العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 13-06-2010, 08:51 AM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of
افتراضي رد: هل ده طبيعى عشان انا حديث القياده

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واحد شاى مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

يا جماعه انا اولا لسه اول سنه ليا سواقه والحمد لله بقيت بمشى بالعربيه عادى و مفيش حد بيضايق منى فى الطريق و بمرور الوقت مبقاش فى رهبه من العربيه

بس انا ملاحظ حاجه انى لما بسوق وانا مشغل الكاسيت بحس انى مشدود و متوتر و لازم اوطى الصوت اوى او اطفيه

وكمان ساعات لما بقفل الزجاج بكون برده مش مرتاح "يمكن عشان المرايات عندى مش حلوه ولازم كل شويه اعدلها "

بس هوا انا بحس انى بيهمنى وانا ماشى اكون مشغل حاسه السمع و سامع صوت العربيات اللى حوليا وبكون مركز اوى و عشان كده لما بقفل الزجاج او بشغل الكاسيت بحس انى مشدود و متوتر

ياريت الاعضاء الخبره تقولى هل الاعراض دى عشان انا لسه اول سنه سواقه

وياترى اعمل ايه عشان اتغلب على الحكايه دى وابقى ماشى مشغل الكاسيت زى طافيه و فاتح الزجاج زى قافله

صديقي العزيز ....

ماتفعله ماهوا الا الامر الطبيعي والمثالي لقياده السياره .... من التركيز العالي وعدم الشتات لاي سبب من الاسباب ... لان فقدان التركيز اثناء القياده بكارثه (لقدر الله ) .

وانا عن نفسي هذا هوا اسلوبي في القياده .... وانا اقود السياره منذا وكان عمري 12 سنه ...

شكرا ...
قديم 14-06-2010, 11:32 AM
الصورة الرمزية واحد شاى
واحد شاى واحد شاى غير متواجد حالياً

واحد شاى will become famous soon enough

بجد متشكر اوى يا جماعه على اهتمامكم و ردودكم
قديم 14-06-2010, 11:57 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

الغالى ما تفعله هو عين الصواب وهو ما يعطى درجة تركيز عالية فى شوارع وطرقات تعج بالعشوائية
من ناحية أخرى تركيزك العالى مع السيارة يجنبك مخاطر كثيرة
بالتوفيق والأمان

قديم 14-06-2010, 04:00 PM
remomeme remomeme غير متواجد حالياً
من انا؟: A girl love to drive fast
التخصص العملى: Multimedia Designer
هواياتي: Graphics, touring the archeological places and internet

remomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really niceremomeme is just really nice

اللي انت بتقوله ده في الاول بس بعد كده هتلاقي نفسك زهقت من الزحمة و الدوشة و عايز تقفل كل حاجة حوليك

بس انت بتقول انت بقي لك سنة بتسوق يبقي انت كده مش جديد يعني ، عموما انت لو فضلت مركز اوي كده هتتعب زي ما قال احد الاعضاء بس انا رائيي انك تركز اوي كده و توطي الكاست فعلا لما يكون الشارع زحمة عشان في ناس بتكون زكية شوية بتكسر عليك و ممكن تكسر لك المرايات او تخبطكptmnlo123per1106 او اي حاجة لا قدر الله

و برضة انت قلت حاجة غربية شويه انك كل شوية بتعدل المرايا!!! هيه مرة واحده بتظبطها و بعد كده خلاص و ممكن كمان لو انت بتركن تظبطها عشان تشوف الرصيف كويس بس . لو انت المرايات اللي علي الجنب مش كويسة هات مرايا بانوراما
"و ما تقولش بقي دي بتاعت التاكسي " هتها و ريح دماغك
و ربنا يسترها معانا كلنا انشاء لله

بس حاول انك تركز في كذا حاجة وانت سايق لازم تتعود علي كده ، يعني انت لو في حد قاعد جنبك هتفضل ساكت طول الطريق مش هتتكلم عشان ما يشوشرش عليك !! ولو حصل حاجة تسيب المشكله وتمسك في خناق اللي جنبك!!!!
الموضوع مش صعب انت جرب الاول تشغل الكاست وانت فاتح الشباك و شوية شوية علي الصوت و اسبوع كمان كده و ابتدي اقفل الزجاج و انشاء لله تتعود

"بس لو حصل حاجة مليش دعوة ptmnlo123per122 " مش هيحصل حاجة انشاء لله انت جمد قلبك بس كده و توكل علي الله " ومن يتوكل علي الله فهو حسبه"

يا ريت يكون كلامي افادك

قديم 14-06-2010, 04:27 PM
الصورة الرمزية abo-salama
abo-salama abo-salama غير متواجد حالياً

abo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud ofabo-salama has much to be proud of

طبيعى طبيعى جدا بس الشاك لما تركب عربية بتكييف الأمور هتتغير