العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 07-07-2010, 03:24 PM
aboelesaad
Guest

افتراضي رد: و تتوالى مفاجآت الجميلة M11

كلام حضرتك فوق راسي
وعلي فكره انا شاريها من المصريه
واتخانقت هناك لانهم سلموهاني بدون استبن وحجتهم ان دي لسه بضاعه جديده نازله حالا و لسه مركبنلهاش الاستبن
اينعم اخته منهم بس بعدها ب 4 ايام بعد زعيق و قرف
بس انا تقريبا مقيم في المنصوره و علي طول بالاسكندريه بس ساكن بطنطا وبتنقل كتير عشان شغلي
والي سالتهم 7 عربيات
بالنسبه لانك تشتكي
معلش مش هتاخد حاجه و ده مش جديد علينا
مش في العربيات بس
في كل حاجه هتاخدها فيها عيب ابقي قابلني لو اخت حاجه اما تشتكي
والله حصلت معايا و كتييييييييير جدا
اترمي في المحاكم بالسنين وبالاخر انا الي بطلع غلطان و خسران عادي جدا
او افضل اتخانق وازعق و احرق في دمي و برضو انا الي خسران عشان بتعب صحيا
فحوار انك تشتكي بجد بقت حاجه تخنق و مبنخدش حاجه و ده بوجه عام مش بالعربيات
ومعلش مش فاهم يعني اي يحشر فوطه في الازاز
واسف لو كلامي ضايق حضرتك
واسف علي الاطاله
قديم 08-07-2010, 05:55 PM
الصورة الرمزية emad7759
emad7759 emad7759 غير متواجد حالياً

emad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond reputeemad7759 has a reputation beyond repute

الحمد لله على كل شىء

وبعدين لايمت حق ورائه مطالب

وبعدين انا هيتم تغير الطابلوه

وتعاللى اتفرج على المقابله لينا فى التوكيل بعد الشكيه

مقابله محترمه نروح نجد مهندس مستنينا

تجربه العربيه قبل وبعد عمل الصيانه

ولسه ان شاء لله فيه دعوى قضائيه فى المحكمه

وربنا المستعان فيهم
قديم 11-07-2010, 01:16 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_darhos مشاهدة المشاركة

و دى يا جماعة هى أحدث مواقف الجميلة M11 معاى...

يوم السبت اللى فات كنت رايح العيادة بالليل و كنت ماشى و كله تمام و مافيش أى مشاكل .. ركنت و طلعت شغلى و بعدين نزلت الساعة 12 بالليل....
أول لما دورت العربية سمعت صوت غريب جدا شبه صوت غليان الميه ( صوت فقاقيع هوا) ...لما قفلت الأزاز فضلت سامع نفس الصوت و حسيت انه جاى من ناحية الدركسيون المهم ,, قلت يا واد طنش خالص و روح التوكيل بكرة شوف ايه الحكاية .. و بالمرة اعمل صيانة ال 15000كم..
قلت باسم الله و جيت أمشى لقيت الدركسيون تقييييييييييييييييييييييي يييييل جدا جدا و بيلف معاى بالعافية..
قلت يبقى الباور هو اللى فصل...
المهم روحت طبعا ماشى باتمختر و براحتى على الاخر و تانى يوم الصبح رحت تكنوسيرفيس و قلتلهم الحكاية..
بعد ساعة تقريبا جه المهندس و قاللى علبة الدركسيون عاوزة تتغير وهى مش موجودة عندنا و هنطلبها من أبورواش و ربنا يسهل و تيجى على بكرة....
أنا بصراحة أول ماسمعت الكلام ده .. قلت له طب ايه اللى بوظها ,, قاللى عادى بتحصل أحيانا.. بس مافيش سبب محدد.. المهم طبعا أنا بقيت خبير فى التعامل مع مراكز الخدمة.. شوية كلام جامد على حبة زعيق و قلتله أنا جاى بكرة علشان أستلم العربية و لو ماكانتش خلصت مش عاوزها .. خليها عنكم و ادينى ما يثبت لأن كده كده أنا مستنى ميعاد لجنة الفحص اللى جهاز حماية المستهلك هيحدده .. أنا هقضيها مواصلات و مترو لغاية لما ترجعولى فلوسى..
المهم رحت تانى يوم الظهر و لقيتهم الحمد لله خلصوا كل حاجة و عملوا الصيانة و مشيت و لقيت الدركسيون بقى أخف من الأول... مش أخف كتير بس أخف بدرجة ملحوظة.

اللى نفسى أفهمه هو ايه اللى حصل و ايه السبب.؟؟
أنا عربيتى عاملة 15000كم بالظبط..
غيرت بوجيهات عند 8000كم
و غيرت دينامو عند 11000كم
و غيرت علبة دركسيون عند 15000كم

[IMG]http://www.**********.net/Nile/images/smilies/majd(4).gif[/IMG] [IMG]http://www.**********.net/Nile/images/smilies/majd(4).gif[/IMG] [IMG]http://www.**********.net/Nile/images/smilies/majd(4).gif[/IMG]

ده غير الناس الأفاضل اللى غيروا بطارية .. سربنتينة تكييف..الباور ..... طنابير.. تيل فرامل (عند 9000كم) ...و طبعا عماد اللى هيغير التابلوة كله ....!!!!!!!

أنا عاوز حد من الناس اللى بتدافع عن الاسبيرانزا عمال على بطال يقول لى هل اللى بيحصل ده طبيعى فى عربيات لسه زيرو... و كل اللى شاريها كان هدفه الأساسى انه يريح دماغه أول 4 أو 5 سنين و مايعملش أى حاجة غير الصيانات الدورية و بس..
اسف للأطالة يا شباب .. و ياريت تكون الردود مقنعة لأن الحاجات دى حصلت فى عربيات كتير .. يعنى مش حالات فردية..<!-- google_ad_section_end -->

انا مش عارف اقول لحضرتك ايه
بس سبحان الله العربيه دلوقتى كويسه ربنا يهديها ومشينا بيها مسافاه كبيره والتكييف زى الفل والأثنين الى اعرفهم جابو العربيه مش بيشتكوا خالث الا من صوت الزجاج
وفى واحد منهم ربنا يحفظله عربينه عامل بيها اعتقد فوق 30000 كم وبيشكر فيها جدا ومحصلشى اى مشاكل عنده حتى الآن

بس من الواضح ان اول دفعة تمت بدون رقابه وطبعا بدون ضمير
وان شاء الله العربيات كلها يصلحوا عيوبها وانا واثق باذن الله انهم لو اهتموا شويه
هتكون والله عربيه رقم واحد فى مصر
قديم 11-07-2010, 02:13 PM
خالد دبي خالد دبي غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد
التخصص العملى: استشارات ماليه
هواياتي: العربيات والدرجات الناريه

خالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura about

بص يا اخ احمد انا عاوز اقولك حاجه من واقع الحياه واللي انا شفته معلش هدخلك في تفاصيل عني لكن عشان اوصلك وجهه النظر بتاعتي بص يا ابو حميد اخوك مولود في السعوديه حلو ؟ وطبعا كنا بنشتري اي اجهزة ياباني حتى اللعب على ايامي كانت ياباني وجه شيء اسمه الصيني فجاه وصدقين عمري ماجبت حاجه صيني حتى الكاسيت السوني مثلا ومتقفل ف الصين الا ويتخرب بسرعه رهيبه ويكون رديء الصنع ممع انه توكيل ومرت الايام وبرضه رحت دبي وبشتغل هناك حاليا ونفس الموضوع احنا عندنا شركات تصدير واستيراد من الصين ينهار ابيض لو اقولك على مدى استهبال ناس دي لينا واكيد حظرتك شفت المنتجات الصينيه وجربتها واخرها العربيه بتاعتك وعاوز اقولك حاجه واحده بس والله يدافعوا عن اسبرانزا يدافعو عن شيري يقولوا بريليانس حلوه كنت اشتريتلك متسكل انظف واحسن دي مش عربيات دي خردخ متلمعه وملصقينها ومركبينلها من كل لون يابطسطه والشعب المصري بيشتري وخلاص نفسه يرك عربيه هيعمل ايه بس جمارك ولعه بس انا لو هركب عجله مركبش العربيات دي والله مابكرهك فيها انت شكلك كرهتها خلاص لكن بجد لايمكن تكون دي عربيات واللي يزعل مني يزعل انا اتغظتلك ياراجل 15000 كيلو وكل ده دن كنت دخلت بيها في التوكيل عرض ربنا ينتقم منهم
قديم 12-07-2010, 06:15 AM
aboelesaad
Guest

من الواضح ان في اراء مناقضه للي عندهم مشاكل و بدا في ناس بيشكرو في العربيه
الحمد لله ان في ناس زيي
بس والله فعلا ده عيب اول نسخ من العربيه
وسوري معلش لو حضرتك مش عجباك العربيه
انصحك تجيب مرسيدس او بي ام و برضو هتطلع فيهم القطط الفطسانه
الغاوي ينقط بطقيته
شوف مبيعات العربيه ومعدل تزايدها قد اي و احكم
الشعب المصري مش هفا ولا بينضحك عليه بسهوله
الاسبرانزا 516 اعلي مبيعات في 2010
دي برضو عربيه وحشه ؟؟؟ والا الشعب المصري اهبل و بيرمي فلوسه بالارض ؟؟؟
ال516 اول ما نزلت كان بيتشتم فيها جدا و كان فعلا فيها عيوب خطيره
بس هي سنه و بقت عربيه الشعب كله
ياريت منخدش بالمظاهر
جرب و اصبر و بعد كده احكم ومش رايك لوحدك