العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 18-06-2013, 12:21 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة شاملة بين هيونداي النترا وكيا نيوسيراتو واوبل استرا حصريا على مصر موتورز بالصور والمواصفات والاسعار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

انا مش بتكلم علي الاوبشنز ماهو الصيني مليان هو كمان ولا بتكلم علي الموتور عشان اللي بيختار عربية علي اساس موتورها ده انساس سطحي و يا فرحتي بموتور 500 حصان بس مش هيعمر زي موتور 200 حصان بس قصدي ان جودة الكوري و العمر الافتراضي لكل قطعة غيار في السيارة استحالة تتشابه مع الالماني و مش هتصدق كلامي دلوقتي بس هتصدقوا كمان 6 او 8 سنين لما تشوف حالة الاسترا و حالة السيراتوا من نفس موديل السنة و كل عربية حصلها اعطال ايه .
للمرة المليون انا بقول ان اللي بيحدد العمر الافتراضي للعربيات هوا طريقة الاستخدام
وثانيا قطع الغيار الاستهلاكية اللي بتتغير كل شوية (الفلاتر والسيور وتيل الفرامل) بتتغير على حسب الاستخدام برضه
وعلى فكرة بخصوص الاعطال اكيد حضرتك عندك فكرة عن اعطال السيارات الالمانية وما ادراك ما اعطال السيارات الالمانية دا غير ان اعطالها صعب تتحل بره التوكيل لانها معقدة تكنولوجياً واكيد طبعا حضرتك قريت الدراسة المشهورة اللي تاكد ان العربيات الالماني اكثر العربيات المعرضة للاعطال
انما العربيات الكوري اعطالها مش كتيرة ولو حصل عطل مش بيبقا بتعقيد عطل الالماني وتقدر تعمله عند اي حد
بس طبعا دا مش معناه ان العربيات الكوري احسن من الالماني
زي ما في مميزات في الالماني مش موجود في الكوري
في برضه مميزات في الكوري مش موجودة في الالماني

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 18-06-2013, 11:39 AM
برنس الليالي برنس الليالي غير متواجد حالياً

برنس الليالي is on a distinguished road
افتراضي رد: مقارنة شاملة بين هيونداي النترا وكيا نيوسيراتو واوبل استرا حصريا على مصر موتورز بالصور والمواصفات والاسعار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

للمرة المليون انا بقول ان اللي بيحدد العمر الافتراضي للعربيات هوا طريقة الاستخدام
وثانيا قطع الغيار الاستهلاكية اللي بتتغير كل شوية (الفلاتر والسيور وتيل الفرامل) بتتغير على حسب الاستخدام برضه
وعلى فكرة بخصوص الاعطال اكيد حضرتك عندك فكرة عن اعطال السيارات الالمانية وما ادراك ما اعطال السيارات الالمانية دا غير ان اعطالها صعب تتحل بره التوكيل لانها معقدة تكنولوجياً واكيد طبعا حضرتك قريت الدراسة المشهورة اللي تاكد ان العربيات الالماني اكثر العربيات المعرضة للاعطال
انما العربيات الكوري اعطالها مش كتيرة ولو حصل عطل مش بيبقا بتعقيد عطل الالماني وتقدر تعمله عند اي حد
صح كدا ... حسب الاستخدام
وفعلاً زعل الالماني وحش جداً
وعلى فكرة في حاجات كوري محملة ومش كل جودة الكوري وحشة
قديم 18-06-2013, 11:52 AM
برنس الليالي برنس الليالي غير متواجد حالياً

برنس الليالي is on a distinguished road

لمؤخذة رد زيادة

التعديل الأخير تم بواسطة برنس الليالي ; 18-06-2013 الساعة 11:57 AM
قديم 18-06-2013, 12:21 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

كلام سليم بس ,,, بس انا مش بتكلم علي اخطاء التصنيع عشان اعطال مثل هذه ناتجة عن عيب تصنيع و ليس قلة الجودة و بعدين اكثر السيارات المعرضة للاعطال هى الالمانية عشان هي قمة التكنولوجيا و شئ طبيعي كل ما التكنولوجيا تزيد فى العربية كل ما احتمالية حدوث اعطال تزيد عشان كده العربيات الكوري نسبة حدوث الاعطال بها اقل (علي سبيل المثال لو عندك موبايل شاشته كبيرة و تاتش و موبايل نوكيا 1100 مع كامل اخترامي ليه ، تفتكر مين فيهم شاشته هتكون معرضة للتلف اكثر و من اول خبطة و ذلك نتيجة لكثرة الدوائر الكهربية التي كلما زادت زادت نسبة احتمالية تلف الجهاز) ،، والالماني معقد اكثر طبعا نتيجة لانه يستخدم تكنولوجيا اعلي كما ذكرت و طبعا العيب مش فيه لعيب في بلدنا هي اللي معقدة و طبعا الكلام لا ينطبق علي كل السيارات الالمانية او الكورية ،و طبعا انا لا انكر ان الكوري تتطور جدا و اختلف عن الماضي ولكن الياباني حتي ماقدرش اشبهه بالالماني و لرأيك مني فائق الاحترام
قديم 18-06-2013, 01:49 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

كلام سليم بس ,,, بس انا مش بتكلم علي اخطاء التصنيع عشان اعطال مثل هذه ناتجة عن عيب تصنيع و ليس قلة الجودة و بعدين اكثر السيارات المعرضة للاعطال هى الالمانية عشان هي قمة التكنولوجيا و شئ طبيعي كل ما التكنولوجيا تزيد فى العربية كل ما احتمالية حدوث اعطال تزيد عشان كده العربيات الكوري نسبة حدوث الاعطال بها اقل (علي سبيل المثال لو عندك موبايل شاشته كبيرة و تاتش و موبايل نوكيا 1100 مع كامل اخترامي ليه ، تفتكر مين فيهم شاشته هتكون معرضة للتلف اكثر و من اول خبطة و ذلك نتيجة لكثرة الدوائر الكهربية التي كلما زادت زادت نسبة احتمالية تلف الجهاز) ،، والالماني معقد اكثر طبعا نتيجة لانه يستخدم تكنولوجيا اعلي كما ذكرت و طبعا العيب مش فيه لعيب في بلدنا هي اللي معقدة و طبعا الكلام لا ينطبق علي كل السيارات الالمانية او الكورية ،و طبعا انا لا انكر ان الكوري تتطور جدا و اختلف عن الماضي ولكن الياباني حتي ماقدرش اشبهه بالالماني و لرأيك مني فائق الاحترام
كلامك جميل جدا وانا متفق معاه 10000%
بس طبيعة المستهلك المصري انه بيهتم بسهولة الصيانة والبساطة في التكنولوجيا علشان كدا العربيات الكورية اختيار جيد للمستهلك المصري
بس طبعا الكلام لا بنطبق على المستهلك الاوروبي لانه بيهتم بالتكنولوجيا الخ

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn