العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 09-03-2010, 06:27 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute
افتراضي من البداية فى موضوع البنوك والربا

من مدة وانا محتار اكتب الموضوع دة ولا لا ومش عارف لية الناس بتجادل كثير فى الموضوع دة وهو موضوع القروض سواء قرض شخصى او قرض سيارة او اى مسمى تانى
يمكن اكون مش فقية فى الدين ولا اقدر اقول افتاء ولا اى شى بس مستغرب ناس تقول حلال وحرام وشوية وشيخ الازهر يقول حلال وشوية يقول حرام وغيرة وغيرة
حتى علماء الدين يقول حلال بس اهم شى معملش كذا وكذا وتجد تحايل كثير فى الامور دة وبنوك تغير اسماء وشركات تغير مسميات موضوع كبير بجد
مش بيقول ان فى بنوك بتشتغل حلال وبنوك بتشتغل حرام ولا هقول بنوك اسلامية وبنوك ربوية ولا هستخدم كل المصطلحات دة
بس تعال ننقائش الموضوع من زوية تانية
اى كان البنك تحت اى مسمة بيعمل اية وبيسوى اية تقول علية حلال وحرام ازاى وانت او حد قريب منك ممكن يكون ولدك او والدتك عامل وديعة فية ويمكن يكون محوش فية وبيطلب باعلى ربح لفلوسة دة ولو ربح الوديعة قل عن 9 % يقول دة مصيبة دة كرثة ويجرى يحول فلوسة فى البوصتة (مكتب البريد ) علشان فائدة اكبر صح
بعد شوية نجد انك عايز تشترى عربية بالتقسيط وعايز تجوز وعايز قرض شخصى وتقول على البنك دة حرام وربا وغيرة طيب مقولتش الكلام دة من الاول وانت عائلتك عملة فية حساب وبتحوش لية كنت فاكر البنك هيثتثمر فلوسك فى اية لما كنت زعلان ان البنك بيديك ربح قليل متقولش انك متعرفش ومقولش ان البنك دة هيشغل فلوسك فى القروض بتاعت المصانع وغيرها مهى برضة قروض
يعنى انت من البداية شريك مع البنك فى موضوع القروض ولو قلت ان عائلتك مبتحوش فى البنك وانك عايز تقسط طيب مهو بردة عائلت عمك او خالك او جدك هما ال محوشين يمكن عائلة مراتك
لو الموضوع ربا يبقى كلنا فى ديرة واحدة
بلاش انا هقول شى تانى شاب وعمرة وصل الى 28 وعايز يتجوز ودة اقل حقوق لية وعايز يجيب شقة يتجوز فيها بتاقسيط او ياخذ فلوس يكمل بيها التزامات زواجة يعمل اية
فى زمان مبداء كنت اسمع مشايخ يقول علية ان الضرورات تبيح المحظورات بس درورات علشان شى كويس انا مش بقول انسان عندة شقتين ولا عندة عربياتان وعايز وحدة كمان انا بتكلم فى البداية وتحقيق اول الشروط زواج ودابة ( عربية )
انا مش بتكلم فى الامور الدينية ولا التفسير لان عارف كويس جدا ان الدين يسر وليس عسر
السؤال من ال ادى البنوك الفلوس دة من ال خلى البنوك تشتغل كدة مش برضة ناس عرفة الحلال والحرام ولا هنعمل زى ال غموا عنيهم فى اخذ الفلوس وفى الدفع فتحوا عنيهم
موضوع بجد يحير
ثانيا لو البنوك قللت الفائدة الى 6% وقللة الضمنات كدة الناس هتقول دة بنوك حلال
للحديث بقية
قديم 09-03-2010, 06:34 PM
dodix dodix غير متواجد حالياً

dodix is on a distinguished road
افتراضي رد: من البداية فى موضوع البنوك والربا

اعتقد كلامك فى شىء كبير من الصح بس الخوف من ربنا بيخلينا نفكر كويس دة ربنا مش اى حد وعذابه محدش هيحوشنا عنه اتمنى حد فاهم كويس فى الدين يرفع عننا الحيرة دى خصوصا اننا هنتجنن من الموضوع وخد حجم كبير قوى وموصلناش لحل لغاية دلوقتى
قديم 09-03-2010, 07:15 PM
الصورة الرمزية zadgo
zadgo zadgo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: رئيس قسم اللوجيستيك

zadgo will become famous soon enoughzadgo will become famous soon enough

بس برده فيه ناس كتير لا تتعامل مع البنوك نهائيا وانا اعرف استاذ احصاء فى جامعة عين شمس بيحط فلوسه فى البنك عادى لكن مش بياخد فائده وبيدفع مصاريف الحساب وناس كتير بتعمل كده
هى القروض ربا وان كان عندك شك استفتى قلبك
مش معنى كده اننا مش هنتعامل مع البنوك لانه ببساطه مش كل حاجه بنعملها فى حياتنا صح وحلال
وخير الخطائين التوابين
قديم 09-03-2010, 07:59 PM
محمود مصطفى على محمود مصطفى على غير متواجد حالياً

محمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the roughمحمود مصطفى على is a jewel in the rough

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه احب اشكر استاذ سيف على الموضوع الجميل جدا دة ولكن هناك الكثير الكثير من التعليقات والاستفسارات ابتديها
1- انا فهمت من كلامك يا استاذ سيف اننا من الاساس الى غلطنا واننا احنا الى عملنا البنوك ديه بفلوسنا وانا معاك طبعا بس هل دة مبرر ممكن نقدر نرود بيه على اولدنا او على اى حد بيسئلنا وهنقول ايه لربنا صدقنى والله العظيم مهنقدر تقول اى حاجة هنقوله كل الناس كانت حاطه فلوسها فيه - هنقوله الحكومه حاطه فلوس المرتبات فيها - هنقلوة بقت ضرورة - هنقلو البنوك كلها زى بعضها ومفيش حاجه اسمها بنوك اسلاميه . كل دة كلام احنا بنحاول نقنع نفسنا بيه عشان الى فلوسه فى بنك معين والى واخد قرض معين والى جايب عربيه معرفش من بنك ايه والى يقولك الشيخ الفلانى قال حلال والشيخ الفلانى قال حرام وانت عارف اصلا ومتاكد انه حرام بس عشان الشيخ قال حلال يبقى حلال ونسيت التوجهات السياسيه والفتاوى الغريبه الى بنسمعها كل واحد بيحلل الى هو عايزوة والى بيخدم مصالحوة ويحرم الى هو عايزة وفى النهايه لا يصح الا الصحيح ومن يتقى الله يجعل له مخرجا قال رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏ ‏إن الحلال بين وإن الحرام بين وبينهما مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات ‏ ‏استبرأ ‏ ‏لدينه ‏ ‏وعرضه ‏ ‏ومن وقع في ‏ ‏الشبهات ‏ ‏وقع في الحرام يعنى الكلام واضح صدقت يا رسول الله
قديم 18-03-2010, 03:50 AM
abdelraof1979 abdelraof1979 غير متواجد حالياً

abdelraof1979 will become famous soon enough
الموضوع محتاج دراسة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع ده محتاج دراسة وتأنى قبل الحكم بالربا او بغيره وانا اعيب على بعض الشيوخ انه يحرم دون الدخول فى تفاصيل عمل البنك وفى نفس الوقت يعيب على الشيوخ الاخرى الى تحلل فوائد البنوك ان توضح اسبابها وانا ليا راى فى الموضوع ده ان البنك له بعض التصرفات التى لا تتفق مع الشرع ولكن له بعض التصرفات التى يجب ان ندرسها اولا لنستطيع الحكم عليها فمثلا القروض الشخصية حرام شراعا ولكن ماذا فى حالة حصول رجل اعمال على تمويل لمشروع بناء مدينة سكنية بملغ مليار جنيه هل البنك يقوم بتمويله بدون اى فايدة فمن ان ياتى بمصروفاته ومرتبات الموظفين وكمان تحقيق ارباح طبعا الرد هيكون ما يشارك رجل الاعمال وانا هرد واقول من هنا تبدأ المشكلة لو احنا عرفنا البنك بيمول المشروعات ازاى هتعرف انه بيشارك بصورة غير مباشرة ازاى!!!!!!!!!!!!!
لما يروح رجل الاعمال ويقدم على طلب التمويل لمشروع معين البنك بيطلب دراسة جدوى للمشروع وبعد كده البنك يدرس المشورع ويشوف ارباحه ويعمل دراسة للسوق ثم بعد ذلك بيحدد نسبة الفايدة على القرض او التمويل كنسبة من الربح وكمان بيحط شروط لرجل الاعمال او الشركة طالبة التمويل من حيث تعديل الامور فى الادارة او تغير بعض الاشتراطات او المواصفات فى المشروع ومما سبق يتضح ان قبل ما نقول حلال وحرام لازم ندرس الاول ونعطى لكل واحد تخصصه يعنى علماء الاقتصاد او البنوك يشرحوا طبيعة عمل البنك وبعد ذلك يقوم الشيوخ بمقارنة طبيعة هذه الاعمال مع الشرع لكن اللى بيحصل ان الشيوخ تحرم او تحلل بدون دراسة اعمال البنوك من قبل المتخصصين