العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تأجير السيارات

تأجير السيارات خاص بمعارض تأجير السيارات ومايتبعها من استفسارات وموضوعات

قديم 03-10-2009, 06:17 AM
الصورة الرمزية lordluck
lordluck lordluck غير متواجد حالياً
من انا؟: elattar
التخصص العملى: Student
هواياتي: Cars

lordluck will become famous soon enoughlordluck will become famous soon enough
افتراضي رد: عايز تدخل مشروع ايجار السيارت

والله انا كنت عاوز اخد رأيك فى مشروع كدة اانا معايا عربية فى حدود 70 الف وهبعها وكنت عاوز اجيب عربيتين قسط واحده اشغلها فى مكتب تأجير واحدة تبقى معايا الشغالة تدفع قسط 2 ولما يخلص ثمنهم فى القسط ابيع العربية المتأجرة واجيب واحدة تانية ونقلب ونبيع وكدة اية رأيك فى المشروع دة لانى بحب العربيات جدا وانا بفكر فى التجارة فيهم والله ومشكور يا بوب
قديم 03-10-2009, 04:27 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد نعمان مشاهدة المشاركة

انا معاك.
بالنسبه لمين اكثر ذكائا اكيد مكتب الايجار ولكن ليس ذكائا اخي بل انت تقصد اكثر خبره في امور ايجار السيارات بس فيه نقطه من الواضح اني معرفتش اوصلها لحضرتك الا وهي ان مكاتب الايجار الي انا هتعامل معاها مش هضحك عليهم او اخد حقهم بس بجانب الي همه بيجبولي شغل مقابل نسبة من ربحي مش هظل معتمد عليهم بنسبة 100 في الميه ممكن في الاول بس لكن بعد كده لما يعجب الزبون بالسياره وبالمعامله اكيد هيجيلي انا تاني تمام.
وبالتالي نسبة اعتمادي علي مكاتب الايجار هتبقي موجوده بس هتقل كل ما زادت خبرتي وزادت علاقاتي مش كده ولا ايه؟
وفي سؤال تاني عاوز اساله لحضرتك السياره الهيونداي الفيرنا ايه موقفها من التاجير هل عليها طلب ولا لا؟
السؤال التاني:متوسط ربح السياره لو اتاجرت كل شهر كام تقريبا بس تاجير بالسائق انا فهمت من كلام سيدك ان الطلب عليها اقل من التاجير بدون سائق فعاوز اعرف متوسط ربحها كام لو السياره تابعه لمكتب ايجار؟
وشكرا
عارف لية محدش مننا بيرضا ياجر عربية بصاحبها ويخلية يطلع الشغل دة علشان حفاظا على زباينة ولما بنطلب عربية ويكون صحبها هو ال بيسوقها دة بيكون فى الفرح ومشوار الى المطار او واحد زبزن انا متاكد كويس جدا ان لو السواق قالة هشتغل معاك ببلاش بعربيتى برضة هيقولة انا هرجع للمكتب لما اكون عايز حاجة زى مانت عايز تحافظ على عربيتك اى حد عايز يحافظ على عملائة وشغلة
بس خلينا نتكلم بطريقة تانية انت جايب العربية علشان تسدد اقساطها ولا علشان تربح من وراها 100% لو علشان تسدد اقساطها وتحافظ عليها لازم تعرف ان دة شغل ومغامرة انما لو عايز تربح 100% فدة هيكون لية تاثير عكسى على مشروعك
الفرنا عليها طلب بس بدون سواق ويفضل الاتوماتيك منها
لو تم تاجيرها بدون سائق هيستلمها منك مكتب فى حدود 1500 او 1600 على حسب الاتفاق وممكن اكثر لو عقد مدة صغيرة وهيكون فى تحميل مصاريف عليك زى الكاوتش والبطارية
لو محتاج اى شى انا تحت امرك
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 03-10-2009, 04:29 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lordluck مشاهدة المشاركة

والله انا كنت عاوز اخد رأيك فى مشروع كدة اانا معايا عربية فى حدود 70 الف وهبعها وكنت عاوز اجيب عربيتين قسط واحده اشغلها فى مكتب تأجير واحدة تبقى معايا الشغالة تدفع قسط 2 ولما يخلص ثمنهم فى القسط ابيع العربية المتأجرة واجيب واحدة تانية ونقلب ونبيع وكدة اية رأيك فى المشروع دة لانى بحب العربيات جدا وانا بفكر فى التجارة فيهم والله ومشكور يا بوب
حدد الموضوع بالارقام علشان تعرف تحسب الموضوع صح
للاستفسار السريع
0125485222
قديم 03-10-2009, 06:07 PM
احمد نعمان احمد نعمان غير متواجد حالياً

احمد نعمان is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif el din مشاهدة المشاركة

عارف لية محدش مننا بيرضا ياجر عربية بصاحبها ويخلية يطلع الشغل دة علشان حفاظا على زباينة ولما بنطلب عربية ويكون صحبها هو ال بيسوقها دة بيكون فى الفرح ومشوار الى المطار او واحد زبزن انا متاكد كويس جدا ان لو السواق قالة هشتغل معاك ببلاش بعربيتى برضة هيقولة انا هرجع للمكتب لما اكون عايز حاجة زى مانت عايز تحافظ على عربيتك اى حد عايز يحافظ على عملائة وشغلة
بس خلينا نتكلم بطريقة تانية انت جايب العربية علشان تسدد اقساطها ولا علشان تربح من وراها 100% لو علشان تسدد اقساطها وتحافظ عليها لازم تعرف ان دة شغل ومغامرة انما لو عايز تربح 100% فدة هيكون لية تاثير عكسى على مشروعك
الفرنا عليها طلب بس بدون سواق ويفضل الاتوماتيك منها
لو تم تاجيرها بدون سائق هيستلمها منك مكتب فى حدود 1500 او 1600 على حسب الاتفاق وممكن اكثر لو عقد مدة صغيرة وهيكون فى تحميل مصاريف عليك زى الكاوتش والبطارية
لو محتاج اى شى انا تحت امرك
للاستفسار السريع
0125485222
شكرا لسعة صدرك اخي الكريم.
بالنسبه لسؤال حضرتك حول ان هدفي من السياره هو الربح او تسديد اقساطها بالنسبه لاقساطها انا في امكانيه اسددها ان شاء الله ولكن هاجي علي نفسي شويه لكن انا هدفي اللي بدور عليه دلوقتي هو الربح بس انا رافض مبدا ان العربيه تتاجر من غير سائق اللي هو انا ليه؟ عشان انا متاكد ان مثلا هاجي اشوفها بعد 3 سنين لو كملت يعني مش اكتر هلاقيها معدتش عربيه هتبقي اتهانت جامد مفيش حد بيياجر عربيه ويحافظ عليها ابدا.
والله انا راضي لما مكتب الايجار الي انا متفق معاه يجبلي زباين مش كتير محدودين ان شا الله في الاول بس مش مشكله لو مكسبتش اوي في الاول علي الاقل مش هصرف علي العربيه كتير عشان انا محافظ عليها والله دا تفكيري اكيد حضرتك عند خبرة اكبر مني بكتير في المجال ده لكن انا لسه مبتديء يعني ومحتاج نصايحك اكيد.
بس الي انا فهمته من كلام سيدك ان احسنلي لو اجرت العربيه لمكتب ايجار سيارات يدفعلي هو ايجار شهري وانا استلم منه العربيه في اخر المده علي اساس ان المكتب هياجر العربيه لاي حد من غير سائق اعتقد يا اخ سيف ان العربيه لو مشيت كده يمكن اصرف عليها اكتر من اللي هتجيبه.
فيه سؤال تاني عاوز اساله لحضرتك بردوا بخصوص تاجير السياره بسائق لشركه سياحيه بمبلغ وقيمته 2000 او 2500 تقريبا للفيرنا وخاصة ان معظم الشركات السياحيه الي بتتطلب تاجير سيارات ملاكي يفضلوا اربع انواع من السيارات وهم:الانسر-النترا-لانوس-فيرنا وممكن تلاقي النوبيرا.
انا بعرض علي سيدك اكتر من حاجه واكيد حضرتك بحجم خبرتك تعرف ايه احسن وسيله للتاجير.
وهل في امكانيه ان اعمل مع مكتب ايجار اني اتفق معاه انه يجبلي زباين مقابل عموله من ربحي من الزبون الي هو هيجيبهولي هل دا فعلا موجود وهل مكاتب الايجار توافق علي ده فعلا واني اروح لاكتر من مكتب ايجار اتفق معاه علي اساس ميبقاش مصدر زبايني واحد عشان ميبقاش قليل.
قديم 03-10-2009, 08:55 PM
هاني_لطفي هاني_لطفي غير متواجد حالياً

هاني_لطفي is on a distinguished road

طيب انا عاوز أشتري عربية وادخلها شركة سياحة بالسواق اية هية افضل وأضمن شركة وكام حيدوني قيمة إيجار العربية بالشهر + راتب السواق