العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 28-10-2012, 02:52 AM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: كيا شوما اوتوماتيك

يا باشا كلامك مزبزط الفتيس عند سوسو ب 2500 واول ما بتطلع فلوسك بيشيلك 1000 جنيه(35%Discount)..ده طبعا بعد ما يريل على الفلوس الي انت طلعتها مش كده؟ والكشافين الاماميين بتوع الشوما ب 350 برضه مش كده؟
على فكره انا بشتري من الحاج سوسو بمعدل كل اسبوعين لعربيتي او لعربيه حد من عيلتي او حتى لعربيه حد من اصحابي
اخر حاجه كبيره اشتريتها منه كانت نص كامل بالمتور والعفشه لعربيه اكسنت وبعديها اشتريت فانوس خلفي شوما وبعديها طلمبه بنزين شوما برضه
ده غير طبعا اني غيرت كل اغلب الحاجات الاستيراد الي اشتريتها لعربيتي السيفيا قبل كده من عمده
انا بقولك اسعار شرا فعلي يا باشا بعد لف ودوخه والله ومش بفتي ولا بخمن اني لما اطلع الفلوس كلامه هيختلف لانهم مش مستنين البيعه الي هيبيعوهالي عشان هما بيدخلو بضاعه بمعدل5 مرات في الشهر ماشاء الله
وهناك عارفين اني لما بسال على سعر حاجه بكون بشتري فيها وبخلص وقتي وكلامي عن الشوما مش بقلل منها انا بحب عفشتها النعمه وانها واسعه بس لما الالقي مثلا كبوتها ب 800 وقليل شويه ( انا شاري كبوت السيفيا ب 750 بعد ما لقيته تايواني جديد ب650) بينما كبوت النوبيرا ب 300 ومرطرط في كل حته بل انك ممكن كمان تتفنن تدور لغايه لما تلاقي لون عربيتك (عشان توفر تمن الرش من بره وجوه) اكيد هختار النوبيرا حتى لو هي اديق شويه وشكلها اوحش من السيفيا والشوما وده رايي

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 28-10-2012 الساعة 03:34 AM
قديم 31-10-2012, 07:00 PM
الصورة الرمزية موسى 1234
موسى 1234 موسى 1234 غير متواجد حالياً
من انا؟: كيميائى وكان نفسى اشتعل بالكيمياء
التخصص العملى: موظف بالمحكمة
هواياتي: التحليل الفنى التنس طاولة

موسى 1234 has a spectacular aura aboutموسى 1234 has a spectacular aura aboutموسى 1234 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharooo مشاهدة المشاركة

مشاكل متكرره في دوره الفرامل(تلف متكرر للمصطر عمومي والمشترك)
فتيس 60 الف كيلو وترميه في الزباله وسعره مش اقل من 2300 جنيه(انا كان معاياي سيفيا وعارف انا بقول ايه)
التابلوه بيضرب ويحتاج اصلاح
الكومبريسسور عمره قصير شويه
فوانيس وكابوت واكصدامات غاليه بالنسبه للكوري
يعني مثلا النوبيرا:
كشاف 150 فانوس ورا 120 كبوت400 ...
الشوما:
كشاف350 فانوس خلفي300 كبوت مش اقل من 700
والاسعار ده استيراد طبعا لان جديد هتختلف جدا...الكشاف بيوصل850 لو اصلي
هي ميزيتا انها واسعه جدا وشيك
كدا عداك العيب
اوجزت فانجزت
قديم 10-11-2012, 11:07 PM
zomprakes zomprakes غير متواجد حالياً

zomprakes is on a distinguished road

يا باشا كلامك مزبزط الفتيس عند سوسو ب 2500 واول ما بتطلع فلوسك بيشيلك 1000 جنيه(35%Discount)..ده طبعا بعد ما يريل على الفلوس الي انت طلعتها مش كده؟ والكشافين الاماميين بتوع الشوما ب 350 برضه مش كده؟
على فكره انا بشتري من الحاج سوسو بمعدل كل اسبوعين لعربيتي او لعربيه حد من عيلتي او حتى لعربيه حد من اصحابي
اخر حاجه كبيره اشتريتها منه كانت نص كامل بالمتور والعفشه لعربيه اكسنت وبعديها اشتريت فانوس خلفي شوما وبعديها طلمبه بنزين شوما برضه
ده غير طبعا اني غيرت كل اغلب الحاجات الاستيراد الي اشتريتها لعربيتي السيفيا قبل كده من عمده
انا بقولك اسعار شرا فعلي يا باشا بعد لف ودوخه والله ومش بفتي ولا بخمن اني لما اطلع الفلوس كلامه هيختلف لانهم مش مستنين البيعه الي هيبيعوهالي عشان هما بيدخلو بضاعه بمعدل5 مرات في الشهر ماشاء الله
وهناك عارفين اني لما بسال على سعر حاجه بكون بشتري فيها وبخلص وقتي وكلامي عن الشوما مش بقلل منها انا بحب عفشتها النعمه وانها واسعه بس لما الالقي مثلا كبوتها ب 800 وقليل شويه ( انا شاري كبوت السيفيا ب 750 بعد ما لقيته تايواني جديد ب650) بينما كبوت النوبيرا ب 300 ومرطرط في كل حته بل انك ممكن كمان تتفنن تدور لغايه لما تلاقي لون عربيتك (عشان توفر تمن الرش من بره وجوه) اكيد هختار النوبيرا حتى لو هي اديق شويه وشكلها اوحش من السيفيا والشوما وده رايي
ياسيدي انا مش عارف اقولك اة احلفلك انو بي 1500 اقولك خش علي نايل موتورز انا عضو في رابطة السيفيا هناك و اسال ياجماعة مين غير فتيس الشوما الاوتو و بكام هاتلاقي الرجالة بتقولك بي 1500 من عند سوسو المريوطية اثبتلك ازاي تاني انو بي 1500
قديم 11-11-2012, 02:13 AM
m.noga m.noga غير متواجد حالياً

m.noga will become famous soon enough

ارجو محدش يزعل منى
وارجو محدش يحط اسعار من غير ريفرنس للاسعار
وانا ممكن اكتب تليفونات الناس الي في الوكاله والحرفيين وسوسو الي جبت الاسعار من عندهم مرات عديده على مدار 3 سنين والاسعار كانت بتزيد وعمرها ما نزلت ابدا
بص ياباشا انا مش ليا مصلحة ادخل اقولاسعار من دمغي علي فكرة مش هستفيد اي حاجة انا الاسعار دية شاري بيها الفوانيس من الجندي اللي في الحرفين جداد والفتيس مش حبب اتكلم عنة كتير عشان لو حصلة حاجة هتخنق معاكو علي فكرة ههههههههههه والكبوتانا سا علية في الوكالة واللي لحظتة في العربي دة انكما تجيبش حجاتها من الناس اللي متخصصة فيها عشان بجدحرمية واسعارهم عالية جدا ابو ادهم الفتيس بيقولي 2500 الحرفين 2000 انا جيبتة بالسعر دة وعلي فكرة انا مش جايبة من سسو انا جايبة من واحد غيرة وحلة من علي مكنة بس العر دة كان ليا انا عشان اللي ودني هناك تاجر عربيات وعموما الشوما عربية وحشة جدا ههههههههه كدة ارتحتو ولا اية الكلام ههههههه
قديم 14-11-2012, 12:16 AM
ابو سلمى وسما ابو سلمى وسما غير متواجد حالياً

ابو سلمى وسما is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.noga مشاهدة المشاركة

مميزات كتير اوي ثبات بجد مش هتحس انك راكب كوري قطع غيار رخيصة ومش غالية بس عيبها الاوتوماتيك بتاعها ضعيف مش بيستحمل الفتيس بيبوظ بسرعة بس سعرة رخيص مش غالي 1500 بس كدة
شكراااااااااااااااااااا