العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 11-05-2013, 01:55 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future
افتراضي رد: العين السخنة والمصيف .. تقرير كامل بالتفاصيل والصور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

تجربتى انا شخصياً انى كنت بحب السنوركلينج جددددددداً
مع انى عمرى ما عملتة ولا مرة فى حياتى بس قعدت شغال فى الغردقة فترة كبيرة وكنت اشوف الطلعات والمجلات والصور وامنى نفسى انى افضى واطلع طلعة من دول وميبقاش فيه وقت ولا ظروف

وبعدين انا مشكلتلى انى اولاً مبعرفش اعوم خاااااااااالص وثانياً بشرب سجاير فحالتى محتاجة معجزة
لكن اخر طلعة مصيف قبل ما تجوز قولت هعملها يعنى هعملها

وكنت ساعتها طالع مطروح واشتريت لايف جاكيت ونظارة وطبعاً معنديش فهم ولا خبرة بالأماكن الانسب لكدة بس بدماغى كده قولت البحر المفتوح من ناحية شواطىء عجيبة وكليوبترا هيبقى تمام وقد كان

كنت ساعتها زى ما قولت لسه على وش جواز وطالع معايا والدتى واخواتى بس وسيبتهم على الشط ونزلت وكلى ثقة ان الموضوع ايزى خالص

وعينك ما تشوف الا النور البحر كان هايج بشكل بشع والامواج جباااااااااارة ومكنتش شارى زعانف للرجل ولا جوانتى يادوب الايف جاكيت والنظارة وخد عندك بقى موجة تودينى وموجة تجيبنى وكل ما احاول اروح حتة الامواج تودينى حتة تانية وتعاوير وخرابيش فى كل حتة من اثر الارتطام بالصخور من قوة الامواج وتقريباً قعدت حوالى 3 - 4 ساعات لا عارف اشوف حاجة ولا عارف اطلع اصلاً لحد ما ربنا قدر وعرفت اطلع

سيبك انت موضوعك اكثر من رائع بجد مفيد وملىء بالمعلومات ومنسق ببراعة ومشوق جداً انا بقالى اكتر من ساعة بقرا فيه يمكن قريته مرتين بجد تسلم ايدك

انا بس لى عندك كام طلب

اولاً الكاميرا اللى بتصور بيها تحت المية ديه الهيرو ولا ايه نوعها ؟

ثانياً هل فيه امكانية تنظم للمنتدى رحلة تانية زى ديه ؟

ثالثاً متحرمناش من تقاريرك الرائعة ديه وننتظر منك المزيد

مصدقك فى كل كلمة قولتها بخصوص اول محاولة ليك فى البحر.. وبالنسبة للكاميرا هى سونى HD

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

موضوع رائع وشيق
وانا من زمان نفسي اشوف الشعب المرجانية ومش عاوز اروح شرم علشان !!!!!!!!!!!!!!!!!
ابو نورا انا معاية كاميرا canon power shot d10
ضد المية وبتصور تحت المية وبتتغسل

خلى بالك قبل ما تغطس بيها لازم تبقى عارف قدرتها على تحمل الضغط كام متر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

يباشا شرم بلد زى الفل
بس انا اتفاجأت ان الشاطىء اللى بقالنا سنين بننزل فيه انا وصحابى فيه كل الحاجات دى سبحان الله ، ماشاء الله لا قوة إلا بالله
موجود على بعد حوالى 200 متر من الشاطى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة comandos_79 مشاهدة المشاركة

موضوع رائع ومميز وشكرا لمجهودك
العفو يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modyegypt مشاهدة المشاركة

ما شاء الله ايه الحلاوة دى
طيب لو فى امكانيه لخروجه تانية انا معاك لو ميديقش
لا ياباشا ميضايقنيش ابدا وراجع الرد اللى انا عاملة فى صفحة رقم 1

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162

التعديل الأخير تم بواسطة مصطفى-حسن ; 14-07-2013 الساعة 06:44 PM
قديم 11-05-2013, 02:05 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_gamal777 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا استاذ مصطفى على التقرير الاكثر من رائع
ولكن ممكن حضرتك تاكد لى سعر واحة الحجاز عشان خدنا شالية من شهر انا واصحابى كان ب 500 ج بدون اى حاجة
وحضرتك قالت ب 350ج عايز اعرف هم اشتغلونا والا السعر عايز تحديث
وشكرا مرة اخرى لمجهودك الرائع
أ/ مصطفى حسين
واحلى سلام ل راجل العاشر من رمضان
هو اللى بيحصل ان فى عند كل الاماكن السياحية اوقات ذروة للنشاط ودى بيرفعوا فيها الاسعار زى يوم الجمعة والاحد وايام الاجازات الرسمية...الخ فدة يفسر اللى انت بتقولة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

موضوع اكثر من رائع بجد .. تسلم ايد وربنا يجازيك خير على المعلومات اللى افدتنا بيها .. والرحله اللى كلنا رحناها بمجرد مشاهده التقرير الجميل ..

ربنا يكرمك ويجازيك خير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

أنا عشت معاك يا مصطفى فى تقريرك الرائع ده وكأنى عشت تفاصيل الرحلة الجميلة دى
وكما قال لك أبو نورا ياريت لو تنظم لنا رحله زى دى وتقول لنا على الحلجات المطلوب نجهزها معانا ، وهل تنفع الرحله دى لكبار السن ولا لازم يكونوا كلهم شباب
منور يا دكتور نبيل
وبالنسبة لمشاركة حضرتك ممكن تراجع المشاركة اللى انا عاملها فى صفحة رقم 1 فيها كل الاجابات

التعديل الأخير تم بواسطة مصطفى-حسن ; 14-07-2013 الساعة 06:45 PM
قديم 11-05-2013, 02:14 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن

السنوركلين على حد علمى رياضة لكل الاعمار وتعتبر زى السباحة بس امتع شوية لان مبتغطسش على اعماق كبيرة وممكن متغطسش اصلاً وتكتفى بالمشاهدة من بعد بس هى الفكرة زى ما الاستاذ مصطفى شرح فى الاماكن الصح انا اصلى كنت قاعد فى الغردقة زى ما حكيت وكنت عايش الدنيا ديه بس كمشاهد فقط للاسف فالمجلات او كتيبات السنوركلينج ديه بتبقى متحدد فيها بالظبط الاماكن مثلا اللى فى الغردقة بخرائط ومسافات وتفاصيل كل مكان على عمق قد ايه وفيه شعاب نوعها ايه ولو فيه مراكب غرقانة تفاصيلها ايهوشغلانة فيه اماكن تركب لانش او مركب علشان توصلها فى قلب البحر الاحمر او بعيد عن الشاطى شوية بس هى مش اماكن هى جنان سبحان الله على الارض ولو انت بتحب التصوير كمان تبقى اكتملت المتعة انا عن نفسى بحب الاتنين بس لسه هشوف موضوع الكاميرات ده علشان معنديش حالياً حاجة تصور تحت المية والتصوير بالنسبالى نص المتعة فى الموضوع

هوريك فيديو بس لازم تتفرج عليه بجودة عالية حتى لو تنزله وتتفرج عليه
وخدو بالكو الفيديو فيه واحدة ست بمايو طالعة فى لقطتين تلاته بس من الفيديو غضو بصركو لكن باقى الفيديو راجل بيعمل سنوركلينج وبيتفسح مع القروش الحمد لله العين السخنة على حد علمى مفيهاش قروش :D
والفيديو متصور بالكاميرا اللى انا نفسى اشتريها ياريت حد يكون جربها ويقولنا تجربته معاها

للمرة الاخيرة غضو بصركو واللى مش هيغض هو حر الست وحشة اصلاً يعنى هياخد ذنب ع الفاضى

اه صحيح المراوح ديه يا استاذ مصطفى اللى ظاهرة فى الفيديو اللى بتتركب فى الرجلين جربتها ولا لاء ولو جربتها تاثيرها ليه لازمة يعنى ولا منظر بس

فى انتظار اجاباتك يا استاذ مصطفى متتاخرش علينا ولا انت شوقتنا ومشيت
بالنسبة لسؤالك عن المراوح دى انا عمرى ما شفتها فى مصر وبالتالى مش هعرف اجاوبك عليها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr elsisi 1 مشاهدة المشاركة

ابو نورا البحر الاحمر كلة قرش
وانا كتبتلك في مشاركة سابقة لنفس الموضع علي كاميرا
انظر اليها
مفيش ياباشا قروش ولا الكلام دة انا بقال 3 سنين بغطس حر واطلع رحلات هناك ومفيش اى حاجة نهائى على الاطلاق من اللى حضرتك بتقولة

قديم 12-05-2013, 09:58 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

خد بالى تسلم ايدك ودخلت دلوقتى شوفت مواصفتها على موقع كانون بس هى اسعارها ايه هنا فى مصر ؟
معلش الله يا ابو نوار هيا جيالي هدية من الامارات
انا عرضتها عليك
لانها بسم الله ماشاء الله
بقالها معاية 3 سنوات وبصور فيها في العمل
وانا شغلي في مصنع اسمنت وشحم وزيت
وكل شوية بغسلها
لو لاقيتها في مصر انا اضمنهالك
انا وجت العلبة ومكتوب عليها 1.199
بس اكيد السعر دة بالدرهم
الي الاستاذ مصطفي دي المواصفات الموجودة علي العلبة
waterproof 10m
shockproof 1.22m
freeze proof -10 c 14 f
انت اكتر مسافة نزلتها كام

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.

التعديل الأخير تم بواسطة amr elsisi 1 ; 12-05-2013 الساعة 10:11 AM
قديم 12-05-2013, 12:34 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن

المواصفات بتاعتها تأدى الغرض
بتستحمل الضغط لحد 10 متر ودرجة حرارة 10 مئوية تحت المية

الكلمات الدليلية
العين السخنة, رحلات, سفارى, سفر