العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Yaris

Yaris تويوتا ياريس Toyota Yaris

قديم 12-09-2009, 02:44 AM
hero_hamada hero_hamada غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: تجارة خارجية
هواياتي: كتير

hero_hamada is a glorious beacon of lighthero_hamada is a glorious beacon of lighthero_hamada is a glorious beacon of lighthero_hamada is a glorious beacon of lighthero_hamada is a glorious beacon of lighthero_hamada is a glorious beacon of light
افتراضي رد: تجربة قيادة تويوتا ياريس (مميزات وعيوب)

شكرا للتقييم الاكثر من رائع ده
بس عموما انا كمان مش بحب شكلها اوى
قديم 12-09-2009, 03:30 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

جامد التققيم يا وائل فعلا بس انا فعلا مبتقش شكلها خالص زي ال 206 السيدان كده فيها حاجه غلط

و شايف ان الناس طيرا بيها في السما طيؤ معا انها عربيه عاديه خالص

my peugeot 306 gti6
قديم 12-09-2009, 12:36 PM
medo2_0 medo2_0 غير متواجد حالياً

medo2_0 will become famous soon enoughmedo2_0 will become famous soon enough

تقرير رائع و انا مش حابب اليارس نهائياً ولا شكلاً ولا ادائاً مش عارف ليه حاسس اها عربيه لعبه !
شكرا لك .
قديم 17-09-2009, 03:33 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute

شكرا ع المعلومات المفيدة و على الصور
أنا شخصيا كنت امتلك هذه السيارة من سنتين ..وده تقيمى ليها
1- السيارة حلوة جدا كسيارة عائلية (فمن ناحية الامان بها أنين أيرباج والمقصورة الداخلية بالكامل محاطة بالصلب حتى لا يصل أثر الصدمة لمن بالداخل بل يكون من الخارج فقط ويمكن ده ملحوظ و بياكده الصور المصحوبة فى تقرير أبو نورا )
2_فراملها قوية جدا وما بتنحرفش مع الفرملة الشديدة وده أنا جربته أكثر من مرة بعكس الانسر لاقتها بتعوم معايا جامد عند الفرملة الشديدة (يمكن عشان مكنش فيها ABS)
3_المقصورة ضيقة شوية لكن التقفيل أكثر من رائع (أقصد حينما ترفع الزجاج وتبدا فى القيادة لاتسمع صوت اطلاقا فالمقصورة الداخلية معزولة عزل جيد جدا )
4_صوت الماتور هادىوغير مسموع ولكن مع السرعات العالية يبدا صوته فى العلو بشكل ملحوظ
5_الشنطة حلوة وكبيرة بتحمل فيها حاجات كتير ومتقولش لأ
6_استهلاكها للبنزين أكثر من رائع والتكيف بتاعها تلاجة وتاثيره على الجالسين بالخلف أكثر من الجالسين بالامام ...!!!!!
7_الصاج بتاعها ضعيف جدا (يعنى لو قطة معدية ولمسته هايبان -لو حصى وانت ماشى وطار واحدة منه هايجرح الصاج بشكل ملحوظ )
8_ الباور والغيارات نعمة وسهلة جدا وبتثبت كفائة تويوتافى المحركات
9- علوها من وره ميزة فى شوارع القاهرة صاحبة الرقم القياسى فى المطبات والحفر
10_مساعدين العربية أدائهم قوى ومش ناشفين
التقيم العام للسيارة جيد -ولا ننسى أنها حاصلة على خمسة من خمسة فى أختبارات التصادم www.euroncap.com
http://www.euroncap.com/Player.aspx?...7-6b9f91e9c52d
وفقكم الله جمعيا لكل الخير -ولاتنسونا بدوعائكم الصالح
قديم 17-09-2009, 07:07 PM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute

اليارس دى عربيه مش تمام مش عارف بكرها ليه

يمكن شكلها من بره

او مكان العدادات بتاعها من جوه

الكلمات الدليلية
toyota yaris