العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 07-01-2013, 12:11 AM
د/أحمد عصام د/أحمد عصام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب بشري

د/أحمد عصام will become famous soon enough
حصرى الحل النهائي لمشكلة كهرباء السيراتو و رعشة الانوار وفصل الكاسيت

اخيرا وبعد بحث لمدة سنة ونص واقتراحات وافتكسات من الكهربائيه والفنين الحل النهائي لمشكلة كانت في عربيتي وفي اكتر من مالك للسيراتو اشتكى منها المشكلة كانت
نور العربية بيرعش لما اقف بالعربية ولما بدوس على الرعاش بتاع العالي بتروح الرعشة لفترة قصيرة وترجع تاني وبلاقي نور التابلوة بيرعش معاها ولما بدوس بنزين بتروح الرعشة ايضا واول ما اقف ترجع تاني يعني الرعشة دي مبتظهرش الا وانا واقف ومش في كل الاوقات بس غالبا وانا واقف موجودة وخصوصا لو مشغل التكييف وكمان الكاسيت كان بيفصل مع الفرامل او تقليب النور العالي

طبعا في كهربائية قالو الدينامو وتانين قالو البطارية وفي ناس قالو الاتنين وناس قالو الارضي وعملت كل حاجة لحد مايئست وقولت ان دي مشكلة مش هتتحل وتعايشت معاها لحد ما في يوم قررت اطلع الحل وقعدت انا وعربيتي استفردت بيها وبدأت افكر وجبت دينامو وبطارية من عربية شغالة وركبتهم واكتشفت ان المشكله هي هي يعني لا دينامو ولا بطارية وبصرف النظر عن طريقة التفكير وصلت للحل واللي كنت فرحان جدا اني عرفتة بس مش على قد غيظي انه هايف اوي كدة

المهم الحل ان فيشة الضفيرة بتاعة الكهربا اللي موجوده في علبة الفيوزات مش راكبة كويس او فيها مشكلة لما دوست على الفيشة اختفت الرعشة نهائيا وصوت العربيه اتغير وبقى افضل وسحبها فرق جامد حتى انوار العربية الداخلية زادت بشكل ملحوظ جدا وكمان صوت الكلاكس والكاسيت معدش بيفصل نهائيا اثناء القياده اذن المشكلة في هذة الفيشة هي راكبة كويس بس لما ادوس عليها بتختفي وفكيت علبة الفيوزات ونضفت الفيشة وركبتها التاني اختفت الرعشة بس بترجع على فترات متباعدة وطبعا اكيد لازم تتغير او يبقى في اصلاح ليها بس اهم حاجة اننا عرفنا المشكلة اتمنى لو حد عندة معلومة ممكن تفيد في طريقة تغير الفيشة او نلاقيها فين او اسعارها انا اختفت المشكلة نهائيا بقالي شهر رجعت مرة واحدة وعملت نفس الي عملتة واختفت تاني وشغالة تمام وبدأت اكتشف عربيتي من جديد

انا مبخلتش بالحل على الأعضاء وحبيت افيد المتضررين امثالي واتمنى من الخبراء المساعدة والاراء اذا امكن وشكرااااااااااااا
قديم 07-01-2013, 12:20 AM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحل النهائي لمشكلة كهرباء السيراتو و رعشة الانوار وفصل الكاسيت

تسلم ايديك احب انا الدماغ اللي شغاله الله ينور عليك

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128
قديم 07-01-2013, 01:32 AM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
الله ينور عليك
طيب حاول تعمل ارضي كويس لكهربة العربيه ممكن يساعدك شويه
ومن الممكن تركيب كتاوت نور هيقلل معاك الرعشه كثيرا
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 27-01-2013, 03:50 PM
د/أحمد عصام د/أحمد عصام غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب بشري

د/أحمد عصام will become famous soon enough

بصو يا شباب علشان كدة اكون قفلت الموضوع بالضبه والمفتاح خلاص ده الحل النهائي للكل علشان عرفت السبب العلمي من واحد كهربائي محترم اسمه عسكر في الحرفيين لان بالرغم ان الرعشة اختفت بس انا حبيت افهم السبب العلمي وهل في حل نهائي لاي عربية فيها المشكله دي وطبعا وصلت

الحل هو تقوية الأرضي بتاع العربية فك الضفيرة الموجب اللي داخلة على البطارية ودي فيها حوالي 4 فروع ارضي وجاب سلك 10 ملي وقوى الأسلاك دي يعني مع كل تفريعه متصلة بالبدي زودلها وصله من سلك عشرة ملي الرعشة هتختفي نهائيا نهائيا انا دفعت 180 جنية هو كتير بصراحه بس انا مستخسرتهمش فيه بس حبيت اعرفكم علشان لو تعرف كهربائي نضيف يعملهالك وانت تقوله على الحل وياخد فلوس اقل
الموضوع بتاع الفيشة بقى لية لما كنت بدوس عليها بتروح الرعشة ودة كنت هاموت واعرفة واللي وصلتله ان الفيشة دي بتهرب كهرباء بسبب ضعف الارضي ولما بدوس عليها او انضفها بسائل بتوقف التهريب بس لما تريح شوية ترجع تاني ودة بيكون حل مؤقت طبعا بس خلاص

كدة انا خلصت ضميري وارتحت هههههههه بجد لاني قدرت افيدكم وافيد نفسي واي استفسار تحت امركم

التعديل الأخير تم بواسطة د/أحمد عصام ; 27-01-2013 الساعة 03:56 PM
قديم 24-11-2013, 08:45 PM
الصورة الرمزية Dr. Mostafa El Nazer
Dr. Mostafa El Nazer Dr. Mostafa El Nazer غير متواجد حالياً
من انا؟: لا يصف نفسه غير المغرور .....
التخصص العملى: باحث في الفلك و الأقمار الصناعية
هواياتي: القراءة في جميع المجالات، كتابة القصص القصيرة، قراءة الشعر، جميع أنواع الرياضة البدنية

Dr. Mostafa El Nazer is a name known to allDr. Mostafa El Nazer is a name known to allDr. Mostafa El Nazer is a name known to allDr. Mostafa El Nazer is a name known to allDr. Mostafa El Nazer is a name known to allDr. Mostafa El Nazer is a name known to all

الله ينور عليك يا باشا .....

مصطـفـى النـــاظـر
"مصري و أفتخر"