العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 08-12-2012, 01:31 PM
inceptor inceptor غير متواجد حالياً

inceptor is on a distinguished road
افتراضي موتور مياة والمانور اول علوى وضغط المياة

لدى شقة فى الدور التاسع علوى
وكنت ناوى اركب ماتور مياة اهوه اشتغل بيه ف تشطيب الشقة ونفس الوقت اسيبه لما اجى اعد
بس السباك قالى الاتى وعاوزر ايكم فيه

اولا المانور فى الدور الاول علوى وممكن الماتور مش يسحبلك ماية عشان الماية ممكن متوصلش للاول علوى؟؟ الكلام ده صح ولو اه ازاى اتغلب ع المشكلة ديه؟؟

ثانيا: ناس نصحتنى لما اركب ماتور اجيب حاجة اسمها بامب كنترول عشان يبقى اتوماتيك وده افضل من العوامة ايه رايكم فيها؟؟ عشان السباك قالى متجبش عوامة وخليه بالزرار عادى عشان مستوى الماية مش ثابت؟ ممكن استشارتكم ؟؟

ثالثا: لو اشتغلت بالماتور شوية وقفلته لمدة تلت اربع شهور كدة وشغلته لفترة بسيطة وقفلته تانى الماتور حيبوظ ولا لا؟ انا سمعت انه بيقفش وعشان يشتغل يتزيت والف فى المروحة بتاعته وحيرجع يشتغل الكلام ده؟؟

رابعا فى خزان فى العمارة من رايكم اشترك به ولا لا؟؟
قديم 08-12-2012, 10:35 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موتور مياة والمانور اول علوى وضغط المياة

اولا حضرتك فى الدور التاسع لو قلنا ارتفاع الدور 3 متر يبقى عوزين موتور مياه الهد بتاعة لا يقل عن 50 متر لانة هايسحب من ارتفاع 3 او 4 متر تانى
وعموما كل المواتير اللى فى السوق هتلاقى منحنى الهد مرسوم على الكرتونة

الاحسن انك تركبة فى الدور الارضى مش الاول علوى
لكن لو هاتجيب حاجة تحضير ذاتى يبقى ماشى مفيش مشكلة وهايسحب المياه من الدور العلوى
بس ركب على السحب بتعة فى اوطى نقطة سكس بلف او بلف عدم رجوع (نحاس)

وانا لو منك مش هاجيب البامب كنترول او البلونة وهاعملة بمفتاح ولما اجى اسكن اجيب البامب كنترول مش عشان حاجة ولكن عشان الصحة العامة وسلامة المياة مش كحاجة فنية

ومتخفش من انة يقفش او ما شابة لان معظم المواتير الطلمبة بتعتها نحاس مش حديد او فبر او حتى ستنالس زى طلمابات المياه لوارا

هات موتور واحد حصان تحضير ذاتى بدون بلونة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 08-12-2012, 11:54 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

: 018A1D~146:

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 09-12-2012, 08:39 AM
inceptor inceptor غير متواجد حالياً

inceptor is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

اولا حضرتك فى الدور التاسع لو قلنا ارتفاع الدور 3 متر يبقى عوزين موتور مياه الهد بتاعة لا يقل عن 50 متر لانة هايسحب من ارتفاع 3 او 4 متر تانى
وعموما كل المواتير اللى فى السوق هتلاقى منحنى الهد مرسوم على الكرتونة

الاحسن انك تركبة فى الدور الارضى مش الاول علوى
لكن لو هاتجيب حاجة تحضير ذاتى يبقى ماشى مفيش مشكلة وهايسحب المياه من الدور العلوى
بس ركب على السحب بتعة فى اوطى نقطة سكس بلف او بلف عدم رجوع (نحاس)

وانا لو منك مش هاجيب البامب كنترول او البلونة وهاعملة بمفتاح ولما اجى اسكن اجيب البامب كنترول مش عشان حاجة ولكن عشان الصحة العامة وسلامة المياة مش كحاجة فنية

ومتخفش من انة يقفش او ما شابة لان معظم المواتير الطلمبة بتعتها نحاس مش حديد او فبر او حتى ستنالس زى طلمابات المياه لوارا

هات موتور واحد حصان تحضير ذاتى بدون بلونة
والله انت برنس وكتر الف خيرك فعلا الكتير نصحنى واضح ان السباك كان عاوز يعملى واصلة خزان وخلاص بس الحمدلله والله لولا الناس الكويسة اللى زى حضرتك بجد ماكنتش حعرف حاجة

انا جبت فعلا لنزا ايطالى من التوكيل ( مجبتش كالبيدا الفرق عالى اووى الصراحة) تحضير ذاتى بدون بلونة
وجبت الفولماك بس قالوا لى ركبها فوق مش تحت عشان انت ف التاسع
وحتى لو باظت او الماية مش صحية مش مشكلة تبقى تتغير ديه ب 200 حلو اووى كدة
وحاقول للسباك ع السكس بلف
واشكركم جدا بجد وكتر الف خيرك ياباشا
قديم 06-10-2015, 01:24 PM
مجدي إبراهيم مجدي إبراهيم غير متواجد حالياً

مجدي إبراهيم is on a distinguished road

أنا عندي مشكله يا جماعه وبرجاء الرد من الخوه الأفاضل في المنتدي وهي إني مركب موتور مياه في الدور الثاني واحد حصان وكان بيشتغل بكفائه لمده 3 سنوات والمياه دلوقت ضعفت من المنطقه الي ساكن فيها والموتور ما بيجبش ميه إلا في أوقت معينه وباقي الأوقات بيشتغل وأسمع صوت الموتور محشرج وما بيفصلش لحد ما يبطل ميه ....علما بإن كل الناس في المنطقه عندها ميه ومواتيرها بتشتغل بالرغم من ضعفها !!!! فهل ده معناه إن السكس بلف الي عند العداد محتاج تغير ولا أعمل إيه بالظبط ؟؟؟؟؟