العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 17-09-2011, 04:37 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بالله عليكم افيدونى فى ال128

انا بقول تجيب ماتور استيراد ارخص

عندك اخوك الشيخ طارق ابو زيد حبيب قلبى
بيبيع الحاجات ده
و هيفيدك باذن الله فى المواتير

تحياتى
:Bra vo:
قديم 17-09-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بيك معانا اخى هريدى
مشكلتك مثل مشكلتى تماما حاليا والفكره كلها تتمثل فى ان الموتور عندنا احنا الاتنين خفيف

المهم انا عن نفسى عندى نفس مشكلتك تمام بس انا هسيب الموتور لغاية ما يكون جاب اخره واول ما يطلع زيت على البوجيهات هروح عمل عمره كاملة ليه علشان معنى انك بتعمل عمره كاملة للماتور انك بتحط كا حاجه جوه الموتور جديده تماما وبتبقى متاكد ان الموتور ده هيشتغل معاك لمده كبيرة من غير اعطال ميكانيكية بداخل الموتور بس لازم تعرف ان لازم لما تيجى تعمل عمره تكون عارف ميكنيكى كوييييييييس جدا جدا جدا جدا جدا لان لو الميكانيكى شاطر هيعملك العمرة بمنتهى الحرفية وبالتالى يبقى معاك موتورك احسن من الجديد بس لو الميكانيكى تعبان هيبهدل الموتور الى الابد ومش هينفع تانى وتكون خسرت مرتيين انك عملت عمره واشتريت موتور استيراد بدل الى باظ المهم مشكلة انك تشترى موتور استيراد انه بيبقى كانك بتشترى بطيخه وانت وحظك ياحمرا يا قرعه يعنى ممكن تشترى موتور 5 او 6 شهور تلاقيه عاوز عمرة وحتى لو اشتريت موتور نضيف فى اعتقادى اقصى مده ممكن يستحمل فيها سنتين او ثلاث سنوات وبعد كده يحتاج عمره غير كده لسه بقى تروح المرور علشان تثبت الموتور الجديد ووجع دماغ بس زى ما بقول لحضرتك لو تعرف ميكانيكى شاااااااااااطر جدا جدا جدا يبقى عمرة واتكل على الله عز وجل مش واثق فى الميكانيكية اللى عندك يبقى موتور استيراد بس ده خيار مش بفضلة وممكن لو فيه ميكانيكى شاطر وواثق فيه وكده لو اغلى شوية مش مشكلة خالص المهم ان انتا بتدفع الفلوس ووجع الدماغ هيه مره واحده بس لمدة حوالى اسبوع اينعم هيكون اسبوع فل ولازم تكون مفضى نفسك وتروح للميكانيكى من اول اليوم لاخره لمدة اسبوع ورجلك على رجله على طول فى اى حاجه بيعملها بس بيبقى اسبوع وحيد فى حياتك وبالمرة بقى كمالة المصاريف تجيبلك طرمبة مياه وطرمبة بنزين واللذى منه وردايتير وكده بس طبعا تبقى حاجات نضيفه بس الكلام اللى بقوله ده لو حضرتك ناوى ان العربية ديه تقعد معاك على طول ومش ناوى تبيع بس لو هتقعد معاك سنه ولا اتنين يبقى طقم شنبر وخلاص ب 500 او 600 جنية وخلص الحوار وقضيها بالعافيه وبعد كده هات اللى عاوز تجيبة وبعها على عيبها ما كده كده هتخسر فيها حتى لو صرفت عليها وظبتها ولو مش واثق فى الميكانيكية اللى عندك لو انت قريب من دار السلام فيه الميكانيكى اللى بتعامل معاه راجل اكثر من رائع بس غالى شوية بس ولو عاوز كهربائى بردوا عندى فى دار السلام كهربائى وبردوا واااد جامد بس عيبه غالى شوية وهتلاقى تجاربى معاهم فى مواضيعى ووالله انت تؤمر وبس كده
اخوك الصغير سيد
قديم 18-09-2011, 02:39 AM
ezzhelmy ezzhelmy غير متواجد حالياً

ezzhelmy will become famous soon enoughezzhelmy will become famous soon enough

لو سمحت يا استاذ هريدي
حضرتك جايب العربية بكام لاني محتاج اشتري 128
قديم 18-09-2011, 09:45 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هريدى مشاهدة المشاركة

شكرا جدا ا/محمد على الرد المفيد وجزاكم الله خيرا على المعلومة التى افادتنى كثيرا وان شاء الله هروح لمكانيكى يكون يبتقى الله واساله اما بالنسبه لموضوع الدخنه فانا سالت واحد قالى ركب خرطوم فايظ ونزله فى الكبوت لتحت العربيه بس يكون خرطوم طويل شويه يعنى كده ان ماخافش من العربية يا ا/ محمد ولو جت فى عمرة او نص عمرة العربيه هتتظبط ان شاء الله
ولا ايه
موضوع الخرطوم الطويل انت مش محتاجة لانك ناوى تحل المشكلة حل جزرى
موضوع العمرة المكاملة انا مش مرجحة لان العمرة لا تعتمد على ميكانيكى شاطر بس وانما تعتمد على اكثر من متغير اولها قطع الغيار اللى نقدر نقول 90% منها مضروب وخصوصا فى الفيات انما الالمانى النسبة بتقل كتير ........تانى متغير هو المخرطة ومدى كفاءة مكنة الخراطة نفسها مش الصنايعى اللى بيشغلها ولك ان تعلم ان خراطة الشمايز والكرنك بيتعملو بالميكرون ومع تهالك ماكينة الخراطة بيكون فى خلوص اكبر من اللازم ........فالعملية مش مطمنة ناهيك بقى عن البهدلة ووجع الدماغ مع الصنيعية
الحل الامثل لو انك داخل على عمرة انك تجيب موتور استيراد وشيل الحمام وحط الحمام وخلصنا على كدة ..........بالاضافة انك هتاخد كل ادوات التغذية من الموتور القديم وتعتبرة قطع غيار للموتور الجديد وتبيع ما تبقى من الموتور القديم هتلاقى ان شراء موتور استيراد اوفر واكثر عمليا من عمل عمرة للموتور والموضوع بياخد يوم واحد والمرور يوم واحد صدقنى
وربنا يوفقك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 18-09-2011, 10:33 PM
الصورة الرمزية هريدى
هريدى هريدى غير متواجد حالياً

هريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to beholdهريدى is a splendid one to behold

جزاكم الله خير الجزاء على المعلومات القيمة دى بجد والله انتم ناس زى العسل ومنتدى بجد مش مجامله فى افادة كبيرة لناس معندهاش الخبرة زى حالاتى وشكر خاص للاخ سيد 2077 الى شرح باستفاضة ومعلوماته قيمه