العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-08-2011, 09:09 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute
افتراضي أول مشكلة تحصل عندى فى الفرامل و عندى سؤال مهم

أنا للأسف حصل عندى مشكلة فى العجلة اليمين أدام
لما بدوس فرامل بسمع صوت حكه +العجلة بتسخد جامد و فرامل السيارة بشكل عام مش طبيعية يعنى لما اكون ماشى على سرعة 40كيلو و ادوس فرامل للأخر مش بتمسك جامد
و شاكك انى المشكلة فى التيل
بس عاوز اتأكد منك الاول و عاوز اعرف لو هغير التير اغير كله ولا اللى فيه المشكلة بس؟؟
قديم 26-08-2011, 09:23 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: أول مشكلة تحصل عندى فى الفرامل و عندى سؤال مهم

المشكله فعلا في التيل والحق غيره قبل ما يبهدلك الطنبورة ولو تعرف تجيب اسمه جولد يبقي افضل وهتغير التيل الامامي المشكله دايما بتبقي فيه
قديم 26-08-2011, 09:48 AM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

المشكله فعلا في التيل والحق غيره قبل ما يبهدلك الطنبورة ولو تعرف تجيب اسمه جولد يبقي افضل وهتغير التيل الامامي المشكله دايما بتبقي فيه
شكرا يا كروساير و انا مش فاهم ايه اسمه جولد يبقى افضل ؟؟
و هو كل التيال واحد ولا فيها انواع و لو تسمح عندى خليفة عن سعرهم فى حدود كام تقريبا؟
قديم 26-08-2011, 11:54 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

معلش موضوعك بتاع الطيارة شدني و قعدت اقراه الاول
هي العربية ايه ؟
جولدن دي ماركة و تقريبا ب 50 او 60 للتيل الامامي
و بما انك حتشتري طقم امامي يبقي يفضل تغير الاتنين
بس الميكانيكي يكشف الاول لو في فرق كبير بين الناحيتين لازم يعالج السبب

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 26-08-2011, 12:10 PM
corsair
Guest

الله ينور عليك يا استاذ احمد فعلا لو هتغير تغير الجنبين مع بعض ولو في لوحه عندك في الطنبورة هتضطر تخرط الاتنين علشان الاتنين يمسكوا في وقت واحد وربنا يسترها عليك