العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > حوادث السيارات

حوادث السيارات مواضيع حوادث السيارات للإستفادة منها و محاولة تجنبها

قديم 23-09-2011, 01:10 AM
powerofdream powerofdream غير متواجد حالياً

powerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant futurepowerofdream has a brilliant future
افتراضي رد: السرعة 115 كم/س -الطريق الصحراوى -الموقف خيانة -الأحساس "اشهد ان لا الله الا الله محمد رسول الله" و عندما يكون الحمار منقذ.

ربنا يستر طريقك دايما ويوفقك لكل خير

جهاز كسر زيرو بالعلبة والضمان وكامل المشتملات وامكانيات عالية

http://www.masrmotors.com/vb/showthr...599#post583599
قديم 23-09-2011, 01:53 AM
الصورة الرمزية Torn@doo
Torn@doo Torn@doo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: medical promotion

Torn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond reputeTorn@doo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرعة 115 كم/س -الطريق الصحراوى -الموقف خيانة -الأحساس "اشهد ان لا الله الا الله محمد رسول الله" و عندما يكون الحمار منقذ.

ربنا يسترها معاك
بس دماغك حلوة ف سرد القصة
ربنا يستر طريقك ومتقابلش حمير تانى
تحيااااتى
قديم 23-09-2011, 02:31 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

الحمد لله الف الف حمد لله على سلامتك
بس ياريت بلاش السرعه العاليه وانت محمل
شكرا ليك على النصيحة بس فعلا دلوقتى السرعات على الصحراوى من 100كم/س و انت طالع و بصراحة انا ببقى عاوز انجز يعنى مش كل يوم هقعد 4 5 سعات فى مشاور 160 كيلو
قديم 23-09-2011, 02:36 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

والله يا شريف انا اعصابى سابت وانا بقرا الحكاية ومشغل المزيكا

خصوصا انى لسه حاصلى موقف مشابة شوية من كام يوم عقابا ليك هحكيهولك انا كمان

انا كنت ماشى على طريق مصر اسماعيلية جاى من الشروق ونازل على القاهرة وعندى حاجة فى دراع النور تقريبا فاصلة الكشافات اللى قدام والدنيا ليل وعتمة ويادوب شايف حدود الطريق
اصول اولع نور الصالون عارف بس لان عواميد النور فى الطريق مطفية اصلا فلو ولعت نور الصالون مش هشوف حاجة خالص من الطريق بفضل ابقى مركز فى الطريق واعمل حساب الاخوة الحمير قدر المستطاع

بس يا سيدى وفجاءه الاقى عربية مرسيدس 7 راكب بتاعة المحافظات ديه بتلف وعلى اقل من مهلها يوترن وبعرض الشارع كله

طبعا هو مش شايفنى او شايفنى ومش مقدر سرعتى ومفيش حاجة اعملها علشان يشوفنى غير انى اضرب فرامل للاخر تخلى العربيه تسرخ يمكن تقف قبلية او يشوفنى فيلم نفسه بسرعة

او اضرب كلاكس يمكن يسمعنى ويلم نفسه بسرعة برضو

لكن انا عملت حاجة تالتة

اخدت يمين للاخر ودوست فرامل بشكل تدريجى بحيث يا اما اتفاداه قبل ما يقطع الطريق تماما
او لو خبطتة تبقى خبطة جمب فى جنب واحنا الاتنين بنتحرك بدل ما ارشق فيه بالنص او البس فى ديلة
او اطلع بره الطريق من اليمين وانزل من على الاسفلت وده على اى حال ارحم من انى اخبط فى الجزيرة الخرسانية اللى فى النص او العربيه تتقلب وتفضل فى نص الطريق

والحمد لله ربنا سترها وفلت من على يمينه

الشاهد ان فى بعض المواقف الفرملة مش دايما بتكون الحل
والانحراف يمين او شمال لتفادى الاصطدام ساعتها بيكون حل افضل وان كان محتاج حسن تقدير وتركيز وحسن تصرف بنسبة اكبر
وفى الاخر ربك هو الستار
الف سلامة عليك وتسلم ايدك على الموضوع الجميل ده
شىء صعب جدا انك تبقى ماشىء من غير انوار نهائى امامى او خلفى و خصوصا العربيات اللونها غامق انا مره حصلت أدامى واحد كان هيشل عربية اكسنت قديمة ماشيه براحة على شمال الطريق و كانت الدنيا ضلمه برضه حاول متجريش فى الوضع ده لانى انت تقريبا مش بتتشاف غير من قريب بس
و ربنا يسترها معانا
قديم 23-09-2011, 11:03 AM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

انت يا باشا انكتبلك عمر جديد الحمد لله موقف عدى على خير ربنا يسترها علينا