العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 25-11-2010, 05:45 PM
ahmed-casper ahmed-casper غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed yousri

ahmed-casper will become famous soon enoughahmed-casper will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز رأيكم فى الاقتراح ده

يا حضرات انا اصلا كل مشكلتى ان الشنطه افضل اسيبها فاضيه لأنها اصلا متكفيش حاجه انتو عارفين و لو هحط سماعات عالرف هحفرلها و اركبها علطول من غير رف خشب علشان ميبقاش تقيل على باب الشنطه و دايما دايما بيعمل صوت زن مهما كان نضافه تركيبه و كمان انا مش فى دماغى الصوت يكون عالى اوى و دبدبه و كده علشان كده فكرت انى احط سماعات الابواب ال ٤ يكونو ٣٠٠ وات لو فى مع جى ام و لو الصوت تعبان ممكن ازود ٢ ٤٥٠ وات على الرف و كده مش لازم صب بقا علشان المساحه
قديم 25-11-2010, 06:20 PM
Adham Adham غير متواجد حالياً

Adham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the rough

انا معاك في كل الكلام دة بس بالتجربة العملية شنط العربيات الهاتش باك (في بعض الاحيان) بتشتغل كويس قوي مع الصبات و السماعات في الرف الخلفي و بتدي صوت و بيز حلو جدا

انا زمان ايام الجامعه كان معايا سيفيك القديم هاتش و كنت مركب 4 سماعات في الرف ورا كان صوتهم قوي و نضيف و كل اللي يسمعهم من اصحابي قال اني حاطط ووفر في بوكس في الشنطة و تصدق اني بعدها جبت ووفر بيونير مكسيكي و عملتة بوكس ام دي اف زي الكتاب ما بيقول و حطيتة في الشنطة و ماحسيتش بفرق كبير و كان الصوت مكتوم في الشنطة قوي عن السماعات اللي كانت عالرف كان صوتها روعه

قديم 25-11-2010, 06:22 PM

Adham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the roughAdham is a jewel in the rough

فعلا كفاية قوي سماعتين بيضاوي 6*9 او 6*10 ممكن الكينوود الدبل بيز في الرف و حطلهم امبليفير حلو و شغل سماعات صغيرة في الابواب و زود تويترين في ضهر المرايات قدام و حاتسمع صوت حلو و نضيف ان شاء الله

قديم 25-11-2010, 07:57 PM
الصورة الرمزية mohamedhabib
mohamedhabib mohamedhabib غير متواجد حالياً

mohamedhabib is on a distinguished road
رأى رد: عايز رأيكم فى الاقتراح ده

مساء الخير يا باشا
انا شايف ان اقتراح استاذ انجيكشن
تمام واحب اضيف بأن
كثافة ضغط الهواء لو اعلى من الحد المطلوب ممكن تتعب طبلة الاذن
انا من وجهة نظرى انك تركب حاجة فى حدود 280-300 وات للكل وتكون بخرج فعلى
اهم حاجة عدد القنوات الموجودة فى المكبر عشان تسمع الصوت سرروند
جاى من كل اتجاه وبالتوفيق
قديم 25-11-2010, 08:03 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedhabib مشاهدة المشاركة

اهم حاجة عدد القنوات الموجودة فى المكبر عشان تسمع الصوت سرروند
اي كان عدد القنوات فهو في الاخر 2 تشانل ستيريو يعني يمين و شمال سواء فية 1 قناة يمين و 1 قناة شمال او 2 قناة يمين و 2 شمال او 3 و 3

السراوند او الدولبي ديجيتال و الدولبي برولوجيك دة مش حايبقي من امبليفير ستيريو و انما لازم من مصدر صوت يسمح بخرج 4 او 5 قنوات صوت ووجود ساوند بروسيسور DSP يقوم بالمعالجة لاخراج الصوت 4 او 5 قنوات قبل ان يتم تكبيرة و هذا غير متوفر الا في السيارات الفارهه و العالية الجودة جداً مثل بي ام و مرسيدس وبورش و جاجوار اوريجينال

لكن اي امبليفير هو في الاخر ستيريو (جنبين - يعني السماعه يمين قدام طالع منها نفس الصوت اللي طالع من اليمين وراء و الشمال كذلك قدام وورا نفس الصوت)

التعديل الأخير تم بواسطة Adham ; 25-11-2010 الساعة 08:08 PM