العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 21-04-2010, 07:42 PM
الصورة الرمزية tareksakr
tareksakr tareksakr غير متواجد حالياً
التخصص العملى: التسويق القاري
هواياتي: السيارات القراءة

tareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond reputetareksakr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الهفي لوبو ومشاكلها

تقرير ممتاز وفي انتظار البقية تسلم ايدك
قديم 21-04-2010, 08:14 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

متهيألى انك متحامل على العربية أكثر من اللزوم، فالسيارة مع ابن صديق لى منذ أكثر من 3 سنوات ولايوجد أى شكوى زى اللى انت قابلتها، مافيش غير التوكيل غالى جدا جدا لأقصى حد، ففى احدى المرات ضرب جوان وش السلندر وذهب لشراءة من التوكيل ووجد سعره يتعدى الـ 300 جنيه!!!!!!!!! جوان وش السلندر فقط!!! والمصيبة انهم غير المستوردين لقطع غيارها، ولكن مكتوب على الجوان اسم المستورد وبعدين وجده فى السوق بـ 40 جنيه فقط !!!!
ولكنه لم يجد مشاكل مع الفرامل أو الكمبيوتر.

قديم 22-04-2010, 12:58 PM
الصورة الرمزية mida012
mida012 mida012 غير متواجد حالياً
من انا؟: عايش في زمن مش زماني
التخصص العملى: مدير مشروعات
هواياتي: النسيان والصبر

mida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to behold

الاخ ( اتجبس) الموضوع بسيط هو مش تحامل بدليل اني زكرت انها سيارة حلوة عن باقي السيارات اللي في نفس مستواها ولعلمك الموتور بتاعها جامد جدا انا عن نفسي فتحتح غطا التكهات و وش السليندر لقيتة مجرم اللي عملة واحد فنان وطبعا الموتور مش صيني تقريبا كوري بقطع ياباني

بس البساطة ان زي ماحنا متعودين علي البضاعة الصيني انك بتشتريها وانت عارف انها ممكن تفضل معاك فترة كبيرة جدا لدرجة انك ممكن تنسي انها صيني وممكن بعد يومن او اسبوع اوشهر انت وحظك بختك يامحظوظ

وبالرغم من ان انا عارف نفسي بس تصدق فاتت عليا وروحت جبت الصيني
قديم 22-04-2010, 01:10 PM
الصورة الرمزية mida012

mida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to beholdmida012 is a splendid one to behold

هقولك حاجة حلوة

في يوم اتقطع سير الباور قولت جميل فضلت ادور علي شبية لغاية ميكانيكي ماقالي هات سير الغسالة اللي بمروحة في الحلة دي الصغيرة وركبة تخيل

المهم ربنا كرمني وجبت السير رجعت للميكانيكي خد ركب يامعلم

وقف يلف حوالين نفسة ويهوي علي مسامير ومش عارف يعمل اية اتاري يامعلم مكان السير مينفعش يتركب الا لمي تسقط الموتور

منفعش الا لمي جبت اصغر عيل في الورش اللي حوالينا عشان يمد ايدة يشبط السير من الناحية الداخلية لغاية مكنت عمال اقول ربنا يستر متتذنقش ادية في البودي من جوة واضطر اتصل بالمطافي والاسعاف يجوا يقطعوا الحوض عشان يخرجوا ادية
هههههههههههه
قديم 22-04-2010, 01:15 PM
الصورة الرمزية mida012

كلمة حق قاعدة الكراسي الامامية مريحة جدا بالرغم من اني طويل وبالرغم منان الدواسات تقريبا لصقين في بعض
وبالمرة ذراع المساحات اتقطم لوحدة علي ايد ابني وانا مقعدة امامي علي الدركسيون حط ادية من الدركسيون ومس الذراع راح مقطوم في ايدة

ابني عندة في وقتها 7 شهور

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟