العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 28-05-2013, 05:21 PM
jdsm jdsm غير متواجد حالياً

jdsm is on a distinguished road
افتراضي قربه الميه للرادياتير للميجان II 2005

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

قربه الميه للرادياتير للميجان II 2005

في الاول بس انا عاوز اشكر المنتدى دا كله على بعضه احلى شكر لانه فادني كتيير جداا في حاجات كتتير جدا

انا حصل عندي تهريب في الرادياتير و الحمد لله صلحته و في اثناء المعركه القربه اتشرخت من مكان اللحام بتاع المصنع من فوق وكانت بتهرب بس بعد ما اطفي العربيه (و العربيه دايره مكانتش بتنقط)
المهم عملتها بلزق ال EPOXY و التهريب راح خلاص

السؤال:
1- بقا اغيرها ولا اسيبها ... مع العلم ان الجو عندي حر حر جداااااا ؟؟؟

2- هل فيه تفسير ليه الميه مكانتش بتهرب الا بعد ما اطفي العربيه و المروحه تشتغل و العربيه مطفيه ؟؟؟ لاني كنت بسمع اصوات خبط الميه في الرادياتير و القربه؟؟؟

3- حد يقدر يفيدني ازاي اغير القربه لاني لو لقيت الموضوع معقول هاغيرها انا و خلاص....

انا هاحط صور ممكن تساعدكوا تشرحولي ياريت تنزلوها من اللينك لاني معرفتش احطها على المنتدى

megane II 2005 - Download - 4shared

شكرااا
قديم 31-12-2013, 01:36 AM
Gharib harby Gharib harby غير متواجد حالياً

Gharib harby is on a distinguished road
عاجل رد: قربه الميه للرادياتير للميجان II 2005

السلام عليكم يريت حد يقول لي كيف اعملmode test لكمبيوتر العربيه الميجان
قديم 08-02-2014, 10:03 PM
MohammedAladel MohammedAladel غير متواجد حالياً

MohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond reputeMohammedAladel has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قربه الميه للرادياتير للميجان II 2005

عشان تغير القربة

هتفك المصفحة

هتجيب كوريك تمساح وتسند بيه الموتور من تحت ( كرتيرة الزيت بيبقى فيها شبكة مخصصة لوضع الكوريك تحتها )
بعدين هتفك قاعدة الموتور العلوية وبعدها هتفك مواسير القربة ببنسة بتضغط بيها على القفزان وترجعها لورا وتشد الخراطيم لبرا

وتغيرها

أنا بلحم البلاستيك بطريقة أحسن من كدا ..بجيب أسلاك الشعر دى اللى بتبقى جوا كابل الإشارة اللى بيركب بين طبق الدش والريسيفر ..... وبستخدم مكواة لحام بعمل بيها شبكة على الجزء المكسور بعدين ألحمها بال epoxy دى طريقة أفضل بكتير وأمان جدا