العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 11-10-2013, 11:47 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اصلاح كومبيوتر المحرك والفتيس الاتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

شكرا مهندس ولاء وان شاء الله نبدا الكورس وتاخد اجازة لمده اسبوع انا كمان هاخد اجازة عشان نفسي بصراحة اغير فكر اسلوب التعامل مع السيارة في مصر ودا مش هيجي الا من خلال التقابل وجها لوجه - ياريت تقول لي السيارة موديل سنه كام
السلام عليكم
شكرا لأهتمامك اخي العزيز
السياره اكسنت RB اوتو موديل 2011 العداد تقريبا 70 الف كيلو والى اشتريتها منه كان مغير زيت فتيس وفلتر في التوكيل عند 60 الف كيلو وصورة العربيه في توقيعي
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 12-10-2013, 01:35 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

شكرا لأهتمامك اخي العزيز
السياره اكسنت RB اوتو موديل 2011 العداد تقريبا 70 الف كيلو والى اشتريتها منه كان مغير زيت فتيس وفلتر في التوكيل عند 60 الف كيلو وصورة العربيه في توقيعي
والله المستعان
مهندس ولاء - اولا شيك علي مستوي الزيت و أتأكد انه مضبوط
واعتقد انه لو مضبوط يبقي لازم تغير علي الاقل الفلتر لان التأخير دا معناه مشكلة في ضغط الزيت - بلاش تقلق الاول نشوف مستوي الزيت وبعد كده خير ان شاء الله

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 12-10-2013, 02:01 AM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
شكرا لتعبك ومتابعتك
الزيت مستواه مظبوط والفلتر جديد ومتغير في مركز صيانه معتمد مش في التوكيل
هي بتأخر لمدة ثواني قليله مش عارف هل ده عادي لأن في اي عربيه اوتو بركبها بترجع على طول
واضيف ان والعربيه بارده في اول طلوع بالنهار او بعد ما اركنها فتره بترجع على طول دون تأخير هذه الثواني
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 12-10-2013, 02:46 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

عايز رائي بلاش تلعب فيها مدام مش مأثرة معاك في حاجة

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 12-10-2013, 10:25 AM
sam_pon sam_pon غير متواجد حالياً

sam_pon will become famous soon enough

الله أكبر الله أكبر الله أكبر
مش عارف والله أقول أيه
موضوع أروع من الروعه وأجمل من الجمال
وفعلا حاجه تفرح والله أن الواحد يلاقي العقول الجميله دي عندنا

أنا على فكره فكيت كمبيوتر عربيتي ( بتاع الفتيس بس PCM ) ونظفته بالكامل وغيرت مادة التبريد اللي على الأيسيهات ، يعني كان نوع من انواع الصيانه الغير مسببه .

وإن شاء الله ناوي على الكمبيوتر الرئيسي اللي تحت الكرسي ( يتهيألي ECU ) في اجازة العيد بإذن الله

بس يارب ما يحصلشي ما لا يحمد عقباه
سلامي لك
وللمهندس أحمد علي
وعيد أضحى سعيد عليكم جميعا