 125 ألف جنيه .
- نيسان تيدا .... يمكن الشكل بتاعها مش روش , بس واسعة من جوه و الصالون بتاعها يمكن احسن من الميتسوبيشي و أرقى شويه - مكونات ياباني - تقفيل ياباني .... السعر : 127.5 ألف جنيه .

و الآراء اللي سمعتها لحد دلوقتي تتلخص في ان :
- الياباني يكسب عن الكوري .
- اللانسر بيعه أحسن من النيسان ( و لو ان في رأيي لو التيدا ح تتباع , ح تبقى بيعتها احسن برده ) .

انا عاوز بس قبل ما اقرر ... اخد رأيكم ....

يعني اعرف عيوب التلات عربيات ايه .... قطع الغيار نظامها ايه ..... التوكيل نظامه ايه .... و ياريت اعرف آرائكم عن تجربة شخصية مع العربيات التلاتة دي ......

و أنا رأيي لحد دلوقتي : التيدا ...... انا شايفها واسعة , يعني قعدت قدام لقيتها مريحة و واسعة و قعدت ورا برده واسعة و في مساحة ..... صالونها محترم .... و يكفي انها ياباني و تقفيلها ياباني برده ( و دي اهم ميزة يعني ) ..

لكن انا قلت ما اتسرعش و اخد آرائكم الأول ....
قديم 01-07-2010, 05:05 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نيسان تيدا أم ميتسوبيشي لانسر أم كيا سيراتو ؟!!! - حاجة تحير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

سلام عليكم

دلوقتي انا محتار جداً جداً جداً جداً ......

انا عاوز عربية في حدود 120 - 130 ألف و اللي عاجبني العربيات دي :

- كيا سيراتو 2011 ( آخر فئة أوتوماتيك كوري - فول اوبشن ) و هيا ممتازة جداً من حيث الشكل الخارجي , و كمان من جوه تحفة برده .... السعر : 123 ألف جنيه .
- ميتسوبيشي لانسر ( الشكل القديم ) زيرو .... اي نعم الشكل القديم , بس الصالون من جوه حاجة تانية ... مكونات ياباني و تقفيل ياباني ... و السعر 125 ألف جنيه .
- نيسان تيدا .... يمكن الشكل بتاعها مش روش , بس واسعة من جوه و الصالون بتاعها يمكن احسن من الميتسوبيشي و أرقى شويه - مكونات ياباني - تقفيل ياباني .... السعر : 127.5 ألف جنيه .

و الآراء اللي سمعتها لحد دلوقتي تتلخص في ان :
- الياباني يكسب عن الكوري .
- اللانسر بيعه أحسن من النيسان ( و لو ان في رأيي لو التيدا ح تتباع , ح تبقى بيعتها احسن برده ) .

انا عاوز بس قبل ما اقرر ... اخد رأيكم ....

يعني اعرف عيوب التلات عربيات ايه .... قطع الغيار نظامها ايه ..... التوكيل نظامه ايه .... و ياريت اعرف آرائكم عن تجربة شخصية مع العربيات التلاتة دي ......

و أنا رأيي لحد دلوقتي : التيدا ...... انا شايفها واسعة , يعني قعدت قدام لقيتها مريحة و واسعة و قعدت ورا برده واسعة و في مساحة ..... صالونها محترم .... و يكفي انها ياباني و تقفيلها ياباني برده ( و دي اهم ميزة يعني ) ..

لكن انا قلت ما اتسرعش و اخد آرائكم الأول ....
السلام عليكم و رحمة الله
أهلا و سهلا بك كعضو جديد بالمنتدى
أنصحك كما نصحت أعضاء كثير قبلك بالبحث في المنتدى أولا بأقسام السيارات التي طلبت معلومات عنها
سوف تجد الكثيييييير جدا إن شاء الله
ممكن تزود أيضا بدائل تانية ؟ زي الكورولا مثلا ؟ أنا شخصيا بارتاحلها جدا..
على العموم الأمر يعتمد في الأساس على متطلباتك في العربية إيه ؟ يعني إيه أهمياتك و أولوياتك في مواصفات السيارة من حيث بلد الصنع و الجودة و إعادة البيع .... إلخ
على العموم زي ماقلتلك دور في المنتدى كويس و بعد كدة نتكلم
مشكور

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 01-07-2010, 05:27 AM
Alioz Alioz غير متواجد حالياً

Alioz will become famous soon enoughAlioz will become famous soon enough

بص يا باشا

أولاً شكراً على ردك الجميل

ثانياً أنا دورت في منتديات و غير منتديات و سألت ناس كتير ....

حضرتك بتقول الكورولا ممتازة , و انا برده مرتاح للتويوتا عموماً ..... بس المشكلة الأخيرة بتاعت تويوتا دي هازّة السوق بتاع تويوتا , فالواحد قلقان منها .....

اما متطلباتي بالنسبة للعربية .... فالواحد اكيد لازم ح يدور على عربية نضيفة , يعني الشكل كويس و الجودة نضيفة و الامكانيات قوية و الواحد يعني ميندمش لما يشتريها او لما يجي يبيعها ....

و انا شايف ان التلات عربيات دول اجمل من بعض ( باستثناء الكورولا ) ... و دول في حدود الفلوس اللي معايا حالياً يعني ....

الكيا السيراتو منظر و شكل جبار ....... الا ان عيوبها ( من اللي سألتهم يعني ) : عفشتها بتبوظ بسرعة و صاجها مش قد كدا ... و في نفس الوقت قطع الغيار اسعارها معقولة و المفروض انه يكون ليها سوق ( لانها انتشرت بشكل غير طبيعي )

اللانسر ..... خامات عالية و مكونات يابانية و تقفيل ياباني 100% ..... ليها سوق من زمان ..... و لو ان شكلها قديم و متعارف عليه , يعني مفيش غير تعديلات بسيطة جوا العربية بس ..... و تقريباً لحد دلوقتي مسمعتش عيوب , لان المعظم نصحني بيها يعني ...

النيسان التيدا ... شكل العربية مش روش قد كدا , باحس انها ناشفة ...... مكونات ياباني و تقفيل ياباني ..... النيسان ليها سوق برده زي اللانسر او يمكن اقل منها بحاجة بسيطة .... صالونها محترم و اجمل من اللانسر ( موضوع اذواق ) .... اوسع من اللانسر من ورا و من قدام ..... و اغلى من اللانسر الجديدة .......

قطع الغيار - على حسب معلوماتي يعني - اعتقد ان قطع الغيار الأصلي للانسر أو للنيسان متقاربة في الاسعار الى حد ما .... قطع غيار الكيا اسعارها معقولة .....

التويوتا زي ما قلت لحضرتك .... انا كنت عاوز اجيب ياريس , لأن الكورولا الجديدة مش حلوة قد كدا ..... بس مشكلة التويوتا الأخيرة دي عملت قلق ...... و الصراحة انا قلقان اشتريها يعني ......

الموضوع محير ...... و الاسعار مرة فوق و مرة تحت ......

انا بس عاوز اشوف آراء حضراتكم بالنسبة للعربيات دي ... لو في حاجة احسن و في نفس الرنج ما بين 100 ل 130 ألف ياريت تقولوا ....... في انتظار آرائكم .....
قديم 01-07-2010, 05:54 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute

بص يا باشا انا لما بحب اشتري عربية اجيب عربية لية وللسوق عشان لما احب اغير وبكدة يبقي طبعا اللانسر بدون منافس عربية افضل من كل الاوجهة وسيبك ان الشكل قديم العربية دي عن تجربة مش هتكرر تاني ولو ركبتها عمرك ما هتفكر تركب السيراتو والنيسان حلوة بس لا تباع وبتخسر جامد جدا في اعادة البيع فخليك في المضمون وبعدين اللانسر قطع غيارها في كل مكان واي ميكانيكي بيفهم فيها ولو بتقارن صح يبقي تقارن اللانسر والتيوتا والهوندا مع فارق الاسعار طبعا

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 01-07-2010, 06:07 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alioz مشاهدة المشاركة

بص يا باشا
أولاً شكراً على ردك الجميل العفو يا باشا

ثانياً أنا دورت في منتديات و غير منتديات و سألت ناس كتير .... طب كويس

حضرتك بتقول الكورولا ممتازة , و انا برده مرتاح للتويوتا عموماً ..... بس المشكلة الأخيرة بتاعت تويوتا دي هازّة السوق بتاع تويوتا , فالواحد قلقان منها ..... المشكلة الأخيرة دي كانت في الجيربوكس الخاص بالMMT موديل 2008 و 2009 و دة مش موجود في 2010 و ماعتقدش شركة بتعترف بأخطائها عالميا و تكلف نفسها مليارات سمعتها تتهز

اما متطلباتي بالنسبة للعربية .... فالواحد اكيد لازم ح يدور على عربية نضيفة , يعني الشكل كويس و الجودة نضيفة و الامكانيات قوية و الواحد يعني ميندمش لما يشتريها او لما يجي يبيعها .... الكلام دة موجود في عربيات كتير جدا ضيق مجال بحثك شوية

و انا شايف ان التلات عربيات دول اجمل من بعض ( باستثناء الكورولا ) ... و دول في حدود الفلوس اللي معايا حالياً يعني .... على فكرة الكورولا 2010 1300 CC تمنها 128 ألف بس

الكيا السيراتو منظر و شكل جبار ....... الا ان عيوبها ( من اللي سألتهم يعني ) : عفشتها بتبوظ بسرعة إزاي و ماحدش كمل بيها 100000 كم ؟؟ و صاجها مش قد كدا العربية دي واخدة خمس نجوم في اختبارات التصادم الأوروبية ... و في نفس الوقت قطع الغيار اسعارها معقولة و المفروض انه يكون ليها سوق ( لانها انتشرت بشكل غير طبيعي ) جداااا

اللانسر ..... خامات عالية و مكونات يابانية و تقفيل ياباني 100% ..... ليها سوق من زمان ..... و لو ان شكلها قديم و متعارف عليه , يعني مفيش غير تعديلات بسيطة جوا العربية بس ..... و تقريباً لحد دلوقتي مسمعتش عيوب , لان المعظم نصحني بيها يعني ... رأيي الشخصي ابعد عن اللانسر لأن ملهاش سوق دلوقتي و أنا سمعت إن الشكل القديم مابينزلش إلا في مصر و بعض الدول المتقدة زينن كدة بالضبط زائد إن عغشتها ناشفة شوية و الفرامل فيها سريعة البوظان ( عن تجارب ناس )

النيسان التيدا ... شكل العربية مش روش قد كدا , باحس انها ناشفة ...... مكونات ياباني و تقفيل ياباني ..... النيسان ليها سوق برده زي اللانسر او يمكن اقل منها بحاجة بسيطة .... صالونها محترم و اجمل من اللانسر ( موضوع اذواق ) .... اوسع من اللانسر من ورا و من قدام ..... و اغلى من اللانسر الجديدة ....... التعليق الوحيد : لم تنتشر معرفش ليه ودي حاجة تقلق لوحدها

قطع الغيار - على حسب معلوماتي يعني - اعتقد ان قطع الغيار الأصلي للانسر أو للنيسان متقاربة في الاسعار الى حد ما .... قطع غيار الكيا اسعارها معقولة .....

التويوتا زي ما قلت لحضرتك .... انا كنت عاوز اجيب ياريس مافيش منها دلوقتي و لو اني سمعت إن ال1500 حاتنزل قريب بس مشكلتها في الثبات, لأن الكورولا الجديدة مش حلوة قد كدا ..دي أذواق أنا رأيي إنها جميلة جدا... بس مشكلة التويوتا الأخيرة دي عملت قلق ...... و الصراحة انا قلقان اشتريها يعني ......

الموضوع محير ...... و الاسعار مرة فوق و مرة تحت ......

انا بس عاوز اشوف آراء حضراتكم بالنسبة للعربيات دي ... لو في حاجة احسن و في نفس الرنج ما بين 100 ل 130 ألف ياريت تقولوا ....... في انتظار آرائكم .....
لازلت باقولك إقرأ أكتر في المنتدى
شوية صبر على القراءة مش أكتر [/QUOTE]

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]