العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 27-03-2011, 10:49 PM
abdullahalbadry abdullahalbadry غير متواجد حالياً

abdullahalbadry will become famous soon enoughabdullahalbadry will become famous soon enough
افتراضي رد: لمحبى الفانتازيا

العربيه بسم الله مشاء الله والحمد لله أكثر من رائعه ، ثابته بشكل يخض ومش زى ما الكثيرين بيقولوا إن صوت المتور عالى بالعكس ، زيها زي المرسيدس مثلا وإن كان المشكله الوحيده فيها هى التسارع بتعها فقط.
العربيه فى الطلعه الأولى ثقيله شويه ، وإن كان الواحد مع الوقت بياخد على كده ويبدأ يتعامل ويتأقلم مع كده ، بس بعد الغيار الثانى العربيه بتبقى رائعه من حيث التسارع والثبات .
أنا جربتها على الملفات بسرعه 90 كلم ، العربيه وما تحسش بسرعتها (وزنها طن و100ك) .
العربيه خليجى ، بصراحه أحسن وأحلى من الوكيل ألف مره ، الهاى لاين الخليجى أعلى فى الأوبشن من الهاى لاين المصرى (فرش جلد وفى الوسط قماش + سخانات فى الكرسيين الأمامى ، زينون متحرك مع الدركسيون ، جنط 17 يدها ثبات أكبر ، باركينج سينسور أمامى وخلفى ، جي بى إس (بحاول أشغله ، بس مش عارف ، نفسى حد يفدنى) ، كاسيت أكثر من رائع )
بصراحه العربيه رائعه ، بس هى ما تنفعش لشاب غاوى جرى وشد ، هى عائليه أكثر منها شبابيه ، بس ممكن تمشى شبابيه برضه ، بس من فى الشد.
على العموم لو حد عنده إستفسار ، أو عاوز يعرف عنها أى حاجه أنا جاهز ، خصوصا لو حد عاوز يعرف الفرق بينها وبين اللانسر أو السيراتو ، (العربيتين معايا برضه)
وشكرا لكل اللى باركلى وربنا يرزقه أحلى منها
قديم 10-05-2011, 05:59 AM
mrabie_1 mrabie_1 غير متواجد حالياً

mrabie_1 is on a distinguished road

استاذ عبد الله الف مبروك يا ريت تقولى اجيبها منين الهاى لاين و لأنى عارف ان الخليجى فى منها كذا حاجه بيتقال عليها هاى لاين لو تعرف تبعتلى رقم تليفونك على ايميلى تبقى مشكور لأنى محتاج اخد منك النصيحة و الوقت بيجرى بالنسبة ليا
mmrabie_1@yahoo.com
قديم 12-05-2011, 10:18 PM
ahmed magd ahmed magd غير متواجد حالياً

ahmed magd is on a distinguished road

الف مبروك ياباشا ربنا يباركلك فيها
قديم 12-05-2011, 10:20 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

الف الف مبروك ربنا يباركلك فيها ويديك خيرها ويكفيك شرها
قديم 14-05-2011, 12:43 AM
abdullahalbadry abdullahalbadry غير متواجد حالياً

abdullahalbadry will become famous soon enoughabdullahalbadry will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrabie_1 مشاهدة المشاركة

استاذ عبد الله الف مبروك يا ريت تقولى اجيبها منين الهاى لاين و لأنى عارف ان الخليجى فى منها كذا حاجه بيتقال عليها هاى لاين لو تعرف تبعتلى رقم تليفونك على ايميلى تبقى مشكور لأنى محتاج اخد منك النصيحة و الوقت بيجرى بالنسبة ليا
mmrabie_1@yahoo.com
أنا أسف على التأخر فى الرد ، بالنسبه للسؤال ، أنا جايب الهاي لاين من عند السعداوى فى مدينة نصر ، وبالنسبه للهاي لاين الفرق بين المصرى والخليجى هى 1- إن فى المصرى بيكون الفرش كله جلد ، أما الخليجى فهو فرش جلد بس فى النص مخمل (مكان الجلوس)، 2- المصرى الجنط 16 أما الخليجى الجنط 17 وده محتاج عنايه فى السواقه (يعنى ما تخدش بيه مطباط جامده بسرعه ، يعنى حفر) بس بيدى العربيه ثبات أكتر وشكل أروع ، 3- الزينون فى المصرى مش متحرك بس فى الخليجى متحرك (العدسات بتتحرك مع حركة الدركسيون) ، 4- الكاسيت فى المصرى الهاى لاين فئتين إما ب جي بي إس أو من غير و6سى دي ، أما الخليجى ففيه جى بي إس ومش عارف إذا كان 6 سي دي أو لا (ما جربتش) ، ا5- السينسور فى المصرى وره بس أما فى الخليجى وره وقدام و ده له ميزه مهمه جدا وخصوصا فى الركن أو الدخول فى مناطق ضيقه (شارع ضيق ، جراج ضيق) ، مفيش أبنوس فى الخليجى (وده مش مهم ، بصراحه من غير الأبنوس أحلى) ، خليك فى المتور 1600 ، بلاش 1400 TSI مشاكله فى مصر كتيره ومفيش حد لسه بيفهم فيه ، الخليجى معاه الدوسات الأصليه للسياره وطفاية الحريق الأصليه (ممكن يقبلوها فى الترخيص) ، عموما العربيه حسب رأي الخليجى منها أفضل بكتير من المصرى (أنا طول عمرى بجيب خليجى) ممكن يكون لك رأي تانى (ده يرجعلك ، بس فى شركات بتصون العربيه ضد عيوب الصناعه مقابل 3ألاف جنيه ، وممكن تدفع 7ألاف جنيه وتدخل فى ضمان الوكيل) .
أخيرا أنا أسف لتأخرى فى الرد ورقم الموبيل هيكون على الميل إن شاء الله ، وربنا يوفقك