العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 27-05-2011, 02:30 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بلف التبخير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة oyosof مشاهدة المشاركة

اسمه بلف الكانستر CANISTER VALVE وموجود فى شارع دمشق وسعره 45 جنيه
طيب لو هو الكانستر فالف المفروض ده شكله خرطوم بنزين داخل فيه و طالع منه خرطوم تانى متوصل بالثروتل بدى و راكب فيه فيشة و مفيهوش رداخ يتقطع

احتمال بقى قصده صمام البيئة EGRV و ده فعلا فيه خرطوم واحد فقط و جواه رق و ممكن الرق يتقطع و يسبب برجسة فى العربية و اسهل حل ان الخرطوم يتفك

بس الغريبة ان فى اغلب العربيات (مش عارف الاسبرانزا) لو الرق اتقطع اللمبة مش حتنور

الى ممكن يخلى اللمبة تنور ان السلونويود الكهرباء الى مسئول عن فتح الفيكم فوق رق صمام البيئة هو الى بايظ

فعلى الاقل جرب فك الخرطوم من صمام البيئة لو البرجسة راحت و اللمبة لسة بتنور يبقى العيب فى السلونويد بتاعه اما لو البرجسة راحت و اللمبة طفت يبقى العيب ان الرق اتقطع و يبقى كنترول الاسبرانزا بيحس بالبرجسة الى سببته قطعت الرق

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 27-05-2011, 03:32 AM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طيب ما هو من فهمى للموضوع السابق ان لما جربت كنترول تانى المشكلة راحت
ايه الى خلاك تشك فى البلف الى اسمه بلف التبخير؟
الكلام علي اساس ان الكنترول اللي تم تغيره ها ياخد وقت علي ما يسجل خطا جديد
وجهه نظر الاخ المحترم اللي قالي علي موضوع بلف التبخير ان الكنترول شيء نادر التلف الا لا قدر الله في حاله الحوادث مثلا او تعرضه لماء مباشر لذلك هو نادر ان يتم تغييره لذلك هو غير موجود بالسوق لعدم الحاجه اليه
وجهه نظره ان سبب العطل بنسبه 90 % هو بلف التبخير
قديم 27-05-2011, 03:40 AM

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طيب لو هو الكانستر فالف المفروض ده شكله خرطوم بنزين داخل فيه و طالع منه خرطوم تانى متوصل بالثروتل بدى و راكب فيه فيشة و مفيهوش رداخ يتقطع

احتمال بقى قصده صمام البيئة EGRV و ده فعلا فيه خرطوم واحد فقط و جواه رق و ممكن الرق يتقطع و يسبب برجسة فى العربية و اسهل حل ان الخرطوم يتفك

بس الغريبة ان فى اغلب العربيات (مش عارف الاسبرانزا) لو الرق اتقطع اللمبة مش حتنور

الى ممكن يخلى اللمبة تنور ان السلونويود الكهرباء الى مسئول عن فتح الفيكم فوق رق صمام البيئة هو الى بايظ

فعلى الاقل جرب فك الخرطوم من صمام البيئة لو البرجسة راحت و اللمبة لسة بتنور يبقى العيب فى السلونويد بتاعه اما لو البرجسة راحت و اللمبة طفت يبقى العيب ان الرق اتقطع و يبقى كنترول الاسبرانزا بيحس بالبرجسة الى سببته قطعت الرق
ما شاء الله واضح من كلام حضرتك انك فسرت الموضوع
والسبب اللي مخليني مقتنع ان مش السبب الكنترول انه بايظ او البوابه زي الا سكانر ما بيقول
ان اللمبه مطفيه من ساعه ما رجعت من المتحده ونورت مره واحده وطفت تاني من تلقاء نفسها
وان العيب الموجود لا يستطيع الجهاز ان يحدده يقراء بوابه تلقائي
لكن
سلونويد البيئه ليه علاقه بالحساس بتاع علبه البيئه ولا هو حاجه مختلفه عنها
اظن انه حاجه مختلفه عنها لان لو الحساس اكيد جهاز كشف الاعطال كان قراءه
ولو طلع كلام حضرتك سليم يبقي مسمي قطعه الغيار المطلوب تغيرها ايه
وشكرا لحضرتك لسعه صدرك
قديم 27-05-2011, 10:23 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

بعد اذن حضرتك الموضوع صعب
اولا انا بأمانه مشفتش ماتور الاسبرانزا بس رودودى بكتبها بناءا على وصفك المكتوب
ثانيا انا افترضت ان الاسبرانزا فيها صمام بيئه بناءا على توصيف شكل البلف الى قالك عليه صاحبك
لان فعلا فى الاول انا افتكرته الصمام الى على مسطرة الرشاشات بتاع راجع البنزين زى ما قال الاستاذ mhamdy75 فى المشاركة رقم 3 لانه نفس الاوصاف
و حضرتك شفت اللينك الى حطه الاستاذ mhamdy75 و قلت لأ مش هوه
فالحاجة التانية الى ممكن تكون قريبة من الوصف هو صمام البيئة ال egrv وانا بقول كده و مش عارف الاسبرانزا فيها الصمام ده و لا لأ بس اعراض انقطاع رق الصمام كلاتى
العربية بعد ما تسخن كويس و على rpm اعلى من السلانسيه يعنى 1700 على الاقل تلاقيها بتقطع بس اللمبة فى معظم الماركات المفروض متنورش لان الكنترول مش حيعرف ان الرق اتقطع فأنا بأفترض ان السبرانزا حتحس بأختلال الاداء و ترجمه ان العيب فى البوابة هذا و الله اعلم

ثالثا علشان حضرتك متتلخبطتش
فى حاجة اسمها علبة البيئة و دى فى الشاكمان و الى اعرفه ان ملهاش حساس
لكن الى انا بتكلم عليه صمام البيئة و ده راكب على الماتور بقاعدة المفروض متوصله بفرن الشاكمان سواء مباشرة او من خلال ماسورة و ده برضه مالوش حساس مستقل ده بيبقى ليه سولونويد كهرباء راكب منفصل عنه و الى بيدى اشارة للسولونويد ده الكنترول بناءا على البيانات الى بياخدها الكنترول من حساس الحرارة و ال rpm

ممكن يتطلع ان الاسبرانزا مفيهاش egr و كلامى كله غلط علشان كده عايز حضرتك تتأكد من الاتى
  1. هل فعلا العيب زى ما انا وصفته انه ميبنش على السلانسيه و ميبنش و العربية باردة
  2. يعنى يبان لما العربية تسخن كويس و لما تبقى ماشية على rpm اعلى من 1700
  3. هل حضرتك شايف الصمام الى دلك عليه صاحبك
  4. هل شكله زى منظم الانبوبة و راكب فيه خرطوم واحد فقط واصل بجزء تانى المفروض السولونويد و ده داخل فيه فيشة كهرباء و راكب فيه خرطوم تانى متوصل بالثروتل بدى
لو فعلا كل الى فات ده متحقق
يبقى فى منتهى البساطة فك الخرطوم الى فى صمام البيئة و جرب العربية و قولى ملاحظاتك علشان نعرف نحلل العطب

لو الوصف الى فات مش هوه خالص يبقى لازم توصيف اكتر للصمام ده و يا ريت لو صورة

ده غير ان فعلا كان المفروض بالكنترول يونت التانية اتجربت يوم بمشاويره على الاقل لضمان ظهور او عدم ظهور المشكلة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-05-2011, 12:46 AM

[QUOTE=احمد على 1999;441350]بعد اذن حضرتك الموضوع صعب
اولا انا بأمانه مشفتش ماتور الاسبرانزا بس رودودى بكتبها بناءا على وصفك المكتوب
ثانيا انا افترضت ان الاسبرانزا فيها صمام بيئه بناءا على توصيف شكل البلف الى قالك عليه صاحبك
لان فعلا فى الاول انا افتكرته الصمام الى على مسطرة الرشاشات بتاع راجع البنزين زى ما قال الاستاذ mhamdy75 فى المشاركة رقم 3 لانه نفس الاوصاف
و حضرتك شفت اللينك الى حطه الاستاذ mhamdy75 و قلت لأ مش هوه
فالحاجة التانية الى ممكن تكون قريبة من الوصف هو صمام البيئة ال egrv وانا بقول كده و مش عارف الاسبرانزا فيها الصمام ده و لا لأ بس اعراض انقطاع رق الصمام كلاتى
العربية بعد ما تسخن كويس و على rpm اعلى من السلانسيه يعنى 1700 على الاقل تلاقيها بتقطع بس اللمبة فى معظم الماركات المفروض متنورش لان الكنترول مش حيعرف ان الرق اتقطع فأنا بأفترض ان السبرانزا حتحس بأختلال الاداء و ترجمه ان العيب فى البوابة هذا و الله اعلم

ثالثا علشان حضرتك متتلخبطتش
فى حاجة اسمها علبة البيئة و دى فى الشاكمان و الى اعرفه ان ملهاش حساس
لكن الى انا بتكلم عليه صمام البيئة و ده راكب على الماتور بقاعدة المفروض متوصله بفرن الشاكمان سواء مباشرة او من خلال ماسورة و ده برضه مالوش حساس مستقل ده بيبقى ليه سولونويد كهرباء راكب منفصل عنه و الى بيدى اشارة للسولونويد ده الكنترول بناءا على البيانات الى بياخدها الكنترول من حساس الحرارة و ال rpm

ممكن يتطلع ان الاسبرانزا مفيهاش egr و كلامى كله غلط علشان كده عايز حضرتك تتأكد من الاتى
  1. هل فعلا العيب زى ما انا وصفته انه ميبنش على السلانسيه و ميبنش و العربية باردة

ممكن اللمبه تنور اول ما ادور العربيه وهي بارده وممكن تنور اول مادور العربيه وهي سخنه يعني بعد مشوار مثلا
  2. يعنى يبان لما العربية تسخن كويس و لما تبقى ماشية على rpm اعلى من 1700
  3. هل حضرتك شايف الصمام الى دلك عليه صاحبك
  4. هل شكله زى منظم الانبوبة و راكب فيه خرطوم واحد فقط واصل بجزء تانى المفروض السولونويد و ده داخل فيه فيشة كهرباء و راكب فيه خرطوم تانى متوصل بالثروتل بدى
    تقريبا هو اللي حضرتك بتقول عليه نفس الفكره لكن انا ما دققتش معاه لاني الكفر اللي راكب فوق الموتور مغطيه
    ها يبان اكتر لو لا قدر الله اللمبه نورت تاني هافك عند الميكانيكي واشوف
    لكن حتي الان اللمبه مانورتش
    هو في فكره كان المهندس محمود اللي في المتحده قالها لما اللمبه طفت بعد تركيب الكنترول بتاعي ان من الممكن ان يكون حل وتركيب الكنترول بمشتملاته مره اخري عالج العيب علي اساس ان ممكن يكون مش راكب باحكام او تحريك السوكيت بتاع الكنترول وتركيبه مره اخري تم ثبيته كويس بمعني انه كان معلق
    مش عارف ممكن يكون هو ده السبب من ضمن الحلول المقترحه وانا
    شاكر لتعب حضرتك معايا
    ولو نورت مره اخري سوف اخبرك لنحاول ان نصل الي حل لمشكله اللمبه