العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 11-10-2010, 03:58 PM
egypttoc egypttoc غير متواجد حالياً

egypttoc is on a distinguished road
افتراضي عيوب بالجملة في سبرانزا a113 زيرو

سلام عليكم

معلش استحملوني يا جماعه اصل ال 50 باكو اللي معايا غاليين عليا شوية علشان كدة عملت موضوع تحويشة عمري في اسبرانزا ولا لادا و الناس نصحتني بالاسبرانزا قلت اروح اشتريها
رحت التوكيل بتاعها اللي في احد المحافظات بدون ذكر اسماء اتفرج عليها

و للعلم انا جاهعل عربيات مبعرفش اسوق ولا بفهم فيها اصلا قلت اتفرج علي العربية اللي حدفع فيها دم قلبي وجدت الاتي

1- التالبلوة الوسطاني مش متقفل صح نهائي يعني كل جزء فية مفارق من ناحية و زيادة من ناحية و كمان تحس انهم بيتلخلخوا

2- الزراير من خامة بلاستك ضعيفة جدا جدا هي عربية ب50 صح لكن مش لدر جة يوفروا ربع جنية فرق بلاستيك نضيف للطابلوة

3- دهان الباغه بتاع الطابلوة بيتقشر بسهولة و عرفت كدة لاني شفت اجزاء متجرحة منة و بتوحي انة مش حيقعد شهر و حتلاقية بس زي الموبيل الصيني بعد ما يتجرح

4- الكبوت الامامي من ناحية قافل كويس و الناحية التانية لا

5- الجوانات الكاوتش بتاعه الزجاج و الابواب مش ثابتة في مكانها وواضح ان خامتها رديئة و ان بعد كم قفلة في الباب حتقع لوحدها

6- الكراسي مش مريحة نهائي اعتقد بتاعه الماروتي اريح منها و واضح ان خامة الفرش تعبانة و التنجيد بتاعها سيء لدرجة اني مستحملتش اقعد فيها كم دقيقة

7- العداد بتاعها كان عامل 375 كيلو !!!!!!!!!!!!!!!

8- فتحت الكبوت لقيت وش الموتور بلاستيك و دي اول مرة اشوف عربية موتورها اجزاء منة بلاستيك و نفس الماتور بتاعها بشوف صورة علي النت بيكون معدن بالكامل

دة اللي ان شفتة. نيجي للكدب بتاع الموظف

1- بيقولي العفشة و الماتور ماليزي ( اصلة شاف الفيل اللي كنت راكنة علي الباب)
2- بيقولي انها زير مش 375 كيلو و دة بسبب ان المصنع بيجرب موتور العربية الاول
3- بيقولي انها استيراد من الصين و مفيهاش مكونات مصري و مش بتتقفل في مصر ( مفكرني هندي)
4- كل ما اقولة عيب فيها يقولي اصلة علي قد تمنها هو يقصد تمنها في الصين ابو 35 الف جنية ولا تمنها بعد ما صنعوا 40% منها في مصر بجودة اقل بكتير من الصيني و رفعوا سعرها الي 50 الف؟

و كل دة يا جماعه و انا مبفهمش في العربيات و مبعرفش اسوق يعني ولا دورت العربية و لا سوقتها و سمعت صوتها ولا اي حاجة من الحاجات دي يعني مجرد نظرة خارجية و المثل بيقول اللي برة الله الله و اللي جوةى يعلم الله دلوقتي لما يبقا اللي برة كدة امال الي جوة ؟ دة غير اني ولا شغلت الراديو ولا التكييف حتي

السؤال بتاعي دلوقتي

1- هل كل العربيات الزيرو فيها العيوب دي كلها ؟
2- اذا كان التقفيل سيء من الخا رج فما بالك بالداخل و المكونات ؟
3- العربية دي تعيش عمر افتراضي زي اللادا او الشاهين او حتي اللوجان ؟
4- هل المشاكل اللي قلتها عيب في العربية دي بس ولو شفت في معرض في بلد تانية حتبقا العربيات عدلة شوية؟

التعديل الأخير تم بواسطة egypttoc ; 11-10-2010 الساعة 04:30 PM
قديم 11-10-2010, 04:13 PM
الصورة الرمزية mercedes
mercedes mercedes غير متواجد حالياً
من انا؟: عاملنى الله بفضله, لكننى بارزته بالمعاصى
التخصص العملى: Vasc-man
هواياتي: المشى

mercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to beholdmercedes is a splendid one to behold
رأى رد: عيوب بالجملة في سبرانزا a113 زيرو

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المنتدى هنا فيه ما شاء الله , ناس خبراء فى الاسبرانزا بكل أنواعها و بصراحة هما اللى عارفين كل حاجة عن العربية و عارفين مداخلها و مخارجها -ماشاء الله- و هما أكيد هيفيدوك و يجيبولك من الآخر .

MERCEDES S550

MERCEDES E-class

بسم الله الرحمن الرحيم
عَسَى رَبُّكُمْ أَن يَرْحَمَكُمْ وَإِنْ عُدتُّمْ عُدْنَا وَجَعَلْنَا جَهَنَّمَ لِلْكَافِرِينَ حَصِيرًا
صدق الله العظيم
قديم 11-10-2010, 04:24 PM
aboelesaad
Guest

افتراضي رد: عيوب بالجملة في سبرانزا a113 زيرو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egypttoc مشاهدة المشاركة

سلام عليكم

معلش استحملوني يا جماعه اصل ال 50 باكو اللي معايا غاليين عليا شوية علشان كدة عملت موضوع تحويشة عمري في اسبرانزا ولا لادا و الناس نصحتني بالاسبرانزا قلت اروح اشتريها
رحت التوكيل بتاعها اللي في احد المحافظات بدون ذكر اسماء اتفرج عليها

و للعلم انا جاهعل عربيات مبعرفش اسوق ولا بفهم فيها اصلا قلت اتفرج علي العربية اللي حدفع فيها دم قلبي وجدت الاتي

1- التالبلوة الوسطاني مش متقفل صح نهائي يعني كل جزء فية مفارق من ناحية و زيادة من ناحية و كمان تحس انهم بيتلخلخوا

2- الزراير من خامة بلاستك ضعيفة جدا جدا هي عربية ب50 صح لكن مش لدر جة يوفروا ربع جنية فرق بلاستيك نضيف للطابلوة

3- دهان الباغه بتاع الطابلوة بيتقشر بسهولة و عرفت كدة لاني شفت اجزاء متجرحة منة و بتوحي انة مش حيقعد شهر و حتلاقية بس زي الموبيل الصيني بعد ما يتجرح

4- الكبوت الامامي من ناحية قافل كويس و الناحية التانية لا

5- الجوانات الكاوتش بتاعه الزجاج و الابواب مش ثابتة في مكانها وواضح ان خامتها رديئة و ان بعد كم قفلة في الباب حتقع لوحدها

6- الكراسي مش مريحة نهائي اعتقد بتاعه الماروتي اريح منها و واضح ان خامة الفرش تعبانة و التنجيد بتاعها سيء لدرجة اني مستحملتش اقعد فيها كم دقيقة

7- العداد بتاعها كان عامل 375 كيلو !!!!!!!!!!!!!!!

8- فتحت الكبوت لقيت وش الموتور بلاستيك و دي اول مرة اشوف عربية موتورها اجزاء منة بلاستيك و نفس الماتور بتاعها بشوف صورة علي النت بيكون معدن بالكامل

دة اللي ان شفتة. نيجي للكدب بتاع الموظف

1- بيقولي العفشة و الماتور ماليزي ( اصلة شاف الفيل اللي كنت راكنة علي الباب)
2- بيقولي انها زير مش 375 كيلو و دة بسبب ان المصنع بيجرب موتور العربية الاول
3- بيقولي انها استيراد من الصين و مفيهاش مكونات مصري و مش بتتقفل في مصر ( مفكرني هندي)
4- كل ما اقولة عيب فيها يقولي اصلة علي قد تمنها هو يقصد تمنها في الصين ابو 35 الف جنية ولا تمنها بعد ما صنعوا 40% منها في مصر بجودة اقل بكتير من الصيني و رفعوا سعرها الي 50 الف؟

و كل دة يا جماعه و انا مبفهمش في العربيات و مبعرفش اسوق

السؤال بتاعي دلوقتي

1- هل كل العربيات الزيرو فيها العيوب دي كلها ؟
2- اذا كان التقفيل سيء من الخا رج فما بالك بالداخل و المكونات ؟
3- العربية دي تعيش عمر افتراضي زي اللادا او الشاهين او حتي اللوجان ؟
4- هل المشاكل اللي قلتها عيب في العربية دي بس ولو شفت في معرض في بلد تانية حتبقا العربيات عدلة شوية؟
بتهيالي حضرتك اتصلت بيا و قعدنا دردشنا كتير عنها

مش عارف حضرتك روحت فين و مين قالك كده عليها او حتي ازاي انت شوفتها كده

عموما مع احترامي ليك العربيه مش كده
وعلي فكره لو الي شوفتها كده فعلا يبقي دي عيوب تقفيل واضحه و من حقك متشترهاش لان انا مش دافع في عربيه عشان اصرف عليها

وعلي فكره عدد الكيلو مترات دي عشان الشحن لان هما بيجوبوها سواقه مش علي عربيات شحن عشان ميكلفكش فلوس زياده تمن الشحن علي عكس تماما البلاد البعيده زي اسوان بيزود ب 6 الاف فوق تمن العربيه تمن شحنها لان لو اخدها سواقه كده العربيه هتدخل في صيانه الالف و صابحها لسه مستلمهاش

ولو احتاجت حاجه انا تحت امرك حضرتك

وتقبل تحياتي
قديم 11-10-2010, 04:29 PM
egypttoc egypttoc غير متواجد حالياً

egypttoc is on a distinguished road

استاذي الغالي صاحب الادب و الاخلاق الرفعية
اشكرك علي مكالمتك معايا من فترة
و بحكم مكالمتنا اكنت انت عرفت دلوقتي انا شفت العربية فين و ممكن تشوفها بنفسك لاني لسة شايفها هناك امبارح انا مش عاوز اقول الاسم منعا للتشهير او الاساءة لحد
و انا حروح اشوفها عند ا المعرض اللي انت نصحتني بية النهاردة علشان اعرف الفرق
و كمان اللي يغيظك يا اخ ابو الاسعاد انهم عاوزين فيها 52 الف يعني ازيد 2-3 الالاف عن سعر السوق شوفت بقا
قديم 11-10-2010, 04:35 PM
aboelesaad
Guest

انا باذن الله نازل طنطا الخميس الي جاي

لو لسه في مشاكل عندك انا فاضي الخميس و الجمعه انا تحت امرك في اي حاجه ولو حبيت تيجي الماقبله بتاعت طنطا هتبقي في كافيتريا سفنكس بالمرشحه بعد صلاه الجمعه مباشره باذن الله

وفي اكتر من بديل ومعارض كتير و ناس افضل من المعرض ده

وانا معاك لو احتاجت اي حاجه

وربنا يكرمك