العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > BMW

BMW رغم ما تعرضت له الشركة من ازمات كثيره اخرها ازمة شرائها لروفر الانجليزية الا انها مازالت تؤكد على ريادتها فلسلفتها الخاصة فى سيارتها التى تجمع بين الجمال متعة الاداء اشترت حقوق رولز رويس الانجليزية بالاضافة الى مينى ومن اشهر سيارتها BMW X5 X3 M6 M5 7 series - 5 series - 3 series

قديم 07-07-2010, 04:37 AM
الصورة الرمزية طارق ملهم محمد
طارق ملهم محمد طارق ملهم محمد غير متواجد حالياً

طارق ملهم محمد is just really niceطارق ملهم محمد is just really niceطارق ملهم محمد is just really niceطارق ملهم محمد is just really nice
افتراضي رد: ممكن معلومات عن الدبانة 316 ؟

الله ينور عليك يا معلم

لولو كان كان من زمان
قديم 22-07-2010, 10:27 PM
Xpert Xpert غير متواجد حالياً
من انا؟: بيشو
التخصص العملى: تاجر قطع غيار سابق
هواياتي: هاوي سيارات

Xpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to allXpert is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.محمود صلاح مشاهدة المشاركة

ممكن معلومات عن السيارة دى ؟ هى داخلة دماغى جدا لأن سعرها معقول وقوة وأداء وكفاية انها بى ام دبليو ( موديل من 91 الى 97 على ما اعتقد )
1- هل تجميع محلى ؟ هل المانى ؟
2- هل بها فرامل ABS وايرباج ؟
3- هل بها مرايات كهرباء
4- فتحة سقف كهربائية ام يدوية ؟
5- العمر الافتراضى للموتور بتاعها كم ؟
6- لمذا دايما اسمع ان متسقط لها موتور ؟ هل يه عيب فى المواتير الأصلية ؟
6- هل صيانتها لازم فى التوكيل ام ان هناك ورش شغالة فى البى ام ؟
.... واى معلومات قد تفيد عشاق البى ام و

شكرا ptmnlo123per1127
- هل تجميع محلى ؟ هل المانى ؟
التجميع فيها معظم اللي موجود في مصر هنا الماني .. دي مافهاش مصري

2- هل بها فرامل ABS وايرباج ؟
كماليات .. اوبشنز الناس الي اشترتها علي الزيرو كان ممكن تخترها .. دور علي موديلات اعلي من 95 هاتلاقي فيها
3- هل بها مرايات كهرباء
اكيد طبعاً
4- فتحة سقف كهربائية ام يدوية ؟
كهربائيه معظم الموديلات الي نزل فيها فتحه سقف
5- العمر الافتراضى للموتور بتاعها كم ؟
الام فورتي (قبل 1994) عمره الافتراضي قليل شويه مقارنه بالموتور الام فورتي ثري .. (سنه 94/95 مكانش فيه مفتاح مشفر .. اعلي من 95 مفتاح مشفر و موتور ام فورتي ثري علي طول
6- لمذا دايما اسمع ان متسقط لها موتور ؟ هل يه عيب فى المواتير الأصلية ؟
تسقيط الموتور غالباً بيبقي تركيب موتور 6 سلندر بعفشته .. الموتور الاصلي بيبقي 4 سلندر
تسقيط الموتور في الموديلات ال4 سلندر بيبقي يأما موتور 318 اي اس و ده 1800 اتنين كامه 140 حصان او بيبقي تغير موتور الي نفس الموتور لان الموتور الاولاني كان خفيف او فيه شغل .. العمره فيه مكلفه و عاوزه صنايعي فاهم شغله .. فبيلجأو الي التسقيط اكتر
6- هل صيانتها لازم فى التوكيل ام ان هناك ورش شغالة فى البى ام ؟
فيه ناس شغاله في البي ام و ساعات بنجيب صنايعيه التوكيل خارج التوكيل يصلحوا ..

حازم : مافيش فيها 3500 سيسي .. 1600 1800 2000 2500 2800 3000 3200

1600 و 1800 ده 4 سلندر عادي
1800 فيه منه اتنين كامه
2000 و 2500 ده فيه منه بلوك زهر موديلات لحد 1995 و بلوك الومونيوم بعد 95
فيه2500 تشووكد اسمه و ده عياره عن بلوك 2500 و مانيفولد صغير
2800 مش مستحب علشان البلوك الالومونيوم

Why?...Cause I can
The Raise of the Don ... Don Johnny

Don Capone

Everything is personal ...every bit of Business , every piece of Crap every Man has to eat everyday of his Life is personal..

///

قديم 28-08-2010, 09:54 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

معلومات حلوه ....... شكراا
قديم 11-06-2011, 01:09 AM
الصورة الرمزية medo390
medo390 medo390 غير متواجد حالياً

medo390 will become famous soon enoughmedo390 will become famous soon enough
افتراضي bmw 316 1992

انا بصراحه زهقت من الحوار ده نفسى اركبها وقدامى عربيات منها كتير ونضيفه بس الناس كلها تقولى موديلها قديم اوى وسوقها تقيل وقطع غيارها غاليه بس انا بصراحه بحب شكل الموديل ده اوى وبحس انه شبابى اوى وبالنسبه لقطع غيارها انا شايف انها مش غاليه اوى معقوله بالنسبه لكتير المشكله فى موديلها قديم وسوقها تقيل انا ركبت العربيه وسوقتها بصراحه ما شاء الله بس لاحظت ان معظم اللى معاهم العربيه زهقنين منها ونفسهم يبيعوها وانا معايا لانسر 2000 خايف ابيعها وانزل 1992 بس فى ناس تقول برده الالمانى المانى ولاحظت برده بصراحه ان ماتورها خشن شويه وصوته عالى بس كعربيه وثبات وقياده محترمه انا نفسى اركبها بس بصراحه خايف اجيبها وارجع اندم على القرار ده ارجوكم افيدونى انا بجد نعبت وطمعان فى كرم رجاله مصر موتورز واسف للاطاله وجزاكم الله كل خير

I LOVE BMW
قديم 11-06-2011, 01:28 AM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute
افتراضي رد: bmw 316 1992

بص يا ميدو انا معايا العربيه دى بس 97 العربيه دى جميله جدااااااا من حيث الثبات والسرعه والشكل بجد عربيه جميله اما لقطع الغيار هيه فعلان مش غليه اوى زى ما انتا متخيل و ياسيدى تركب لانسر ولا بى ام انهى الاحسن والمضمون . انا ماشى مع اى عربيه اركبها بقعده بحافظ عليها واديها الى هيه عيزه زى ما بتدينى الى انا عيزه مع الحفاظ عليها والاهتمام بيها من حيث الصيانه والزيوت اهم ما فيها . هتعرف تقينها هديك شغل عالى عن اى عربيه تتخيلها وده رايى . والله يوفقق

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين