العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 08-01-2009, 10:55 PM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اغيثونى الرخصة انسحبت منى ارجو المساعدة

طيب انا معاك يا نيسان بس انا لو تعديت السرعة المحدودة تقدر انت تظبط ال 8 كيلو ديت حتى لو

بلاش حاجة تانى

ال 98 كيلو دولت لما تسويهم بسرعة ال200 و ال 150 يبقى اية

الى هما من 300 لــ 350 جنية شوف الكلام الراجل قالى ( حسب تقدير الظابط ) انما لو حاطط نسر ولا كلب على النمر ولا كان فى الدماخ

ما هيا لو حاجة معقولة كنت ادفع من غير وسطة ولا حاجة

و انا كنت رابط الحزام ولا بتكلم فى الموبايل

و شكرا على صراحتك يا مان

قديم 08-01-2009, 11:17 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lancer.style مشاهدة المشاركة

انا الرخصة اتسحبت من النهاردة على الدائرى و السرعة كانت

98 كيلو متر (انا كنت ماشى 120 اصلا )
من اصل
90 كيلو متر

حرام والله انا متدايق جدا على الــ 8 كيلو المهم عايزين 150 جنية حق المخالفة
بص يا لانسر ... اللي انا اعرفه ان الرادار مش بيظبطوه على السرعه بالظبط ... يعني المحور مثلا (ودي معلومه من ظابط في المحور ) الرادار بيكون على 91 .... وهو اساسا 80 كم ... علشان يدوا للناس فرصه بالرغم ان 80 دي السرعه القصوى ومن حقه يحسب مخالفه على 81 كم

تاني حاجه ... سرعتك كل ما تزيد المخالفه تزيد ... فهما كتبوا 98 علشان ميدفعوكش كتير ... والله اعلم

فمتضايقش على 8 كم لأنهم في الاصل كانو 30 كم زي ما انت كاتب

بصراحه انا مع نيسان في كلامه .... و احييه عليه ... بس اللي يضايق فعلا ان كل الناس ماشيه غلط و بتسلك نفسها
يعني انا التزم و اقف في الطابور وواحد ييجي يخلص مصلحته و انا واقف ... او امشي سليم و ادفع مخالفات واحد لاعب في النمر

لكن في النهايه ... الواحد بيعمل اللي عليه ..... وبيعامل ربنا قبل الناس

انا مش قصدي اعمل واعظ او اتفذلك ... بالعكس ممكن يكون القانون مش صح
يعني المحور تكون السرعه عليه 80 و الدائري المدغدغ 90 ... اكيد دي حاجه عجيبه وتغيظ

لكن فصدي .... اذا كنت في روما فافعل كما يفعل الرومان ....
يعني معاك واسطه اعمل اللي يمليه عليك ضميرك ....
معاكش امشي جنب الحيط .... لكن متطلعش تجري ... و لما تتمسك تقول حرام اني اتمسكت !!!

انا زمان كان ليا ناس يجيبولي الرخصه لما تتسحب رادار ... وعملتها 3 مرات في شهرين ... وبعدين قعدت افكر فيها
الوقت اللي الواحد بيضيعه علشان يرجع الرخصه .. سواء بالقنوات الشرعيه او سكه ابو زيد ... بياخد وقت
في حين ان فرق ال 30 كم سرعه يفرقوا في المشوا كله اد ايه ....لو الدائري كله من اوله لأخره ... تفتكر تعمل فرق زمن اد ايه ؟؟؟
ربع ساعه !!!!!! ايوه 15 دقيقه ....
تفتكر انه احسن ..... التزم بالسرعه واضيع خمس ولا 10 دقايق في المشوار ... ولا اضيع وقتي في مجايب الرخصه وغرامه وحرق دم او حتى جمايل ووسايط ....

فكر فيها وقولي رأيك ايه
وارجو انك تتقبل كلامي كاخ ليك وميكونش ضايقك .... انا كنت بجري برضو ptmnlo123per1127

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 08-01-2009, 11:32 PM

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

اهه ... على فكره ... انا قريت الموضوع من فتره ومرضتش اشارك لحد ما ترجع الرخصه ... علشان متتضايقش زياده من الكلام و انت رخصتك مسحوبه .....
و اعتقد ان ده نفس اللي عمله نيسان ....
اساسا اي مخالفه تحرق الدم لوحدها ...
وبغض النظر .... فداك ال 30 لحلوح ... ارحم بكتير من 350 و لا 150 حتى
وحمد الله على عوده الرخصه بالسلامه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 08-01-2009, 11:35 PM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute

انا متقبل كلامك و فاهمة

بس لما انت تساوى الى بيمشى على 150 زى الى ماشى على 95

يبقى الواحد يعمل اية....

و بعدين الردار ذات نفسة ظلم

تخيل معايا....

هو بيبقى عبارة عن جهاز بيلقط سرعة العربية الى معدية من قدامة ممكن يكون واحد محظوظ

ماشى طول الطريق على 150 و حظة انة يجى عند الردار و يهدى و الطريق يقة ولا ميعرفش ياخد غرسة

عكسة واحد منحوس يجى عند الردار او قبلة و يجرى و يتلقط سرعة يبقى حلها اية سعتها يبقى فية عدل ولا لا

(هل و جهة نظرى صح ولا لا )

شكرا يا سام على الحوار الجميل و المشاركة ديت

قديم 09-01-2009, 12:15 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lancer.style مشاهدة المشاركة

انا متقبل كلامك و فاهمة

بس لما انت تساوى الى بيمشى على 150 زى الى ماشى على 95

يبقى الواحد يعمل اية....

و بعدين الردار ذات نفسة ظلم

تخيل معايا....

هو بيبقى عبارة عن جهاز بيلقط سرعة العربية الى معدية من قدامة ممكن يكون واحد محظوظ

ماشى طول الطريق على 150 و حظة انة يجى عند الردار و يهدى و الطريق يقة ولا ميعرفش ياخد غرسة

عكسة واحد منحوس يجى عند الردار او قبلة و يجرى و يتلقط سرعة يبقى حلها اية سعتها يبقى فية عدل ولا لا

(هل و جهة نظرى صح ولا لا )

شكرا يا سام على الحوار الجميل و المشاركة ديت
تزعل مني لو قلتلك لا

اولا .... المفروض ان الغرامه بتزيد مع زياده السرعه ... يعني اللي فارق 10 كم غير ال 20 غير ال 30 ... و كدا لحد فرق معين بيبقى خلاص كدا عدى و بيدفع تقريبا 500 جنيه ... للأسف مش فاكر الارقام بالظبط دلوقتي بس ححاول اجيبها لو تحب ...
لكن الواضح انه اساسا مكنش فيه رادار و شافوك ماشي بسرعه فادولك المخالفه و على مزاج معالي البااااشاااا ptmnlo123per169

ثانيا ... المفروض تبقى ماشي ملتزم على طول الطريق ...
الظروف و الحظ و النحس و الغرز دا موضوع تاني خااالص ....
غرز ايه يا راجل يا مفتري ... دي مخالفه تانيه لوحدها !!!!ptmnlo123per113

وبعدين لما تكون الناس كلها بتجري و بعدين تلاقيهم هدوا مره واحده ... يبقى نهدي معاهم علشان منلبسش رادار على 150 و نقول حظنا وحش ...

انا مره كنت ماشي ملتزم بالسرعه و واحد فضل ماشي قدامي بطيييييييييء في نص الطريق ... لا بيعديني و لا بيسرع ... وكان الطريق ضيق ... اول ما طلعت منه شديت سرعه من خنقتي .. اتلقطت رادار ...
حظي وحش اه ... بس انا اللي جريت ... و على نفسها جنت براقش ptmnlo123per156

بص ... مش حقولك مبجريش .... بس بجري لما اكون مطمن ان مفيش رادار والطريق يسمح ... يعني كاشف الاتجاه العكسي و الناس مبتديش فلاشر وكمان الطريق سالك ... مش غرز و حركات
المحور بطلت جري خلاص من ساعه ما جابو السورنتو
وطبعا بتبقى في حتت محفوظه ان الرادار بيشتغل عندها ... فلازم اهدي فيها في جميع الاحوال .... احتياط يعني ...ptmnlo123per193

ميش كيدا و لا ايييييه يا اثتاذ لانثر ptmnlo123per194

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &