العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > FIAT Siena

قديم 17-10-2012, 11:45 PM
ali farouk ali farouk غير متواجد حالياً

ali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant future
افتراضي رد: ما رأيكم في هذه السيارة ضروري بالله عليكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

قلت اللى معرفتش اقولة
يا باشا أحنا بنتعلم منك

الأحراريبكوا شهدائهم ...والعبيد يبكوا جلاديهم
قديم 21-10-2012, 03:50 PM
هانى سمير هانى سمير غير متواجد حالياً

هانى سمير has a spectacular aura aboutهانى سمير has a spectacular aura aboutهانى سمير has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohefnawy مشاهدة المشاركة

بالأمس ذهبت لأتفرج على سيينا 2001 1600
وشفت لمبة شكل الرشاش وبجوارها لمبة حمرا برده بتاعة البطارية الاتنين منورين
صاحبها قاللي السيارة أخدت هوا مني وهصلحهالك واستلمها مني سليمة

بصراحة العربية على قد فلوسي26500
تكييف مش شغال وصاحبها وعدني بتشغيله ، اساسيات سليمة
سوقتها 5دقايق
صاحب المعرض صديقي جدا كشف عليها وقاللي حلوة وتوكل على الله
بس العدادات الكيومتري مش شغال
ايه رايكم
هل السعر مناسب؟؟؟؟
بص بصراحه انا سقت هذه السيارة هى سيارة جميله جدااااااا
ولكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــن
عيوب السيينا ان كهربه هذة السيارة وكهربة الماتور معقدة وسريعه الاعطال وقليلين فى مصر من يجيدون اصلاحه كما ان حوضها ضيق مما يجعل امر صيانتها مقرف وممل وماتورها معقد
مما سوف تطر معه كل مشوار ان ترجع الى الميكانيكى لضبط السيارة كل يوم هذه السيارة تستنفز مالك ووقتك وان اهملتها او اخطأ الميكانيكى قد يؤدى إلى نشوب حريق بها
كما انها وبدون مقدمات وانت على طريق السفر تجيب وش سلندر دون اسباب
وكافه اعطال هذه السيارة دون انذار ولا تجد لها مبررر
ارجوك تنازل عن ال500 جنية احسن واترك هم كبيرررررررررررررررر
عن تجارب كثيرةةةةةةةةة:bb127bc6eab 060e3e23
قديم 22-10-2012, 12:29 PM
الأصولي الأصولي غير متواجد حالياً

الأصولي is on a distinguished road

السلام عليكم يا شباب
بصراحة أنا اشتريت عربية سينا 2003 ، 1400 cc من حوالي شهر كانت حالتها فوق الممتازة وصاحبها كان عارضها للبيع 38 ألف جنيه وقال فيها عيب الاسكترا بتسرب زيت وفعلا كل أسبوع كنت بزودها بغطاء زيت أو اتنين كمية بسيطة جدا ، حالة الموتور كشفت عليه على الكمبيوتر المهندس قالي ممتازة التكييف شغال جنوط اسبور وكاوتش تيوبلس كله جديد وفرش جلد جديد كدا تمام، المهم خدتها على 35 ألف عشان الاسكترا (المزايا اللي انا شوفتها فيها 1: مش بتسخن خلبص يعني المؤشر بيفضل عند الشرطة الأولي أقل من الربع.
2ـ جميلة جدا في السحب
3ـ الثبات بالنسبة ليه ممتاز يعني أقصى سرعة جبتها عليها 130 كيلو على طريق مصر اسكندرية الزراعي ودا كويس لي عشان لسه متعلم بعد ما جبتها يعني من شهر
4ـ الشكل جميل
5ـ البنزين 90 ماشي 80 ماشي وأخر مرة مشيت بيها مسافة 160 كيلو تقريبا ب10 لتر بنزين 80 يعنى فوق الممتاز على حد علمى عن طريق النت
* أما قريت عنها كتير قبل ما اشتريها وشوفت 3 عربيات قبلها الأسعار من 30 ألف إلى 40 ألف موديل 2001الى ، يعنس السعر عندك كدا فيه حاجة غامضة وما تقلش االتاجر صاحبي عسان صاحبه قرشه ومصلحته أولا .
المهم أكمل عن عربيتي الشنطة كبيرة جدااااا مشوفتش قدها
الكنبة اللى ورا بتاخد ثلاثة أجسام عادية المساعدين ورا والسست كانت ضعيفة غيرتها بقت تمام
من أسبوع عملت حادسة بيها كنت ماشي في الظلام طريق زوجي رايح جاي كنت بقلب نور عشان مااضيقش اللى جاي فجأة لقيت عربية كارو حديد قدامي هربت منها ورديت تاني في طريقى بس للأسف دراع الاسطترا اللى ماسك العجلة متحملش وانكسر ولفت العربية ومشيت بالجنب مسافة في التراب وبعدين قبل ما أنزل في ترعة كانت جنب الطريق صدنى بفضل الله حوض اللى ماكينة الري بتحط فيه الميه سند العربية من الجنب ووقفت وكنا 4 ركبينها محدش اتخدش بفضل الله بس العربية طبعا الاسكترا بعد الدراع ما اتكسر اتعوجت والمساعدين باظت الللا قدام ومقص أمامي كمان باظ وخبطة بسية أوى من الحوض بتاع ماكينة الري في الصاج مش محتاجة غير سمكرة بسيطة ودهان
العفشجي غيرلي المساعدين والمقص واسكترا من عنده استعمال بس لقيتها بحط الزيت ينزل خلال ساعة بالكتير ويفضي زيت الاسكترا قلتلع دى بايظة قال هات طقم أولسيه من اسكندرية وأنا أحاسب عليه كان حسب الاسكترا 600 من غير تركيب قلت الطقم بيضرب بعد فاطره ما أنا عارف كل حاجة عن الاسكترا قبل كدا لأنها كانت معيوبة وكنت عايز أغيرها بس لما ربنا يفرجها المهم رجعت اسكندرية ( الحادسة والعفشجي كان في المنوفية بلد أهلي )
قلت أشوف في الفراهدة أو صلاح الدين في اسكندرية حاجة استيراد بيشكروا فيه وبيقولو أحسن من الجديد اقيت التجار مفترييت اللى يقول 1500 جنيه واللي يقول 1200 ، والجديد في التوكيل 3500 جنيه وفيه مهندس في ونجت عنده الايطالي ب 2000 جنيه جديده المهم روحت للشيخ طارق بتاع المنتدي اللي معانا في المنتدي في محله في الهرم بجد راجل محترم ومش انتهازي جيبتها استيراد ب400 جنيه بس وعلى التجربة ولسه الميكانيكي هنا في اسكندرية كان بيركبها انبارح وبعدين هاحكم عليها لما اجربها واقولكم على اللي حصل. وعلى الرغم من التعب اللي شوفته بعد الحادسة لسه بحبها وهاصرف عليه باذن الله لحد ما ترجع زي الأول عشان هي مالهاش ذنب.
المهم::::::::::::::::::
السينا اللي بيركبها لو حالتها كويسة أيا كان موديلها يبقى بيفهم وهوه لو قال غير كدا يبقى العيب في العربيه أو فيه (مش عايز يصرف عليها عند حد بيفهم) وعموما حتى لو بي ام أو مرسيدس أو أي نوع مستعمل لازم يصرف.

أخيرا اسف على الاطالة ولوحد عنده استفسار أو مساعدة أو تقييم لكلامي بخصوص السعر أو المزايا أو العيوب يتفضل يشاركني ولو على الخاص وله جزيل الشكر
أخوكم / إبراهيم الشربيني 22/ 10/ 2012
قديم 22-10-2012, 12:45 PM
الأصولي الأصولي غير متواجد حالياً

الأصولي is on a distinguished road

الأسعار من30 ألف الى 40 ألف لموديلات 2001 إلى 2006حسب الحالة والموديل
يعني العربية الى معروضة عليك فيها عيب كبير حتى لو مش ظاهر لحد دلوقتي هيبان مع الاستعمال ابعد عنها وارفع السعر شوية لو تقدر وهات سينا مضمونه واكشف عليها عند مهندس مختص مش أي ميكانيكي بيفهم فيها أو هات لادا بال 25 ألف هاتكون ممتازة أو شاهين على موديل قديم لكن صعب تلاقي سينا تحت 30حتى 34 وحالتها ممتازة لأن بتاعني لو مفيهاش عيب الاسكترا كانت هاتجيب 38 أو 37 مع الحالة اللي انا وصفتها ليها دي . أهم حاجة في أى عربية الحالة تكون مش محتاجة مصاريف ولو محتاجة نزل من السعر وصلح بس يكون بتنفع تصلح وبخصوص علبة البيئة اللى بتسأل عنها دي في أول الشكمان ورا الدنجل الأمامي ودي مهمة جدا للعربية ولو فيها عيب ثمنها غالي بتعمل فوق 3000 جنيه دا لو لقيتها أصلا لأن كان فيه واحد على النت دايخ مش لاقيها قبل ما تشتري دور على القطعة الأول موجودة ولا لا وبكام ونزل من تمن العربية تمن اللي بايظ فيها أرجو أن أكون قد أفدتكم بمعلوماتي وشكرا
قديم 22-10-2012, 01:10 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

لو العربية معيوبة سعرها اقل ب 5 الاف عن الطبيعي
اشتري بيهم موتور استيراد كامل بالفتيس