العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 27-04-2010, 10:56 PM
محمد عرفة محمد عرفة غير متواجد حالياً

محمد عرفة will become famous soon enough
افتراضي رد: انقذونى

ربنا معاكى يارب تاخدى حقق
قديم 28-04-2010, 11:33 PM
هومه عبده هومه عبده غير متواجد حالياً
من انا؟: مصريه بجد
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القراءة

هومه عبده has a spectacular aura aboutهومه عبده has a spectacular aura about

السلام عليكم
بجد اشكركم جدا جميعا بارك الله فيكم وابعد عنكم كل محتال نصاب واشكر بصفه خاصة الاخ سيف وباذن الله هاعمل اللى حضرتك قولتلى عليه
بالنسبه للجديد لى زوج صديقه له علاقات بنيابة المرور اتصل برئيس النيابه للاستفسار وعرفه ان المحضر حفظ لتطابق رقم الشاسيه مع الرخصه طبعا جننت كيف يحدث ذلك وانا اللى جايبه بنفسى تقرير مرور النزهه ومذكور فيه ان البصمه اللى انا جايباها من مرور السلام غير موجوده بالملف طرفهم وذهبت لمقابلة رئيس النيابة وسالته عن سبب حفظه ودخلت معه فى مشاده وبعد ذلك بالهدوء وفهمته واحضر ملف المحضر وفهمته الوضع تصدقوا بالله مش فاهم التقرير رئيس نيابه ومش فاهم ولا عارف يفحص الموضوع شاب صغير لم يبلغ الثلاثين تقريبا وبالوسطهخ الكوسه وصل لرئيس نيابه والله مافاهم حاجه خالص واحمد ربنا ان طبيعة عملى كمفتش مالى وادارى ساعدتنى على ذلك ان استطيع ان اشرح له الوضوع المهم اجل عرض الحفظ ليوم الاحد ويتم فحص السيارة من جديد وربنا تعبت بس مش هايأس ده حقى ولن اتركه لهذا الظابط القذر منه لله
وسمعت عن مكتب سرقة السيارات بمديرية الامن وممكن ابلغ ان البائع سارق لنص السيارة الامامى وان به رقم لايوجد له اى اوراق ايه رئيكم فى هذا الامر
اشكركم بجد لتعاونكم معى
قديم 29-04-2010, 12:03 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

ربنا يعينك والله بندعي ليكي، وإن شاء الله ربنا يرجع حقك، ودعوة المظلوم لا ترد، ........
قديم 29-04-2010, 12:49 AM
الصورة الرمزية tobgy
tobgy tobgy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب حاليا و ان شاء الله محاسب مستقبلا

tobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to beholdtobgy is a splendid one to behold

صعدى الموضوع
صعدى الموضوع
صعدى الموضوع
لاى جهة اعلامية
دى ناس تخاف ولا تختشيش

و من الحب ما قتل
قديم 29-04-2010, 03:40 AM
الصورة الرمزية mr/medo
mr/medo mr/medo غير متواجد حالياً

mr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud ofmr/medo has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هومه عبده مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
بجد اشكركم جدا جميعا بارك الله فيكم وابعد عنكم كل محتال نصاب واشكر بصفه خاصة الاخ سيف وباذن الله هاعمل اللى حضرتك قولتلى عليه
بالنسبه للجديد لى زوج صديقه له علاقات بنيابة المرور اتصل برئيس النيابه للاستفسار وعرفه ان المحضر حفظ لتطابق رقم الشاسيه مع الرخصه طبعا جننت كيف يحدث ذلك وانا اللى جايبه بنفسى تقرير مرور النزهه ومذكور فيه ان البصمه اللى انا جايباها من مرور السلام غير موجوده بالملف طرفهم وذهبت لمقابلة رئيس النيابة وسالته عن سبب حفظه ودخلت معه فى مشاده وبعد ذلك بالهدوء وفهمته واحضر ملف المحضر وفهمته الوضع تصدقوا بالله مش فاهم التقرير رئيس نيابه ومش فاهم ولا عارف يفحص الموضوع شاب صغير لم يبلغ الثلاثين تقريبا وبالوسطهخ الكوسه وصل لرئيس نيابه والله مافاهم حاجه خالص واحمد ربنا ان طبيعة عملى كمفتش مالى وادارى ساعدتنى على ذلك ان استطيع ان اشرح له الوضوع المهم اجل عرض الحفظ ليوم الاحد ويتم فحص السيارة من جديد وربنا تعبت بس مش هايأس ده حقى ولن اتركه لهذا الظابط القذر منه لله
وسمعت عن مكتب سرقة السيارات بمديرية الامن وممكن ابلغ ان البائع سارق لنص السيارة الامامى وان به رقم لايوجد له اى اوراق ايه رئيكم فى هذا الامر
اشكركم بجد لتعاونكم معى
اولا كان الله فى عونك انا مقدر طبعا حجم معاناتك .

ثانيا حضرتك مش هتقدرى تكملى مشكلتك دى لوحدك حضرتك لازم يكون معاكى محامى ويكون محامى بيفهم ويكون فاهم الموضوع كويس علشان يقدر يجيبلك حقك .

ثالثا بالنسبه لحكاية رئيس الناية اللى مبيفهمش فدا اصبح الطبيعى اليومين دول غالبيتهم لايفقهوا شىء تماما لانهم اصلا مبيقرأوش اى حاجه ومعظم المحاضر اللى عندهم الكتبه اللى معاهم هما اللى بيخلصوها وحتى كمان هما اللى بيقلولهم يعملوا ايه وهما بيأشروا وبس .
بس كويس انها جات مع حضرتك فى عربيه وفلوس يعنى كلها اشياء ماديه ممكن تتعوض انما لو تشوفى البلاوى اللى احنا بنشوفها منهم كل يوم واللى بيعملوها فى الناس هتقولى ان انتى محصلكيش اى حاجه خالص .

ياريت حضرتك المره الجايه وانتى راحله يكون مع حضرتك محامى علشان يعرف يفهمه اكتر ولو رئيس النيابه قفل دماغه يدخل فيه شمال. لانه هيخاف من المحامى اكتر من حضرتك .
لان فى الغالب رئيس النيابه دا بيجامل الظابط ، فلازم يحس ان فى حد واقف له فى الموضوع وانه ممكن يشتكيه لو حاول يعمل حاجه غلط . لانهم بيخافوا جدا ان حد يشتكيهم .

وحتى لو رئيس النيابه حفظ المحضر حضرتك هتقدمى تظلم للمحامى العام النيابه الكليه اللى انتى تابعه ليها وبيكون بيفهم اكتر من رئيس النيابه الجزئيه وحتى لو هو كمان ايد الحفظ يبقى هتتظلمى للمحامى العام الاول لنيابة الاستئناف اللى انتى تابعه ليها وان شاء الله الموضوع ميوصلش لكدا ويتحل فى الاول .

وواضح ان الظابط دا بيلعب معاكى على عنصر الزمن ومعتمد انك مع طول الوقت هتزهقى وهتسيبى الموضوع يموت لانك بنت ومش حمل وجع الدماغ . فياريت حضرتك متزهقيش خالص وتتمسكى بحقك للاخر وان شاء الله لن يضيع حق وراءه مطالب .

وبالنسبه لموضوع سرقه نص السياره الامامى لو حضرتك هو غير اى حاجه من الاشياء الجوهريه فى العربيه دون ان يثبت ذلك فى ملف العربيه فى المرور اشتكيه . لان ممكن يطلع رقم الشاسيه دا بتاع عربيه تانيه تكون مسروقه مثلا كل شىء وارد مش هتخسرى حاجه اما تروحى وتعرضى عليهم الامر ممكن رقم الشاسيه دا يطلع بتاع عربيه تانيه .

دا حاليا اللى اقدر انصحك بيه وياريت كنت من القاهره كنت تابعت الموضوع بنفسى بس للاسف انا من المنصوره . كنت اتمنى انى اساعد حضرتك .

عامة حضرتك زى ما قلتلك خدى معاكى محامى المره الجايه ورجاء يكون بيفهممممممممممممممممممم علشان دا هيريحك كتير .
وياريت حضرتك تعرفينا المستجدات .
وبالتوفيق ان شاء الله .