العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 23-03-2011, 05:12 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

شكرا lol64
اصل لما كنت فى مدرسه السواقه كان دايما يقول لى اوعى تدوسى فرامل من غير دبرياج حتى لو تهدى بس انا فعلا بالاقى السواقين بيعملوا زى ما حضرتك كاتب..طيب لو دوست دبرياج للاخر و بعدين تشعيره الفرامل ..فيها ضرر و اللا بس حركه مالهاش لازمه ؟
قديم 23-03-2011, 05:27 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

شكرا lol64
اصل لما كنت فى مدرسه السواقه كان دايما يقول لى اوعى تدوسى فرامل من غير دبرياج حتى لو تهدى بس انا فعلا بالاقى السواقين بيعملوا زى ما حضرتك كاتب..طيب لو دوست دبرياج للاخر و بعدين تشعيره الفرامل ..فيها ضرر و اللا بس حركه مالهاش لازمه ؟
لا ابدا هى حركه مالهاش لازمه وعشان متتعوديش عليها لانها على المدى مش البعيد هايبقى القريب بقى هايبوظ حاجه اسمها الاسطوانه والدبرياج
عارفه برضه العربيه اللى انتى سايقاها بتفرق لو 128 تشعيره الفرامل هاتبقى اجمد شويه من النترا مثلا وهكذا
وعلى راى ابو الاسعاد الممارسه واحساسك بالعربيه هايخليكى تسوقيها غصب عنك كويس ومش هاتزعليها ولا تجهديها ههههههههههه

قديم 23-03-2011, 05:45 AM
الصورة الرمزية CARDIO

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

(طيب انا سمعت ان لو خلليتنى على الغيار و دوست دبرياج و فرامل ده بيبقى مكتف العربيه احسن و ما تجريش منى ؟ ايه رايك فى الكلام ده ؟
الكلام ده صحيح فى حالة ان حضرتك تخليكى على الغيار بس من غير ما تدوسى دبرياج ..

حتلاقى العربية متكتفة شوية فعلا زى ما حضرتك قولتى .. والتكتيفة دى بتزيد حدتها كل ما الغيار يكون اقل ..

والتكتيفة او الفرملة دى فكرتها ان الموتور موصول بالعجل (لان العربية واخدة غيار والدبرياج معشق) .. تمام ..

فعلشان العربية تجرى (بفعل الجاذبية وهى نازلة من الكوبرى) لازم الموتور كمان يلف مع العجل وده اللى بيسبب الفرملة او التكتيفة دى ..

والموضوع ده اسمه فرملة الموتور او engain break ... )
معلش توضيح اكتر للجزئيه دى..
هل ده معناه ان سرعه العربيه و هى متموره و نازله من كوبري اسرع من الغيار الاول او التانى ؟

قديم 23-03-2011, 06:08 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

تمام كده وهى نازله من على الكوبرى او منزل بتبقى نازله اسرع من الاول او التانى وبرضه السرعه بتكون بالنسبه للسرغه اللى انتى كنتى عليها قبل ماتمورى
فلو سرعتك عاليه وبعدين مورتى ونازله منزل هايبقى خطر عليكى فى الاول لانك لسه جديده فيستحسن لو انتى على الرابع ماتموريش وانتى نازله المنزل وخصوصا لو كان منزل جامد

واضحه كده النقطه دى؟

قديم 23-03-2011, 06:21 AM
الصورة الرمزية CARDIO

تمام يا فندم
عاجزه عن الشكر