العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 20-12-2010, 12:33 AM
الصورة الرمزية Bahi
Bahi Bahi غير متواجد حالياً
من انا؟: اسكندرانى يعيش ويعمل بالقاهرة منذ 1996
التخصص العملى: مدير شركة توكيلات ملاحية وشحن
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أستهلاك السيارة للوقود

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة على عبدالعزيز مشاهدة المشاركة

موضوع مميز جدا يا استاذ هشام و انا عربيتى اسبيرانزا 516 ال45 لتر يكفى ل450كيلو من غير التكيف اما مع التكيف فا انا كونت حسبتها قبل ذلك ومره كان 430 كيلو و مره 419كيلو
نزلت أهلا ووطأت سهلا يا أستاذ على. نورت منتدانا المتواضع بتشريفك عضويتة وحضور المقابلة فى الاسكندرية يوم الجمعة الموافق 17 ديسمبر 2010. ,ارجو التكرم بقبول اعتذارى عن عدم التواجد فى مقدمك مستقبليك.

جزاك الله خيرا على مرورك الكريم على موضوعى المتواضع وان شاء الله يكون بة فائدة تعم على الجميع.

بالنسبة لاستهلاك سيارة حضرتك المذكور عالية فهو معدل مقبول كمتوسط عام وقد يستطيع التوكيل اعادة ضبط المحرك لتحقيق معدلات استهلاك أفضل من وجهة نظرى وقد يفيدنا ملاك آخرين لنفس السيارة بالرأى الصواب.

أرجو من سيادتك تقبل خالص تحياتى حتى لقاء قريب بأذن الله تعالى

هشـــام باهـــى
اسكندرانى يعيش فى القاهرة من 14 سنة

قديم 20-12-2010, 01:48 PM
corsair
Guest

الله عليك يا عم هشام والله تقرير ولا اروع انتا كان ناقص تقول العربية سحبت ميه من الريداتير قد ايه ههههههههههههههههههههههه

علي العموم ال 74.17 جنيه دول لازم اهل اسكندرية يتحملوها مش كفايا انهم توهوك كمان وخلوك تروح علي ابو العباس بدل من الداون تاون

عن نفسي يا باشا هدي حضرتك تقرير عن الفيرنا عندي وانا جي من اسكندرية في اجازة الصيف من ابو قير الي بيتنا في عين شمس

وزن السيارة 925 كيلو

تقريبا كدا حمولة العربية كان قد وزنها بردك ههههههههههههههههههههههههه ه جيش كان راكب في العربية وشنط وخلافه لا حقيقي يترواح الوزن من 350 الي 450 كيلو جرام

مفيش تشغيل للتكيف الا بداية من وصولنا المحور حتي البيت لان الجو بقا حر

متوسط السرعه كان 90 علشان الردار

درجة الحرارة ما بين 30 الي 37 درجة مئوية

المسافة المقطوعه من الفندق بابو قير الي بيتنا 318 كيلو

استهلاك البنزين 13 لتر بالتمام والكمال

بنزين 92
وعايز حسابهم لامؤخذه ههههههههههههههههههههههه
قديم 20-12-2010, 04:59 PM
الصورة الرمزية Bahi
هواياتي: الصيد البحرى - الزوارق الشراعية خاصة طراز ليزر (Laser) - الزوارق واليخوت

Bahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond reputeBahi has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarek elbadry مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
موضوع مهم جدا ربنا يباركلك فى عربيتك ويكفيك شرها
انا معدل استهلاكى فى السفر واحد لتر لكل 10 كيلو على الصحراوى وفى وسط البلد بحط بنزين كل اسبوعين بمعدل 20كيلو فى اليوم بنزين 80 انا عربيتى ريتمو موديل 82
1500 سى سى
جزاك الله خيرا على الاطراء والمجاملة وقبله الدعاء الجميل ... ربنا يباركلك فى عربيتك ويحفظك ويحفظهالك ويكفيك شرها ... اللهم آمين

هشـــام باهـــى

قديم 20-12-2010, 05:08 PM
الصورة الرمزية Bahi

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

الله عليك يا عم هشام والله تقرير ولا اروع انتا كان ناقص تقول العربية سحبت ميه من الريداتير قد ايه ههههههههههههههههههههههه

علي العموم ال 74.17 جنيه دول لازم اهل اسكندرية يتحملوها مش كفايا انهم توهوك كمان وخلوك تروح علي ابو العباس بدل من الداون تاون

عن نفسي يا باشا هدي حضرتك تقرير عن الفيرنا عندي وانا جي من اسكندرية في اجازة الصيف من ابو قير الي بيتنا في عين شمس

وزن السيارة 925 كيلو

تقريبا كدا حمولة العربية كان قد وزنها بردك ههههههههههههههههههههههههه ه جيش كان راكب في العربية وشنط وخلافه لا حقيقي يترواح الوزن من 350 الي 450 كيلو جرام

مفيش تشغيل للتكيف الا بداية من وصولنا المحور حتي البيت لان الجو بقا حر

متوسط السرعه كان 90 علشان الردار

درجة الحرارة ما بين 30 الي 37 درجة مئوية

المسافة المقطوعه من الفندق بابو قير الي بيتنا 318 كيلو

استهلاك البنزين 13 لتر بالتمام والكمال

بنزين 92
وعايز حسابهم لامؤخذه ههههههههههههههههههههههه
دة أنا كنت لسة ححط صور فواتير المياة والكهرباء والغاز وايجار العربية والذى منة بس خليهم فى مشاركة تانية يا أحمد بك

318 كم مقسومين على 13 لتر يساوى 24.46 كم/لتر ودة معدل خرااااااااافى يا أحمد بك لم أسمع بة من قبل ... دى حتى السوبر فيورا -أول عربية أشتريها فى حياتى- أفضل معدلاتها عندما سافرت بيها من الاسكندرية الى شرم الشيخ ودهب أو فى رحلة مرسى مطروح أو بورسعيد أو رحلات القاهرة المتكررة (أصلى أنا سافرت بيها الجمهورية كلها أيام الكلية) لا أتذكر أننى وصلت بها لمعدل أفضل من 16-17 كم/لتر وهى 900cc !!! ... ربنا يباركلك فيها وان شاء الله تحقق بها 100 كم/لتر يا رب وتدخلها كلية الطب

هشـــام باهـــى

قديم 20-12-2010, 07:34 PM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

شكرا على الموضوع يا استاذ هشام لكن انا بقالى فتره كبير مصفرتش العداد عند التموين لكن اوعدك ان شاء الله هصفر العداد المره القادمه و اقولك الاستهلاك اد ايه

كريم على