العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 21-11-2012, 11:49 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: غســـــــــيل العربية ؟؟؟؟ صح / غلط ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

انا فاهم قصدك
بص فيه غسيل صيانة
وده بيبقى انك ترفع العربية وتغسلها من تحت والكارتيرات والحوض والموتور وكل حاجة
وانا بفضل تعمل الغسلة ديه مباشرة قبل ما تروح تعمل الصيانة الدورية بحيث بعدها العفشجى يبص على كل حاجة بنضافة ويربط العفشه ويرش wd40 واذا كان فيه صيانات تانية تتعمل ومن ناحية الحوض والماتور الميكانيكى او انت تفك اللى تقدر عليه واهم حاجة الفلتر وتنظف هواء وبالفوم بس
الكلام ده يفضل يتعمل مرة فى السنة على الاقل وممكن مرتين تلاتة اربعة بالكتير

غير كده فيه غسلة نضافة وديه حسب الاستخدام والاماكن اللى بتركن فيها ممكن تبقى مجرد مسحة كل يوم ونضافة من جوة او غسلة كل شهر لو بتركنها فى الشارع بس ده اسواء حاجة لان التراب مع الوقت بيتغلغل فى كل حتة فى العربيه وكتير الغسيل برضو مش حلو ده غير الشمس فالافضل تركنها فى مكان ضل ومش فيه تراب اوى لاحسن محافظة عموماً
لقد افادك الاخ ابو نورا
بجد الله ينور عليه اجابه وافيه
انا عن نفسي بغسل العربيه من تحت مره كل سنه مع نهاية الشتاء وللما بروح اربط العفشه الصنيعي لو لقي ترسبات طيبن بنضفها بايده اوي فرشاه نضافه بسيطه
بالننسبه لغسيل الماتور والحوض بغسله عند اللزوم تقريبا من 3 الي 4 مرات في السنه
بالنسبه للجسم الخارجي الصاج علي حسب الاتساخات
الاهتمام بالنظافه الداخليه للسياره اهم بكثير ممك كل يوم تنظفها من الداخل بفوطه وترش معطر وممكن كل شهر ملمع طبلوه وكراسي وكل اسبوع الدوسات

الكلمات الدليلية
غسيل،العربية