العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 21-03-2013, 12:51 AM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فتوى سلفية: السخرية من "سوستة وأبو حمالات" حرام شرعًا

مسبقة إن أى حد ملتحى يبقى إرهابى
لالالالالا طبعاااااااااااااااااااااا ااااااااا .,,,. بس لا تنكر بعد تولي الاخوان ظهر تجار مخدرات ملتحين .!!!.

ولما حزب الدستور والتيار الشعبى بيعملوا معارض وبيفرقوا زيت وسكر ورشاوى إنتخابية ده يبقى إية؟!!!
هما اللي بيوزعوا زيت و سكر برده .؟؟؟. هههههههههههههه .,,,.

إنه مفسد فى الأرض
يعني 3 ماتوا و اكيد مش هيتمسك و يتصور و هو معصوب و معروف انهم كتيرررر و يتعمل حسابهم .,,,. الا اذا كان متاكدين 1000 % انه متورط .,,,.

تجار دين ومتاجرين بدم الثوار للوصول لمصالح شخصية
واحد اصلا رفض الترشح و مش في دماغه غير مصلحه البلد .,,,. هيتاجر و يوجع دماغه ليه .,,,. كل هدفه من حبه لبلده ينقل النظم الديمقراطيه اللي شافها برا اثناء عمله ...
الثاني راجل شايف ان حق الشهداء و المصابين اللي مطنشين لدرجه ان اسرائيل تعرض عليهم معالجتهم مقابل الجنسيه مجتش و بيطالب بيها .,,,. يبقي بيتاجر .!!!. طب ازاي .؟؟؟.

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 21-03-2013, 01:06 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

أنا مش سلفى ولكنى من أشد المؤيدين للسلفيين

ايوه كدة الصراحة راحة كنت هزعل منك اوى لو قولت حاجة غير كدة لانى عارف السلفيين كويس وواضح اوى من كلامك انك (متزعلش منى) معلوماتك سطحية اوى عنهم وعن كل حاجة عموماً وده البلاء اللى اسمة (انصاف المثقفين)

بس انا عايز اقولك حاجتين مهمين

اولاً مفيش حاجة اسمها مؤييد للسلفيين اصلاً ديه كلمة (فارغة) من اى مضمون ومحسسنى انك بتتكلم عن مانشيستر يونايتيد مثلاً ولا برشلونة

السلفية مش نادى كورة ولا حزب سياسى ديه تيار فكرى دينى (تيار يعنى مجموع من مكونات متعددة) و مفيش فكر سلفى واحد يجمع كل التيار السلفى والمنتمين ليه (مش المؤييدين)

وثانياً من حيث الاعتقاد اما انك مؤمن بالعقيدة السلفية (اتباع الكتاب السنة بفهم سلف الأمة) او لاء

انا شخصياً مش فاهم تقصد ايه بمؤيد ديه ممكن يكون ليك مفهوم تانى احب طبعاً تشرحهولنا

انا شخصياً مؤمن (بعقيدة) السلف ودرستها اقتناعاً بيها مش للجدال ولا التنظير ومازلت مؤمن بيها وادين الى الله بمنهج اهل السنة والجماعة

بس انت او عموم التيار النص نص ده (نص فهم فى كل حاجة)
نسيتو ان المنهج اسمة اهل السنة و(الجماعة) مش و(الجماعات)
يعنى مبنى على اجتماع الأمة ووحدة صفها
علشان كدة مأخذى عليهم (الناس النص نص ) من البداية انهم بياخدو اول السطر ويسيبو الباقى وحقيقة فعلهم هو تمزيق الامة وتشتيت صفها واديتك امثلة كتير من واقع الدعوة السلفية لا ينكرها الا جاهل (حفظك الله)

كونك بقى مش عارف او عارف نص نص او اى حاجة المهم انك ميال للناس دية على حساب المعارضين ليهم سياساً فانت حر فى دة بس ده يتسمى اختلاف سياسى لا هو فكرى ولا دينى وميحقش ليك تخوض فى مسائل فكرية او دينية عن ده او ده بغير علم زى ما وضحت من قبل كدة

اخيراً اللى انت فيه ده نموذج وااااااااااااااضح جداً للمصيبة اللى احنا عايشنها
انت مش سلفى بس بتتلكم عن السلفية
وانت مش فاهم ليبرالية ولا اشتراكية ولا اى حاجة وبتتكلم عنها
هو المهم نتكلم وننحاز لاى موقف وخلاص

بالظبط زى ما بنشوف فى الشارع كل يوم تسال واحد عن عنوان يقوم قايلك خش يمين فى شمال وهو مش عارف اصلاً هو فين المهم يفتى وخلاص

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-03-2013, 01:34 AM
الصورة الرمزية أدهم صبرى
أدهم صبرى أدهم صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل المستحيل
التخصص العملى: قاهر العمالقة وثعلب الثلوج
هواياتي: قتل الجواسيس وتدمير أعداء مصر

الموقع: تحت علم مصر فى أعماق الخطر عند جزيرة الجحيم بعد أرض الأهوال على إيدك اليمين
أدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond repute

لالالالالا طبعاااااااااااااااااااااا ااااااااا .,,,. بس لا تنكر بعد تولي الاخوان ظهر تجار مخدرات ملتحين .!!!.
دى نكته ولا إيه ؟!

هما اللي بيوزعوا زيت و سكر برده .؟؟؟. هههههههههههههه

http://arabic.arabia.msn.com/news/en...4%D8%B3%D9%83/

حمدين صباحي : لن نعطي الشعب زيت و سكر مثل الإخوان ..

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=772775

التيار الشعبي يوزع لحمة في العيد بسعر رمزي ..

http://www1.youm7.com/News.asp?NewsID=826298

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=761041&

حزب الدستور وكحك العيد

يعني 3 ماتوا و اكيد مش هيتمسك و يتصور و هو معصوب و معروف انهم كتيرررر و يتعمل حسابهم .,,,. الا اذا كان متاكدين 1000 % انه متورط .,,,.
لاتعليق.

واحد اصلا رفض الترشح و مش في دماغه غير مصلحه البلد .,,,. هيتاجر و يوجع دماغه ليه .,,,. كل هدفه من حبه لبلده ينقل النظم الديمقراطيه اللي شافها برا اثناء عمله ...
رفض الترشح بأمارة إيه. لما كان هيموت ويبقى رئيس ومحدش عبره. طيب نعمل مجلس رئاسى وأبقى فيه. طيب ياجماعة أبقى رئيس وزراء بصلاحيات رئيس والمجلس العسكرى نفضله. طيب رئيس وزراء من غير صلاحيات ولا حد عبره.
ياراجل ده لحس بيادات المجلس العسكرى علشان يعينوه أى حاجه ورفضوا ودى من أكبر حسنات المجلس العسكرى.
قال رفض الترشح. ههههههههههههه ده قصر ديل.
ياريته كان نزل الإنتخابات وسقط زى حمدين. كان زمانه نال شرف المحاولة وطلع بكرامته.
إنما ده راجل منسحب وعاوز يحكم بلد.

كل هدفه من حبه لبلده ينقل النظم الديمقراطيه اللي شافها برا اثناء عمله ...
: ROFL_C~118:
ديموقراطية مين يادكتور ؟!
ديموقراطية ماتت مع شعراوى عبد الباقى اللى مات بحسرته لما لقى الحزب اللى بيتاجر بالديموقراطية شغال بالتعيينات مش بالإنتخابات. يظهر إن البرادعى كان خايف إن الإسلاميين يكسبوا إنتخابات حزبه.

http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=910060
http://www2.youm7.com/News.asp?NewsID=910210&

أزمة حزب الدستور - إعتصامات أعضاء حزب الدستور رداً على ديكتاتورية البرادعى

البرادعى أكبر ديكتاتور ويمثل علينا دور الديموقراطية التى لايطبقها فى حزبه.
وعندى سؤال بسيط : هاتلى انتخابات أو استفتاءات واحدة لم يرفضها البرادعى حتى قبل أن تبدأ.
والإنتخابات دى هى نبض الشارع وصوت الشعب وأصل الديموقراطية وشوية الكلام الكبير اللى بيتقال فى المؤتمرات

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد رسول الله

إتحاد الأطباء العرب
بخمسة جنيه انقذ اخوتنا السوريين بالتبرع برسالة فاضية
على رقم 9596
انشرها تؤجر

قديم 21-03-2013, 01:39 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

فتاوى تكفيير الفكر المخالف عموماً والليبرالية والاشتراكية نموذجاً

طبعاً انت انكرت الاول موضوع التكفيير والتفسيق والشتائم وقولت فين الدليل ولما جبتلك فتوى روحت قايل اه وجايب فتوى تؤيد نفس الكلام وبغض النظر عن التناقض الواضح فى كلامك ومواقفك بس انا مش بحاسبك ولا هى خناقة زى ما بتقول لكن انا عايز امشى معاك واحدة واحدة يمكن نفهم بعض

بص انا عايز افهمك حاجة الاول وهاخد مثال من الفتوى اللى انت نقلتها والمثال ينطبق على الكل

السؤال بتاع الفتوى بيقول ايه

السؤال: هل يجوز إطلاق لفظ علماني أو لبرالي على من يتفاخر بهذه التسمية ويقول: أنه علماني وليبرالي، ويعارض علناً تطبيق الشريعة.

اللى متعلم بالاحمر ده هو عين المكر والخبث او الجهل على اقل تقدير

ليه بقى انت شايف انه بيعارض تطبيق الشريعة وعلنا كمان يبقى اسأل الشيخ عن موقفة عن المعارض لتطبيق الشريعة مال الليبرالية والاشتراكية بالموضوع !!!

فى الفتوى بتاعة الشيخ الفوزان الراجل بيسأل عن حكم اللى بيؤمن بالحرية المطلقة بدون ضوابط شرعية ما معروف ومش محتاجة فتاوى انه يبقى منكر للدين واصولة مش محتاجة ذكاء يعنى بس مال ده بالليبرالية واو الاشتراكية وغيرهم من الافكار (الاجتماعية والسياسية) مش الدينية اصلاً !!!

اى حد بيفهم عامة ممكن يعرف اجابة اى فتوى من دول من نص السؤال لان الاسئله كلها بيبقى فيها اى مصيبة تخرج من الملة او تطعن فى الدين ويلزقها بالفكر اللى عايز يشوهه او ياخد فتوى من الشيخ ضدة يقول الشيخ قايل الفتوى على الفكرة المضادة للدين اساساً مش على الفكرة الاجتماعية او السياسية

ابسطهالك اكتر كمان ؟
زى عندنا فى مجال السيارات فيه فتاوى كتير بخصوص التقسيط الاسلامى وحصل ان شيوخ قالت فتاوى بتحريم نظام تقسيط وهى هى نفس الشيوخ رجعت قالت انه حلال اشمعنى ؟
نفس الحكاية ارجع للسؤال اللى اتطرح على الشيخ وانا طبعاً باخد على بعض المشايخ انهم يردو على الاسئلة بالعموميات وبدون تفصيل وتأصيل كافى لتمييز الضوابط الاساسية ودلالتها الشرعية لاحكامهم وفتاويهم

ابسط كمان ؟
زى ما اقولك ايه رايك فى اللى بيمسك بيشترى سكينة علشان يقتل الناس ويخوفهم
هتقولى ايه الراجل ده صح لاء طبعاً هتقولى غلط ومجرم
لكن هل ده معناه ان استخدام السكينة او شرائها بالعموم غلط واجرام ؟ اكيد لاء
اى حاجة فى الدنيا بيحكم عليها من استخدمها وغايتها ونتائجها

(تعرف الشجرة من ثمارها)

الخلاصة فى الموضوع ده ايه

اولاً لا انكر ان فيه ناس (مش كتير) فعلاً ضد الدين والشريعة ومن خوفهم على نفسهم وخبثهم يدعو انتماء فكرى معين اياً كان علمانية ليبرالية اشتراكية شيوعية اياً كان فقط علشان ميتقالش عليهم انهم ضد الدين والشرع فى حين ان كل فعلهم وافكارهم وقناعتهم ضد الدين والشرع وابعد ما تكون عن الفكر المستنير او الوسطية او العلم

ودول ميختلفوش خالص عن اللى بيتاجرو بالدين برضو وافعالهم وافكارهم كلها ضد الدين والرحمة واللى هى رسالة الله عز وجل للبشرية

وللاسف النموذجين من التطرف هما السبب فى تمزيق الامم والاوطان وانصاف المثقفين بيتوهو بين ده وده ده بيكره دول علشان دول وده مبيطيقش دول علشان دول والتعميم شغال على ودنة

ومن اجمل الكلام اللى اتقال فى الموضوع ده

الإسلام مش عبد المنعم الشحات . . . . والمسيحية مش نجيب ساويرس . . . . . والحريه مش علياء المهدى . . . . والجيش مش المجلس العسكري . . . ومبارك مش عيان . . . . وانت مش انت وانت جعان

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-03-2013, 01:43 AM
الصورة الرمزية أدهم صبرى
أدهم صبرى أدهم صبرى غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل المستحيل
التخصص العملى: قاهر العمالقة وثعلب الثلوج
هواياتي: قتل الجواسيس وتدمير أعداء مصر

الموقع: تحت علم مصر فى أعماق الخطر عند جزيرة الجحيم بعد أرض الأهوال على إيدك اليمين
أدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond reputeأدهم صبرى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا شخصياً مؤمن (بعقيدة) السلف ودرستها اقتناعاً بيها مش للجدال ولا التنظير ومازلت مؤمن بيها وادين الى الله بمنهج اهل السنة والجماعة

كده إحنا متفقين جداً وده هو الأساس. والباقى إختلافات فى بعض الأفكار وإختلافات سياسية, طالما العقيدة سليمة تتحرق السياسة.

بالرغم إن حضرتك لم ترد على برد موضوعى. وفقط تحاول إنك تطلعنى جاهل ومش فاهم. بس عادى طالما العقيده صحيحة "بدون الحرية المطلقة" أنا أتقبل منك أى شئ.

اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان سيدنا محمد رسول الله

إتحاد الأطباء العرب
بخمسة جنيه انقذ اخوتنا السوريين بالتبرع برسالة فاضية
على رقم 9596
انشرها تؤجر