العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 04-04-2014, 01:12 PM
الصورة الرمزية gerges_jo
gerges_jo gerges_jo غير متواجد حالياً
من انا؟: jo
التخصص العملى: sales
هواياتي: work/ net /

gerges_jo will become famous soon enoughgerges_jo will become famous soon enough
استفسار راديتير‏ ‏الماتركس‏ ‏لا‏ ‏يسحب‏ ‏من‏ ‏الاربة

بعد‏ ‏السلا‏م‏ ‏عليكم‏ ‏..‏ ‏مشكلة‏ ‏لخبراء‏ ‏ماتركس‏‏ ‏‏ ‏اوتوماتيك‏ ‏‏ ‏الراديتر‏ ‏لا‏ ‏يسحب‏ ‏المياة‏ ‏من‏ ‏الاربة‏ ‏وعملت‏ ‏دورة‏ ‏تنظيف‏ ‏وتسليك‏ ‏للراديتير‏ ‏وخعلت‏ ‏الترومستات‏ ‏الداخلى‏ ‏وغيرت‏ ‏غطاء‏ ‏الراديتر‏ ‏وبعد‏ ‏ذلك‏ ‏نفس‏ ‏المشكلة‏ ‏بزود‏ ‏المياة‏ ‏فى‏ ‏الراديتر‏ ‏كل‏ ‏يومين‏ ‏او‏ ‏ثلاث‏ ‏ومياة‏ ‏الاربة‏ ‏زى‏ ‏ماهيه‏ ‏علما‏ ‏بانه‏ ‏الوصلات‏ ‏تمام‏ ‏ولا‏ ‏يوجد‏ ‏تسريب‏ ‏والسيارة‏ ‏لا‏ ‏تسخن‏ ‏ومؤشر‏ ‏الحرارة‏ ‏لا‏ ‏يتجاوز‏ ‏المنتصف‏ ‏لكن‏ ‏المشكلة‏ ‏الراديتر‏ ‏لا‏ ‏يسحب‏ ‏من‏ ‏الاربة‏ ‏ارجو‏ ‏الرد‏ ‏سريعا‏ ‏لان‏ ‏الموضوع‏ ‏قلقنى‏ ‏شكراااا
قديم 04-04-2014, 04:15 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: راديتير‏ ‏الماتركس‏ ‏لا‏ ‏يسحب‏ ‏من‏ ‏الاربة

السلام عليكم
فك الخرطوم الواصل بين القربه والريداتير وانفخ فيه ممكن يكون مسدود
وممكن غطاء القربه تالف
والله اعلى واعلم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 05-04-2014, 02:44 AM
الصورة الرمزية gerges_jo

gerges_jo will become famous soon enoughgerges_jo will become famous soon enough

متشكر جداا لحضرتك للرد والمشاركة بس انا عملت اللى حضرتك قولت علية والخرطوم مش مسدود ....النهاردة رحت للمكانيكى وسئلته على الموضوع ورانى شوية تسريبات واجزاء مملحة بين الوصلات وبكرة هنشتغل ان شاء الله وربنا يسهل ... مشكور
قديم 13-04-2014, 10:22 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all

ايه الاخبار عملت ايه طمنا
قديم 15-04-2014, 01:07 PM
الصورة الرمزية gerges_jo

اولا‏ ‏شكرا‏ ‏للاهتمام‏ ‏‏ ‏‏ ‏انا‏ ‏رحت‏ ‏للميكانيكى‏ ‏وبصينا‏ ‏على‏ ‏الوصالات‏ ‏لقيت‏ ‏الكوعة‏ ‏اللى‏ ‏وصلة‏ ‏بين‏ ‏الماتور‏ ‏والخراطيم‏ ‏ودى‏ ‏موجودة‏ ‏تحت‏ ‏وش‏ ‏السلندر‏ ‏مملحة‏ ‏وبتسرب‏ ‏بسيط‏ ‏جدا‏ ‏ولما‏ ‏حلناها‏ ‏لقيناها‏ ‏متكلة‏ ‏خالص‏ ‏وبيشة‏ ‏رحت‏ ‏جبت‏ ‏وحدة‏ ‏ب‏ ‏‏ ‏جنية‏ ‏اصلى‏ ‏وركبناها‏ ‏وجبت‏ ‏مياة‏ ‏خضراء‏ ‏وقفلنا‏ ‏وتمام‏ ‏الكلام‏ ‏دة‏ ‏عملتة‏ ‏من‏ ‏اسبوع‏ ‏ومن‏ ‏ساعتها‏ ‏لم‏ ‏ازود‏ ‏مياة‏ ‏فى‏ ‏الراديتر‏ ‏بس‏ ‏النهاردة‏ ‏الصبح‏ ‏فتحت‏ ‏الراديتر‏ ‏لقيت‏ ‏المياة‏ ‏مغطيا‏ ‏الراديتر‏ ‏بس‏ ‏حسيت‏ ‏ان‏ ‏المياة‏ ‏نقصة‏ ‏فتحت‏ ‏الاربة‏ ‏لقيت‏ ‏مستوى‏ ‏المياة‏ ‏مش‏ ‏ناقص‏ ‏مش‏ ‏عارف‏ ‏بس‏ ‏انا‏ ‏براقب‏ ‏الموضوع‏ ‏وهقولك‏ ‏بس‏ ‏المهم‏ ‏انى‏ ‏غيرت‏ ‏الكوعة‏ ‏دى‏ ‏لانها‏ ‏كانت‏ ‏ريحة‏ ‏فى‏ ‏دهية‏ ‏والحمد‏ ‏للة‏ ‏معملتهاش‏ ‏معايا‏ ‏فى‏ ‏السكة‏ ‏وشكراااا‏ ‏مرة‏ ‏اخرى‏ ‏‏ ‏