العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 07-04-2015, 09:53 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حساس مستوى ماء التبريد بالقربة

متابع باهتمام

قديم 07-04-2015, 10:03 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

بعد اذن صاحب الموضوع انا عندى سؤال
انا عربيتى كل فترة المروحة تشتغل لوحدها وتقف لوحدها
ممكن اعرف ده مشكلة ولا لا ولو كانت مشكلة يا ترى ايه حلها
قديم 07-04-2015, 10:33 AM
yk_5 yk_5 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى
هواياتي: الصيد البرى

yk_5 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_k21 مشاهدة المشاركة

الاخ الكريم YK_5

مع احترامي لفكرة سيادتك و ان كانت نظريا ممكنه لكن عمليا شبه مستحيله لان التيار اللي هايمشي في الميه تيار ثابت DC و ليس متردد AC و عشان تحكم علي صحه التجربة هات كوب ماء ووصل فيه طرفين البطاريه مش هايحصل قفله خالص و لو حطيت لمبه عمرها ما هتنور

ثانيا الوضع الافتراضي اللي حضرتك بتقترحه معكوس بمعني انه من المفروض ان في وجود الميه في القربه اللمبه تكون مطفيه و تضي فقط عند عدم وجود مياه

ثالثا وجود لمبه حل غير عملي بالمرة لان بيعتمد علي مدي شده انتباهك لوجود الضوء او عدمه فمن باب اولي هاتركز علي مؤشر الحرارة و خلاص

رابعا من اشد التحذيرات التي تنبه العقل البشري هو التحذير الصوتي

يا جماعه انا عندي الحل :

دائرة الكترونيه تنبهك فورا لو مافيش ميه و بدون تعديل في القربه مطلقا
كل ما هنالك هو مسمارين داخل الخرطوم اللي نازل من القربه للرادياتير

و تديك تنبيه صوتي و ضوئي

و كمان عندي دايره الكترونيه حساس للحرارة في حاله تعطل الترموستات او توقف المروحه او ارتفاع الحرارة لاي سبب و تديك انذار صوتي و ضوئي

كام واحد عايز الموضوع دا ؟

شكراً لتوضيح حضرتك وأطع فى الفكرة براحتك يا أفندم ههههههه
بس موضوع ركز على المؤشر وخلاص دى ...... لآن المؤشر عندى (ويمكن فى عربيات تانيه) زى ما قولت قبل كده فى مشاركة سابقة انه عقبال ما بيحس ويتحرك بعد النصف بيكون بالفعل الميه فضيت وحساس درجة حرارة الميه بيكون بيقيس درجة حرارة الهواء وانا عاوز أتجنب المرحلة ديه واعرف بالتسريب بمجرد ما القربة تفضى مش على ما المؤشر يتحرك.
المهم انا قولت لحضرتك بالأمس انى عاوز اعرف تفاصيل .... كيف ندخل الموضوع حيز التنفيذ؟ أنا عاوز أنفذ يا أفندم شوف حضرتك وسيلة التواصل المناسبة لك.
خالص تحياتى
قديم 07-04-2015, 10:43 AM
yk_5 yk_5 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى
هواياتي: الصيد البرى

yk_5 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Esmail مشاهدة المشاركة

بعد اذن صاحب الموضوع انا عندى سؤال
انا عربيتى كل فترة المروحة تشتغل لوحدها وتقف لوحدها
ممكن اعرف ده مشكلة ولا لا ولو كانت مشكلة يا ترى ايه حلها
عادى جداً يا أفندم ... مروحة التبريد بتشتغل لما درجة حرارة مياه التبريد تتخطى الحد الأقصى وبتستمر المروحة فى دورانها الى أن تنخفض درجة حرارة مياة التبريد للحد المسموح به. والمسئول عن تشغيل المروحة وفصلها اما ترموستات كهربائى أو كونترول السيارة.
قديم 07-04-2015, 12:25 PM
michohat michohat غير متواجد حالياً

michohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud ofmichohat has much to be proud of

قرأت ان العربيات الالماني فيها الحساس ده
ونفس الفكره جت لي وبدور علي طريقه للتثبيت في العربيه بحيث اثبتها قبل او جوه كوعه المياه بحيث لو حصل تسريب من داخل الموتور بفرض ان الترموستات تقفش

Magdy Moharam
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية
تلاوة رائعه للشيخ / احمد العجمى
http://www.megaupload.com/?d=LGN69J4S