العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 13-09-2008, 03:05 AM
madues madues غير متواجد حالياً

madues is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

يعني ايه يا جدعااان ؟
انا خلاص على وشك اني اشتري ميجان الجديدة !!!
يا ريت الكلام يكون بالحق و نقول اللي ليها واللي عليها
قديم 13-09-2008, 05:51 PM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

انا مش عارف العربية حلوة جدا من برة ومن جوة كمان ... وانا كنت متاكد انو هتكون فيها عيوب زى العربيات الفرنساوى والى اغلابها بتكون عيوب ناتجة من ان العربية كلها متبرمجة على الكمبيوتر .. بس طبعا العيوب الحقيقة الى تعرفها من الناس الى معاهم العربية ...زى الاخ بايو مثلا..
وكلام الاخ محب سعد لما بيقول انو واحد عمل حادثة بعربيتة الميجان واشترها تانى ...دة لسبب واحد انها تعتبر انقذتة من الى كان ممكن يحصلة لو راكب عربية بدوت وسائد ..الميجان طبعا فيها 6 وسائد هوائية
وكمان موضوع التوكيل دة ..........على كدة الى يشتريها يحاول ياخد شقة جنب التوكيل..
انا قدامى ميجان هاتشباك CFA بانوراما شقفية مو 2004 ب75 الف وقابلة للتفاوض ومفكرتش انى افكر فى شرائها اساسا انا بفكر فى البيكانتو او الجيتز اتوماتيك....ptmnlo123per1 44.....؟؟

I'M BaD UseR

قديم 28-09-2008, 01:05 AM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

اولا العربية بتاكل بطاريه يعني كل تقريبا 25 ألف كيلو عاوزلك بطارية بـ 1150 جنيه (سعرها في التوكيل كده)

العربية غيرت بطارية مرة واحدة على 70 ألف و مغيرها برة التوكيل ب 700 جم فارتا جافة

ثانيا ماتقدرش تعمل أي حاجه مهما كانت بسيطه برة التوكيل بمعنى أنك لو غيرت مثلا البطارية هاتلاقي وظائف كهربائية كثير ه توقفت عن العمل تماما زي الشبابيك والكاسيت مثلا
ولازم تروح التوكيل وتاخدلك دور عشان تبرمج الزجاج والكاسيت تاني

الكلام ده موجود فى كتيب الشرح بتاع العربية وبيقولك تعمل أيه لو غيرت البطارية
و أنا عملته بنفسى من غير ما روح التوكيل

كل القصة أنك بتفضل ضاغط على زرار الأزاز الكهرباء مرة لحد أخره تحت ومرة لحد أخره فوق عشان يعرف مقدار المشوار اللى هيمشية لما أنت بعد كده تدوس الزرار دوسة واحدة عشان يفقل او يفتح بالكامل
والكاسيت بتدخل الكود بتاعه عشان يشتغل عشان منع السرقة عشان لو حد سرق الكاسيت ميعرفش يستخدمه
وبالمناسبة........الموضوع ده موجود فى عربيات كتير قوى زر الأسترا والفيكترا

ولو غيرت تيل الفرامل بره هاتلاقي الـABS توقف عن العمل ولن يعمل إلا بعد ان تذهب إلى التوكيل (وهناك المجزرة شغاله مابترحمش)

مش عارف بصراحة حضرتك غيرت تيل فرامل فين بس هو أكيد مش فاهم كويس عشان هتلاقيه فصل فيشة ال ABS و مرجعاش مكانها تانى

أنا مغير تيل أمامى و طنابير برة التوكيل عند واحد بيفهم ومش شغال فى رينو بس ولا حاجة ومفيش حاجة من اللى حضرتك قولتها حصلت

وسيبكم بقى من ده كله العربية أدائها سيء جدا جدا جدا وماتخدش منها اداء ممتاز إلى على الطرق المفتوحة فقط
يعني في وسط المدينة العربية مخنوقة ولو شغلت التكييف يبقى أنت كده قتلت الموتور خالص وقتلت نفسك معاه لان التكييف نفسه مش هايديك هوا بارد إلا لما العربية تجري في طريق مفتوح

معاك حق الى حد ما.........أداء العربية فى الزحمة والحر مع تشغيل التكييف بيكون مش قوى لحد ما تاخد النقلة التانية

دا غير إن كل شوية الكومبيوتر يوقف حاجه عن العمل ومايرضاش يديها إشارة عشان تشتغل (لانه متبرمج على كده ) يعني بعد عدد من الكيلو مترات معينه (هو متبرمج عليها) مايبعتش إشارة للبوبينات إللي فوق البوجيهات مثلا العربيه تشتغل 3 بدلا من 4 وتبقى متضر تروح التوكيل وتغير البوبينه ومعاها طقم البوجيهات
لا تعليق............80 الف كيلو ومغيرتش غير كويل واحد فى الضمان.........

ده غير أنك لو فوت ميعاد الصيانات إللي مطلوب فيها تغيير بعض الأشياء هاتلاقي العربيه مابتشتغلش معاك بطريقة مظبوطه وهاتلاقي الكومبيوتر عمال يطلعلعك لسانه قصدي راسايله كل شوية أشي رسالة تقولك Chek Box وإشي رساله تقولك Servece ورسالة تقولك معرفش أيه لحد ما تلاقي نفسك مدمن التوكيل ويحصل بينك وبين الناس هناك عِشرة ولا عشرة الجيران والأقارب

ده غير أن العربيه ادائها العام لا يتناسب أطلاقا مع شكلها الجميل وسعرها العالي
برضه مفيش حاجة من دى بتحصل معايا ولا مع حد من الناس اللى أعرفهم معاهم ميجان......و هما كتير
على فكرة ومعانا موديلات مختلفة.....2005 و 2006 و 2008 و اداء العربية كويس ما عدا فى الزحمة والحر والتكييف مجتمعين وسعرها مش عالى.............عالى على بعض اليابانى وده زى كل الأوروبى واقل من معظم الأوروبى أن مكنش كله

على فكرة قطع غيارها مش غالية

مثلاُ تيل أمامى فى التوكيل ب 350 جم + 35 جم تركيب = 385 جم
صيانة ال 80 ألف لسة عاملها ب 775 جم
طنابير أمامية فى التوكيل ب 750 جم وبرة التوكيل ب 500 جم وشغالين معايا بقالهم 19 ألف كم و زى الفل بسم الله ما شاء الله

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 28-09-2008 الساعة 05:08 AM
قديم 28-09-2008, 01:10 AM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

هانى باشا..........
نسيت أقولك لو العربية لسه معاك مبعتهاش وعاوز تشوف فيها أيه أنا فى الخدمة

هاروح معاك لواحد أعرفه بيشتغلى فى عربيتى و هو مهندس وفاهم كويس فيها عشان هو معاه واحدة
نروح مع بعض ونشوف فيها أيه وان شاء الله خير

معلش المشاركة اللى فاتت كانت بايظة شويتين تلاتة بس مكنتش عارف أتعامل معاها صح

ياريت لو حد يعرف يعدلها من الأدارة أو المشرفين أكون شاكر

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 28-09-2008 الساعة 01:14 AM
قديم 28-09-2008, 06:02 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك فيها يارب ويكفيك شرها ،،،

واضح من كلامك انك بتحب العربية جدا ومهتم بيها وديه اهم حاجة تخلى فيه عشرة طيبة بينك وبين عربيتك

ايوه عشرة لان العربية زى الزوجة الى حد ما والميجان تحديدا فى راى عاملة زى بنت الناس الذوات اللى عايزة تعامل بشياكة وحرص دائمين وبالطبع تصرف عليها كويس زى علشان تديك اداء وخدمة ترضيك

المشكلة ان بايو مش عايز كده بايو وغيرة من اصدقائى اللى شوفتهم بيشكوا من العربية ديه عايزين (ست) او عربية بنت بلد حمالة قسية وتعيش باى حاجة

يعنى بلغة العربيات الميجان عايزة

عربية معروف تاريخها او جديدة
قطع غيار اصلية
دعم فنى وصيانة من متخصصين فى السيارة
حتى قائد السيارة لازم يكون قارى كفاية عن الخواص والمزايا المعقدة اللى فيها
استخدام معقول وقيادة طبيعية
(لان العربية مش معمولة للخدمة الشاقة او للقيادة الرياضية)

فالطبيعى ان مش كل الناس تقدر او تحب انها تعاشر (ست) او عربية محتاجة النوع ده من المعاملة لاكن مش معنى ده انها وحشة او كارثية ومالكيها مفيش قدامهم غير انهم يتخلصوا منها باى سعر

ارجوا ان اكون وفقت فى شرح وجهه نظرى ومحدش يتدايق من كلامى او من المثال الغريب ده ptmnlo123per1127

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان