العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 04-12-2013, 03:18 AM
savant savant غير متواجد حالياً

savant will become famous soon enough
مميز رد: ثرموستات الكوعة.... المفترى عليه

موضوع جبار تسلم ايديك .... و فعلا الموضوع ده هحطه ف دماغي ولازم اشيك عليه و انا بحرق المكنه بعد التليين
قديم 14-12-2013, 02:34 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: ثرموستات الكوعة.... المفترى عليه

موضوع غايه فى الروعه تسلم ايدك
انا عندى العربيه بتستهلك بنزين عالى جدا وغيرت حاجات كتير والنتيجه مش مرضيه فهعيد النظر فى الترموثتات لانه برده ملغى عندى
بس فى استفسار ازاى اعرف ان الموتور مسخنش كويس ؟ هل مجرد ما الكبوت يسخن والموتور احط ايدى عليه الاقيه سخن يبقى كده سخن كويس ؟ ولا مش مقياس ؟ مع العلم ان عربيتى جيب شيروكى 93 2500 سى سى

قديم 15-12-2013, 11:15 AM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

موضوع غايه فى الروعه تسلم ايدك
انا عندى العربيه بتستهلك بنزين عالى جدا وغيرت حاجات كتير والنتيجه مش مرضيه فهعيد النظر فى الترموثتات لانه برده ملغى عندى
بس فى استفسار ازاى اعرف ان الموتور مسخنش كويس ؟ هل مجرد ما الكبوت يسخن والموتور احط ايدى عليه الاقيه سخن يبقى كده سخن كويس ؟ ولا مش مقياس ؟ مع العلم ان عربيتى جيب شيروكى 93 2500 سى سى

عداد الحرارة هو أضمن طريقة تقدر تعرف بيها إذا كان الموتور سخن ولا لأ

درجة الحرارة المعتادة في المواتير تتراوح بين 85 - 95 درجة مئوية، ولو عداد الحرارة ما فيهوش أرقام... يبقى المفروض الحرارة تكون أقل من علامة المنتصف بحاجة بسيطة

زي كده:

لو درجة الحرارة أقل من كده... يبقى عندك مشكلة... وغالبا هتلاقي المؤشر عندك لا يتجاوز علامة الربع بسبب عدم وجود الترموستات... ده غير إنه احتما أساسا ما يوصلهاش في الجو الفظيع اللي البلد فيه

خلي بالك... حرارة الموتور هي المصدر الأساسي للدفاية... وحاليا... أعتقد إن الدفاية عند حضرتك ضعيفة

...
قديم 15-12-2013, 02:14 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

ربنا يبارك فيك موضوع جميل

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 11-01-2014, 12:11 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

عداد الحرارة هو أضمن طريقة تقدر تعرف بيها إذا كان الموتور سخن ولا لأ

درجة الحرارة المعتادة في المواتير تتراوح بين 85 - 95 درجة مئوية، ولو عداد الحرارة ما فيهوش أرقام... يبقى المفروض الحرارة تكون أقل من علامة المنتصف بحاجة بسيطة

زي كده:

لو درجة الحرارة أقل من كده... يبقى عندك مشكلة... وغالبا هتلاقي المؤشر عندك لا يتجاوز علامة الربع بسبب عدم وجود الترموستات... ده غير إنه احتما أساسا ما يوصلهاش في الجو الفظيع اللي البلد فيه

خلي بالك... حرارة الموتور هي المصدر الأساسي للدفاية... وحاليا... أعتقد إن الدفاية عند حضرتك ضعيفة

...
هوه فعلا واضح ان الحراره عندى مش متظبطه خالص انا النهارده سخنت العربيه 5 دقايق وبعدين سوقتها نص ساعه متصله على سرعات 80-90 ومؤشر الحراراه كان فى اول الربع الأولانى تفتكر حضرتك ده ممكن يسكون سبب لأستهلاك البنزين ؟ انا فى الزحمه بحرق 40 لتر على 80 كيلو
دى صوره لمؤشر الحراره بعد مشى نص ساعه على سرعه 80-90

الكلمات الدليلية
ثرموستات, سخونة, thermostat